Annons:
Etikett08-jobbsajter
Läst 1076 ggr
[pusselbit]
2017-01-10 13:30

Hitta jobb

Vilka sidor rekommenderar ni för att hitta jobb via nätet?

Har kollat arbetsförmedlingen och jobbsafari.

Vad skulle ni som relativt nyutbildade undersköterskor (jobba dag/kväll) och tidigare arbetserfarenhet tycka är en rimlig lön? 21000?

Annons:
tlover
2017-01-10 13:45
#1

När det gäller vård så skulle jag främst kolla på tex kommunens hemsida eller med bemanningsenheten om inte du vill jobba i privat regi

När det gäller lön vet jag tyvärr inte heller, det känns lite högt då jag tror inte ens min mamma (som jobbat som uska i 35+ år men det kan vara efter man räknat bort att hon bara jobbar 85%) har så hög lön men sånt är ju väldigt olika beroende på vilken kommun man är i och liknande. Fast då medellönen ligger under 21000:- så känns det lite väl högt

l'm back

Aleya
2017-01-10 13:52
#2

Man ringer till vikarieförmedlingen för önskad plats (landstinget eller kommunen) och anmäler intresse. Du kan inte kräva 21000 utan att ens ha jobbat. Kolla med facket vad som är rimligt i timlön. Det fick jag efter 2 år på landstinget. Och då hade jag innan jobbat 8 år inom vården innan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[pusselbit]
2017-01-10 14:13
#3

# 1 och 2. Jag jobbar redan som timvikarie genom bemanningsenheten men vill ha en fast anställning på minst 80%, tänkte därför se mig om efter något nytt i Uppsala län.

Okej, så 21000 är alltså för mycket. Hur går det där med lönen till? Är det först när man jobbat på arbetsplatsen ett tag som man kan börja deala om lönen eller kommer arbgivaren komma med ett förslag (som kan vara dåligt) tjänar 118 :- per timme rent nu. Men vill som sagt ha en anställning.

Aleya
2017-01-10 14:19
#4

#3 svårt att få fast inom vården direkt. Du får börja som vikarie. Dom säger att du får typ 120kr/timmen och så får du acceptera. Sen får du ju såklart ob och sådant. Men du får gå på timlön. Och du lär få fortsätta på timlön om än du får tillsvidare. Det är sällan man får en fast månadslön inom vården, dom kan ibland räkna på en månadslön och räkna ut timlönen på det. Och 118 är inte så dåligt för att vara nyss utbildad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2017-01-10 14:24
#5

#3 Tyvärr är det inte alls säkert att du får en fast anställning. Men går du på en arbetsintervju så sker löneförhandling vanligtvis där eller just efter, om det är individuell lön.

Största chansen att få fast anställning brukar folk säga är genom att LASa in sig, vilket du ju redan arbetar på genom dina timvick. Men det finns ju också risk att du kan "LASa ut dig" som vi kallade det då jag timvickade (då man närmar sig att LASa in sig får man inte jobb alternativ får bara skitpass som dom hoppas du ska säga nej till. Det är inte lagligt men det sker)

l'm back

[pusselbit]
2017-01-10 14:40
#6

#4 Jag har jobbat som vikarie åt samma ställe, juni-aug år 2015 samt från juni 2016 till nu, börjar ledsna på att inte få en anställning och veta månadsvis när jag får jobba. Varför är det svårt att få fast inom vården?

Känns inte optimalt att söka ett till jobb heller då man blir tvungen att tacka nej till pass på grund av att man jobbar på de andra stället. Vill komma ut i arbetslivet på riktigt och inte fortsätta bli utnyttjad som vikarie.

Annons:
Aleya
2017-01-10 14:45
#7

#6 det bara är så. Vet inte anledningen. Men det är så när det gäller vården tyvärr. Men jag tyckte det var ganska bra att vara vikarie. Då kunde du bestämma när du ville jobba, vart och vilken tid. Jag fick mitt första fasta jobb då jag var 28. Så det tar tid tyvärr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[pusselbit]
2017-01-10 14:55
#8

#7 Jättetråkigt, jag som hade sett framemot att börja se mig om efter en anställning hade goda förhoppningar så vi får se hur det landar.

Aleya
2017-01-10 15:06
#9

#8 ja verkligheten är inte kul. Men det är så det är i stora delar av Sverige. Du kan ju åka till Norge och jobba också. Kanske stockholm har tillsvidaretjänster i större utsträckning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: