Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 863 ggr
[krasnajaluna]
2017-02-16 15:44

Hjälp ang universitet!

Hej! Om ca 3 månader slutar jag gymnasiet och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har kollat på kurser och är lite osäker på universitet, om det är något för mig. Har blivit lite ''avskräckt'' nu när jag gått detta universitetsförberedande program där allt bara handlar om analyser osv och lärarna säger bara ''det blir värre på uni''. Jag har kollat på ett yrkeshögskoleprogram som skulle kunna vara intressant men det börjar inte förens 2018 så jag har ju sommaren och hösten på mig att göra något annat. Saken är den att jag funderar på att gå någon enskild kurs på universitetet den här tiden, för att se om det endå verkar bra där. Samtidigt tänkte jag försöka hitta något extrajobb. Hittar jag inget har jag ju i alla fall något att göra då. Jag undrar om det funkar att läsa en enskild kurs, t ex ett språk elr nåt, och bara ''kolla'' hur det är. Vet att jag bör fråga studievägledaren i skolan men det tar ett tag att få tid där så jag hoppas att någon här kanske vet?

Annons:
Calcifer
2017-02-16 15:59
#1

Det är väl klart att du kan göra så. Jag har läst strökurser när jag behövt poäng eller när jag behövt CSN över sommaren för att jag inte fått tag på sommarjobb. En del är mer flum än andra, så en del är typ… alltså, att ta lån för att läsa dem är egentligen rätt onödigt, pengar i sjön ungefär.

Jag var tvungen att ta igen 11,5 poäng för att kunna studera japanska i Japan och läste två totala flumkurser. En om engelsk litteratur och en musikkurs. På distans då. Jag läste inte en enda av böckerna till första kursen för jag hade ingen lust typ (läste cliffnotes online, och lånade böckerna på biblioteket så att jag skulle kunna referera till sidor och citat och läste vissa stycken) men lyckades få VG ändå för jag är rejält bra på att ordbajsa ihop saker som får höga betyg, speciellt om litteratur och liknande ämnen. Musikkursen var ungefär ett skämt, på riktigt, enklaste jag någonsin gjort. Varför? Jo för allt skedde helt utan kontakt med någon lärare utan enbart online. Läs ett kapitel och svara sen på frågor. Sänd in frågorna, på en gång ser du vilka du fått rätt på och vilka du fått fel på samt vad rätt svar är. Sen kan du bara göra "provet" igen med facit i handen… Där kunde man bara få godkänt eller icke godkänt men jag antar att man måste ha varit en idiot på riktigt om man inte lyckades få godkänt eftersom det alltså gick att kolla vilka svar som var rätt och man kunde göra om "proven" hur många gånger som helst. Jag kommer inte ihåg nåt från den kursen.

Så om du tänker ta CSN-lån rekommenderar jag dig att lägga lite tanke bakom vilka kurser du tänker läsa så att de inte bara är poäng du tagit men som egentligen är värdelösa. Allt som allt har jag läst och tagit poäng i kanske 6-7 strökurser. Jag har poängen från dem som räknas med om jag kollar igenom vad jag läst, men de är egentligen helt värdelösa allihopa, jag kan inte använda dem till nåt. Möjligtvis om jag skulle läsa nåt inom litteratur, men knappt ens då. 

Däremot är ju språk som du föreslagit nåt som nästan alltid går att använda till nåt, även om det bara är typ en solsemester i Spanien om fem år.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

leemland
2017-02-16 16:02
#2

Du kan läsa enstaka kurser om du vill. Det funkar mer eller mindre precis som att läsa ett program. Du kan kolla inne på antagning.se om vilka kurser som ges och när. 
Det där med analyserande är väldigt individuellt i varje kurs. Alla är ju uppbyggda på olika sätt. 

Det du bör tänka på också är om du vill läsa på skolan eller på distans. En annan sak är om du ska ha CSN så måste du läsa ett visst antal poäng för att bli berättigad.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[krasnajaluna]
2017-02-16 16:20
#3

Tack för svaren

Måste man alltid ta CSN-lån? Kanske dum fråga men vet inte hur det där funkar :/ Egentligen kanske jag inte har någon användning för en halvårs-kurs om man tänker på jobb och utbildning men har länge velat lära mig något nytt språk så när jag hittade de kurserna så tänkte jag att man kunde slå två flugor i en smäll och samtidigt prova på universitetslivet.  Jag har bara kollat på de universiteten i och nära min stad för jag vill inte krångla med flytt och så, jag tror att jag vill läsa på själva skolan i sådana fall. Dessutom kmr jag förmodligen att söka ett yrkesprogram nästa år (om inte universitetet kanske visar sig vara bra).

Calcifer
2017-02-16 16:34
#4

Nej du måste inte ta det, det väljer du helt själv. Men det kostar ju en del (inte själva utbildningen, men kurslitteratur, resor till och från skolan, om du har egen lägenhet så hyra, mat, hygien, osv) så har du ingen annan inkomst kan det vara värt att kolla in. Dock kräver det att du studerar en viss mängd, har för mig att heltid är 30 hp per termin. En del kurser är på 7,5 hp eller 15 hp om de är strökurser då får du i så fall läsa fler än en för att komma upp till heltidsstudier så du kan få bidrag och lån.

Bidrag är alltså nåt du får av CSN utan att behöva ta lån, dock är det ingen stor summa, vet inte på rak arm nu så här då det var ett tag sen jag studerade men runt 2000 i månaden kanske. Med lån brukar man totalt få runt 8000-9000 i månaden. Vet faktiskt inte exakta siffror, sist jag studerade var det utomlands och då är det ju helt andra summor det handlar om.

Kurslitteratur, beroende på kurs, kan lätt gå på allt från 500-1000:-. Dock kan man låna en del på biblioteket, det beror ju som sagt på kursen. När jag läst på universitet har det i vissa fall funnits böcker man MÅSTE köpa och äga själv för att ens klara kursen, men andra böcker har det gått bra att låna på biblioteket eller om det bara handlar om några få sidor så kan man kopiera också. Men sån information brukar du kunna hitta när du läser om kurserna!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: