Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3121 ggr
vendelay
2/6/17, 2:07 PM

Sjukförbud i jobbannons?

Någon jag känner söker jobb och ett av jobben hade i annonsen skrivit att de söker någon med "obefintlig sjukfrånvaro" och så skulle personen svara på hur ofta denne varit sjuk under tidigare år. Anledningen är att det är en liten affär och antagligen kanske dagar när personen måste jobba helt ensam och då funkar det inte att sjukskriva sig. Det fattar jag. Men är det verkligen lagligt att förbjuda någon att vara sjuk från jobbet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
2/6/17, 2:11 PM
#1

Citat ur annonsen:

"Tjänsten är på deltid och innebär såväl vardagar som 2-3 helger i månaden. Då ni kommer att vara en liten skara som ansvarar för butiken kräver tjänsten att du har hög arbetsmoral och obefintlig sjukfrånvaro. Då arbetstiderna både är fasta och rörliga behöver du kunna gå på ett fast schema, likväl som att ha flexibiliteten att kunna hoppa in vid din kollegas frånvaro."

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Skogsvittra
2/6/17, 2:14 PM
#2

Nu blev jag också nyfiken. Kan förstå att när det är deltid och få anställda att man inte vill att någon ska vara frånvarande, men kom igen man kan ju inte rå för om man blir dunderförkyld eller magsjuk…


Aleya
2/6/17, 2:19 PM
#3

Lät ju konstigt. Man kan ju inte styra eventuella olyckor och exempelvis cancer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2/6/17, 2:35 PM
#4

"Hoppa in vid din kollegas frånvaro"??? 

Är viss frånvaro OK men inte sjukfrånvaro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skogsvittra
2/6/17, 2:43 PM
#5

…Du som arbetar deltid kanske inte får vara sjuk men de andra får det? 😂


vendelay
2/6/17, 2:49 PM
#6

#4 Tänkte samma sak. De kanske bara har formulerat sig dåligt 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Stallmima
2/6/17, 6:00 PM
#7

Det låter jättekonstigt….. sjuk kan ju vem som helst bli helt plötsligt   🤔    du kan ju ev höra med fackförbundet området tillhör.

vendelay
2/6/17, 9:28 PM
#8

Personen som tittade på annonsen är nog inte medlem i något fack och jag bryr mig inte riktigt så mycket att jag orkar ringa och fråga något fack som jag inte är medlem i heller. Tänkte bara höra vad ni tyckte för det låter verkligen mysko!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2/7/17, 6:21 PM
#9

Nej sådär kan man ju inte skriva och vem kan sia om framtiden, det är ju inte så att man vet om redan flera månader i förväg att man ska bli sjuk. Även en superfrisk människa kan ju bli sjuk och man får ju inte diskriminera människor och man brukar ofta anställa på 6mån provanställning så märker man att nån är sjukskriven extremt ofta utan att det finns något läkarintyg och liknande kan man ju bara avsluta anställningen under den tiden. Men giltig sjukfrånvaro kan man inte säga upp nån för.

smellcaramell
2/12/17, 2:04 PM
#10

Gissar att dom menar att de inte vill ha in människor som sjukskriver sig i "onödan". Vet många i min ålder och lite äldre som ofta sjukskriver sig/skiter i att gå till jobbet då de festat dagen innan till exempel. Trots detta får de jobba kvar eftersom det är svårt att hitta nytt folk.. Finns även de som ringer sig sjuka för de har lite ont i halsen o.s.v. alltså inget som smittar eller hindrar dem i arbetet.

Maria
2/12/17, 2:08 PM
#11

Men hur ska arbetsgivaren veta om det är på "riktigt" eller inte? Det får väl snarare framtiden utvisa och då får man ha ett samtal med sin chef.

Väldigt konstigt att ha det med i en platsannons tycker jag.

Jag jobbar 50% men har många sjukdagar trots det. Jag har pratat med min arbetsgivare som är väldigt förstående.

Jag har även genom försäkringskassa fått "slippa karensdag. Jag är inne på andra året med den tjänsten nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

smellcaramell
2/12/17, 2:14 PM
#12

#11 Gissar att man ser hur många sjukdagar personen haft innan och räknar med något "normalvärde" typ säg att en "normal" person. är sjuk 5 dagar på ett år(stämmer säkerligen inte) och ser man då att personen varit sjuk 10 dagar året innan kanske man ber om vidare info(har personen blivit opererad är det inte konstigt kanske men är det "bara" sjukskrivning p.g.a. typ förkylningar) och personen saknar läkarintyg som säger att det finns någon sjukdom i bakgrunden kanske man börjar dra öronen åt sig. Bara en tanke men skulle inte alls förvåna mig i och med att jag själv vet om så många som sjukskriver sig för att till exempel festa.

Maria
2/12/17, 2:50 PM
#13

#12 Arbetsgivaren kan ju inte se om personen varit sjukskriven tidigare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vendelay
2/12/17, 2:51 PM
#14

Måste bara flika in att i ansökan måste en fylla i en fråga angående hur många sjukdagar en hade förra året och 10 sjukdagar (som #12 skriver) finns överhuvudtaget inte som alternativ 😂 Tror maxgränsen var 6 sjukdagar. Fanns inget alternativ för fler dagar haha.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2/12/17, 2:53 PM
#15

#14 Aha, de ville att du skulle uppge detta i själva jobbansökan. Märkligt tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
2/12/17, 3:02 PM
#16

#15 Jag uppfattade det som att de ville att du skulle ange hur mycket och sen antar jag att de ringer referenser från tidigare jobb och frågar om de kan kontrollera det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Calcifer
2/16/17, 4:40 PM
#17

Jag kan väl förstå om man söker någon som har hög arbetsmoral och låg frånvaro. De kanske inte riktigt är intresserad av någon som typ brukar sjukskriva sig eller sjukanmäla sig minst 2-3 gånger i månaden. Men att förbjuda det? Öh? Hur fan ska de kunna göra det? Om man blir påkörd menar de att man ska resa sig, borsta av sig, och gå till jobbet och åka till akuten för att ta hand om ett brutet ben efter det eller? Eller kräva att någon kommer till jobbet med  magsjuka?! Jag skulle som arbetsgivare vägra anställa någon som hellre kommer till jobbet jättesjuk och sprider det vidare än som faktiskt sjukanmäler sig. 

Bra med hög arbetsmoral, det går ju att ha som krav tycker jag. Det andra låter helt korkat och totalt oigenomförligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ApanAnn
2/21/17, 9:46 AM
#18

Låter skumt… det kan ju vara taskigt formulerat, men det låter som att de vill ha en deltidare som aldrig är sjuk och alltid kan tänka sig att ta extra pass om någon annan är frånvarande. Chefer kan bli lite knäppa om bemanningen är tight och folk blir sjuka. Jag har fått en kommentar i stil med att nästa gång fick jag säga till innnan (innan jag blir sjuk? Eh, lite svårt med sån framförhållning)och det finns chefer som fått däng av både fack och arbetsgivare för att de krävt att anställda ska meddela sjukfrånvaro innan de blir sjuka typ… Sen har jag chefer som skämtsamt sagt attt nu får ingen bli sjuk… Men även om schemat är så tight att det faller om en person är borta så brukar det ändå på nåt vis lösa sig om någon blir sjuk. Det är ju sämre om någon kommer in sjuk och smittar resten av gänget. På min nuvarande arbetsplats är det askorkat att släpa sig in sjuk, för då är det bara en tidsfråga innan astmatikern i gänget blir hemma 1-2 veckor av samma baciller. Om personen i fråga skulle söka jobbet är det nog smart att gå med i lämplig fackförening för att ha lite uppbackning om det skulle bli något knas.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Mia-45
3/16/17, 3:56 PM
#19

Har en chef som säger att vi inte får bli sjuka. Vi får inte belasta varandra. 

Vi ska kompa om vi känner oss dåliga för att förebygga att vi blir sjuka och behöver vara hemma.

Öhhhhhh????🤔 Om vi kompar så belastar vi ju varandra ändå. 

Förstår inte hur han tänker!

Stallmima
3/16/17, 8:55 PM
#20

#19  Vore jag dig skulle jag ställa facket mot chefen!

Annons:
vendelay
3/16/17, 8:57 PM
#21

Håller med #20

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

trettiotrean
3/16/17, 10:10 PM
#22

Hade jag sökt jobb o stött på den annonsen så hade jag tolkat det som att de söker en person med minimal sjukfrånvaro. Med tanke på att de skrev under att man ska kunna hoppa in vid kollegornas frånvaro så är det ju inte direkt något förbud att vara borta. Tycker inte alls att det är något fel att skriva i en annons. Hade jag varit arbetsgivare så hade jag också kollat efter de sökandes sjukfrånvaro från tidigare jobb. Klart man inte kan hjälpa om man blir sjuk, men har en person varit sjuk vid 6 tillfällen och uppåt och varit hemma flera dagar i sträck vid varje tillfälle, då hade inte den personen varit intressant för mig. Det kan absolut ligga någonting bakom detta, men då förutser jag att man skriver det i sin ansökan. Om inte så skulle jag som arbetsgivare tolka det som att personen stannar hemma för minsta lilla. Arbetar själv med ett gäng latmaskar som stannar hemma för minsta lilla. Allt från ont i ögat till lite vardaglig huvudverk. Och stannar de hemma en dag så kan de lika gärna stanna hela veckan eftersom att de redan slösat en karensdag (har hört denna förklaringen från en kollega som alltid är sjuk en vecka i streck) Så av annonsen att döma så är arbetsgivaren bara ute efter en person som den kan lita på att den dyker upp.

Zepp
3/19/17, 5:56 PM
#23

Menna, det är en olaglig annons för det första!

Dvs man kan inte med lagen bakom sig ställa sådana krav!

Alla, som blir sjuka har rätt att vara sjukskrivna.. och den första tiden bekostas utav arbetsgivaren!

Men ioförsej så kan det vara bra, man vet var ribban ligger, och då kan man i stället söka andra arbetstillfällen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[nevamisse]
4/10/17, 12:53 AM
#24

Jag fick ett jobberbjudande där de sa att "här är man inte sjuk, är man sjuk så kommer man och jobbar ändå". Bedrövligt om man skulle komma till jobbet med magsjuka och smitta ner patienterna och varandra tycker jag.

Att ha hög arbetsmoral är ju bra, men att dra med sig någon smitta till jobbet för att man måste gå dit är inte alls bra.

Mia-45
4/10/17, 6:07 AM
#25

#24 

Så säger min chef med. Att här är vi inte sjuka. Blir vi sjuka får vi fixa fram personal själva. 
Hade en SSK som gick med salmonella på jobbet. Undrar hur många nedsatta patienter han smittade.

Maria
4/10/17, 6:11 AM
#26

#25 Men vad är det för ställe?

Salmonella är ju en sjukdom med anmälningsplikt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
4/10/17, 6:13 AM
#27

Japp Maria

Men tror inte det anmäldes alls. Just för att vi inte får vara sjuka. 
Jag vart ilsk som ett bi men vad hjälpte det! 
Och hur 17 orkade han ens jobba med det? 😮

Annons:
Maria
4/10/17, 6:15 AM
#28

Återigen så fattar jag inte att ni inte har kontakt med era fackförbund. Man har ju ett ansvar inte bara för sig själv men för sina patienter också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
4/10/17, 6:17 AM
#29

Jag talade om detta för Kommunal som är mitt fack. Gjordes ingenting.
Tror inte ens SSK fack visste om detta. 
Men jag har talat om det för en som har kontakt med Landstinget och IVO. 
För jag anser att detta har gått för långt.

Maria
4/10/17, 6:18 AM
#30

Ja det är bra det. Sånt här får ju bara inte förekomma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
4/10/17, 6:24 AM
#31

Nepp. Håller verkligen med. 
Det är flera ggr som denna SSK jobbat med smitta i kroppen. Och sedan träffat tex hjärtsjuka patienter. 
Jag anser att det är helt sjuk att han tillåts jobba med detta.  Men han kommer nog få sej en skopa, och chefen med, av IVO. 
Chefen är redan granskad av Landstinget och IVO så jag hoppas att de stänger stället omedelbart snart. 
Detta är ohållbart! 

Sen om en annan vart hemma med magsjuka eller nåt annat som kan smitta, ja då får man skäll när man kommer tillbaka. Och då får man höra detta att vi inte får vara sjuka. Tycker att det är kränkande.

[nevamisse]
4/10/17, 12:18 PM
#32

#25 Hemskt. Jag tog inte det jobbet jag blev erbjuden pga orimliga krav.

Zepp
4/12/17, 8:42 PM
#33

Jag har inte förmånen att vara sjukskriven.. då kommer de bara med bil och hämtar mig!

Det har hänt två gånger!

Oandrasidan så har det alldrig varit smittsamma sjukdommar!

Och jag har eget rum!

Folk på golvet är rätt ofta sjuka tycker jag?

Oandrasidan så har de inte eget rum!

För det tredje om jag vore sjukskriven så finge jag sköta mina arbetsuppgifter via Internet, det gäller våra chefer oxå!

Men nu är det andra bullar sedan några månader, vi har ny ägare, och då är vi helt plötsligt tvungna att ta ut överskjutande semester/annan ledighet, det tycker jag är bra.. ordning på torpet, så jag tar en veckas semester över Påsk!😇🤤🍸

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Helena89
5/10/17, 4:29 PM
#34

När jag läser det här så tänker jag direkt, aha dom söker någon annan än mig. Jag sjukar mig inte i onödan men jag har sjukdomar som gör att jag tyvärr har hög frånvaro från jobbet. Det är så det är och FK och läkare backar upp mig i det. Det är helt okej och jag kan också ha ett jobb, men jag är ju uppenbarligen inte rätt person för just det här jobbet. 

Men lite klumpig formulering, men jag tolkar det inte som att dom förbjuder sjukfrånvaro men att tjänsten innebär att man behöver kunna infinna sig så gott som alltid och kanske även om man är lite krasslig. Men ingen arbetsplats får lov att förbjuda en att vara sjuk, men det tycker jag inte det låter som dom gör heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: