Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2373 ggr
Kadoor
2017-02-12 13:42

Kritik och hjälp med personligt brev

Hej!
Eftersom att jag tar studenten till sommaren söker jag jobb. Tänkte då skicka in en spontanansökan till Granngården där jag bor, och har därför börjat på ett personligt brev till dem. Men jag har lite frågor och funderingar kring det. Kan börja med att klistra in det jag har skrivit hittills(brevet är nästan ett A4, med bild. Vet inte om jag skall ha bild eller inte..): 

"Hej! 
Mitt namn är XXX XXX. Jag går på realgymnasiet i XXX, där jag går inriktningen djurvård. Till sommaren tar jag studenten, och därför tycker jag att det hade varit väldigt roligt och nyttigt att få jobba hos er. Anledningen till det är för att jag älskar djur och natur. Jag tror också att jag kan tillföra kunskap och hjälpa människor, som enligt mig är otroligt roligt. 

Under min utbildning på gymnasiet har jag, tillsammans med mina klasskamrater i samma inriktning, haft praktik på XXX Djurpark en dag i veckan. Här hjälper jag till med de flesta arbetsuppgifter som ingår på de olika avdelningarna. Tack vare min praktik här har jag inte bara lärt mig att samarbeta med andra, men också att jobba självständigt. Jag har också blivit van vid att hantera djur, speciellt gårdsdjuren då man har mer närkontakt med de djurslagen. Jag har också lite erfarenhet av att jobba i zoobutik. Jag fick chansen att ha praktik på Djurmagazinet i XXX en dag i veckan, i några veckor. Här fick jag hjälpa till med dagliga arbetsuppgifter. 

Även om jag inte har mycket erfarenhet kring alla områden ni arbetar med på Granngården, kan jag tänka mig att lära mig. Att få lära sig nya saker är enligt mig det roligaste med att jobba med djur och natur. Till exempel vore det roligt att få lära mig mer kring trädgård, eftersom att jag inte har så mycket kunskap på det området. 

När jag arbetar tycker jag om när det går i ett högt tempo, detta gör att jag själv jobbar flitigare. Ett exempel på detta är när vi är på djurparken. Där krävs det ett högt tempo när parken är öppen, eftersom att inhägnaderna skall vara rena och snygga när besökarna anländer. Därför krävs det att vi jobbar flitigt och med ett bra tempo. Detta gör att jag tycker att arbetet är roligare, och blir tack vare det mer engagerad. 

Jag tror att jag vore ett nyttigt tillskott till ert team eftersom att jag har mycket kunskap och erfarenhet kring djur och natur, tack vare min utbildning. Och eftersom att (skall fortsätta men vet inte hur)"

Vad har ni för synpunkter, vad kan förbättras och vad behöver inte vara med(om något skall bort)? Hur kan jag få in vilken typ av tjänst jag söker? Söker både sommarjobb och tillsvidare anställning, men vet inte hur jag kan formulera mig. 

Tar tacksamt emot alla tips ni har! Att söka jobb är lite nytt för mig haha. 
Kom gärna med tips på hur jag kan skriva rubriken med. Kontaktuppgifterna till mig är med i dokumentet.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Niklas
2017-02-12 14:11
#1

Här har jag formulerat om en del saker. Se det som förslag.

"Hej!

Mitt namn är XXX XXX. Jag går inriktning djurvård på realgymnasiet i XXX, där jag går inriktningen djurvård. Till sommaren tar jag studenten och därför tycker jag att det hade varit vore väldigt roligt och nyttigt att få jobba hos er. Anledningen till det är för att Jag älskar djur och natur. Jag tror också att jag kan tillföra kunskap och hjälpa människor, som enligt mig vilket jag tycker är otroligt roligt.

Under min utbildning på gymnasiet har jag, tillsammans med mina klasskamrater i samma inriktning, haft praktik på XXX Djurpark en dag i veckan. Där hjälpte jag till med de flesta arbetsuppgifter som ingår på de olika avdelningarna. Tack vare min praktik här har jag inte bara både lärt mig att samarbeta med andra, men också och att jobba självständigt. Jag har också blivit van vid att hantera djur, speciellt gårdsdjuren då man vi har mer närkontakt med de djurslagen. Jag har också lite erfarenhet av att jobba i zoobutik. Jag fick chansen att ha praktik på Djurmagazinet i XXX en dag i veckan, i några veckor. Där fick jag hjälpa till med dagliga arbetsuppgifter.

Även om jag inte har mycket erfarenhet kring alla områden ni arbetar med på Granngården kan jag tänka mig att lära vill jag gärna lära mig. Att få lära sig nya saker är enligt mig tycker jag är det roligaste med att jobba med djur och natur. Till exempel Det vore det till exempel roligt att få lära mig mer kring om trädgård eftersom att jag inte har så mycket kunskap på det området.

När jag arbetar tycker jag om när det går i ett högt tempo. detta Det gör att jag själv jobbar flitigare. Ett exempel på detta det är när vi är på djurparken. Där krävs det ett högt tempo när parken är öppen, eftersom att inhägnaderna skall vara rena och snygga när besökarna anländer kommer. Därför krävs det att vi jobbar flitigt och med ett bra tempo. Detta gör att jag tycker att arbetet är roligare, och jag blir tack vare det mer engagerad.

Jag tror att jag vore ett nyttigt tillskott till ert team eftersom att jag har mycket kunskap och erfarenhet kring av djur och natur, tack vare min utbildning.

Jag är både intresserad av sommarjobb och fast anställning."


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Åsa S
2017-02-12 14:18
#2

Rada hellre upp alla platser du varit på i meritlistan och skriv där kort vad du haft för arbetsuppgifter på de olika platserna, inte i det personliga brevet det bir väldigt jobbigt läsa då. Det personliga brevet ska vara kort och där ska du försöka fånga läsarens intresse som det är nu slutar man läsa ganska snabbt. Istället för att skriva hej mitt namn är som 99% av de som söker skriver försök komma på något som gör att du sticker ut och att arbetsgivaren blir intresserad. Ex. Serviceintresserad djurvårare med utbildning ernbjuder sina tjänster. (Namn, kön, ålder behöver man inte tala om i början). Och du skriver väldigt mycket om varför du vill jobba där, visst är det intressant för arbetsgivaren att du vill jobba där men de är mera intresserade av specifikt vad du har att erbjuda dem så istället för att bara skriva att man varit på djurmagasinet så kan du beskriva olika situationer då du gett kunden service som de blivit nöjda med eller ifall du utsatts för något svårt ex. en otroligt otrevlig kund, det hände en olycka och du blev ensam kvar med alla kunder  el dyl. och hur du då löst det.

"När jag arbetar tycker jag om när det går i ett högt tempo, detta gör att jag själv jobbar flitigare. Ett exempel på detta är när vi är på djurparken. Där krävs det ett högt tempo när parken är öppen, eftersom att inhägnaderna skall vara rena och snygga när besökarna anländer. Därför krävs det att vi jobbar flitigt och med ett bra tempo. Detta gör att jag tycker att arbetet är roligare, och blir tack vare det mer engagerad. "

I detta stycket har du börjat beskriva men så ytligt och du använder flitigt och tempo väldigt mycket men det säger just inget av värde som får en att förstå vad du gör och exakt vad du menar med tempo jag har en kollega som tycker att det är högt tempo att plocka upp 10 kartonger i timmen jag plockar upp runt 40-50 så jag tycker det är dåligt men hans upplevelse är att han tycker det är ett högt tempo med 10. Du behöver begränsa till en situation ex. det ska ta 1 timme att göra detta (beskrivning av arbetsuppgift) men jag klarar det på 45min och jag brukar få beröm för att det är perfekt utfört jobb.

Maria
2017-02-12 14:48
#3

Jag vill passa på att berömma dig för att du har undvikit "jagfällan"🙂

Många gånger är det lätt att börja varje mening men jag har…jag vill…jag önskar osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kadoor
2017-02-12 15:40
#4

Är detta bättre? Vad mer kan förbättras?

"Serviceintresserad djurvårdare erbjuder tjänster

Behöver ni en engagerad, serviceintresserad djurvårdare i ert team?
Då är jag rätt person för er!

Jag är en serviceintresserad djurvårdare, som erbjuder tjänster hos er. Jag går på realgymnasiet i Borås, där jag går inriktningen djurvård. Till sommaren tar jag studenten, och därför tycker jag att det vore väldigt roligt och nyttigt att få jobba hos er. Jag älskar djur och natur. Jag tror också att jag kan tillföra kunskap och hjälpa människor, vilket jag tycker är otroligt roligt.

Även om jag inte har mycket erfarenhet kring alla områden ni arbetar med på Granngården, vill jag gärna lära mig. Att lära sig nya saker tycker jag är det roligaste med att jobba med djur och natur. Det vore till exempel roligt att lära mig mer om trädgård eftersom jag inte har så mycket kunskap på det området. Några områden som jag har mycket erfarenhet kring är smådjur, hund, katt och häst. 

Det jag kan erbjuda er med min anställning är min kunskap och erfarenhet av djur och natur. Eftersom jag tycker det är roligt att hjälpa andra människor, tror jag att det också kan vara en stor fördel att jobba hos er. Jag tror även att man lär sig mycket av varandra när man arbetar ihop. Exempelvis i en situation då en person har mycket kunskap inom ett visst område, medan en annan har det inom ett annat. Då kan de hjälpa varandra. Därför tror jag att jag kan lära mig mycket av er, medan jag kan förmedla kunskap.

När jag arbetar tycker jag om när det går i ett högt tempo. Det gör att jag själv jobbar flitigare. Ett exempel på det är när vi är på djurparken. Där krävs det ett högt tempo när parken är öppen, vilket innebär att vissa uppgifter skall vara klara innan klockan 10. Då skall man utfodra, städa i inhägnaderna djuren går i, städa inomhus och förbereda deras föda innan besökare kommer till parken. Detta gör att jag tycker att arbetet är roligare, och blir tack vare det mer engagerad. Jag blir för det mesta klar i god tid med mina arbetsuppgifter, och får ofta beröm från personalen att det ser snyggt ut. Därför kommer jag att kunna arbeta engagerat hos er med det som skall göras.

Jag är både intresserad av sommarjobb och fast anställning. "

Brevet känns så kort haha.. Jag tog bort bilden, den kändes inte så väsentlig enligt mig. Tack så mycket för era svar, det uppskattas mycket. :)

#3 Tack haha! Brukar försöka tänka mycket på det. (Mycket tack vare mina lärare…)🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kadoor
2017-02-14 12:43
#5

Verkar inte som att någon mer kommer svara, så jag skickade in det. Hade ändrat lite från det jag la upp senast. Men aa, tack för de tips jag fick. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[Devya]
2017-02-25 14:14
#6

Jag måste bara tillägga en sak fast du redan har skickat in det nu. Det låter som ett ett bra brev, men försök i framtiden att undvika använda ett ord alltför ofta. Just nu hoppar ordet roligt upp hela tiden då jag läser igenom texten vilket fick mig att bli irriterad och ifrågasätta hur seriös du egentligen är. En seriös person använder inte ordet roligt sådär många gånger i ett brev utan försöker använda sig av olika ord för att visa att man har ett bra ordförråd. MEN, det är helt och hållet min personliga åsikt och  eftersom ingen annan har reagerat på det så lär det troligtvis inte bli ett problem. 

Jag brukade vara bra på att skriva texter, men nu skriver jag endast på engelska och nederländska så min svenska har försämrats avsevärt. Jag vet inte ens om jag skulle klara av att skicka in ett personligt brev på svenska numera! Så pass dåligt har det gått för mig och tyvärr blir det inte bättre av att hänga  på forum.  Så min åsikt om den här lilla detaljen är kanske inte ens viktig! ;)

Annons:
Upp till toppen
Annons: