Annons:
Etikett04-yrken
Läst 1491 ggr
frippsy
2017-01-08 01:26

Vad ska man välja?

Jag har funderginar på vad vad man ska välja att jobba med i framtiden.   Inte på det sättet att jag är helt clueless, jag vet att jag vill jobba med att hjälpa människor och natur (rent generellt). Men att bli läkare är uteslutet, jag är väldigt känslig för blod och skador m.m. Sååå.. Jag kommer hit cx 

Jag vet inte vad för yrken det finns där man kan hjälpa människor (och natur) förutom just läkare…  självklart finns det många det vet jag ju, men jag skulle uppskatta om ni kunde nämna några ni vet.. Och utbildningen som krävs för det om möjligt.

Tack på förhand.

Annons:
Tjeja
2017-01-08 06:54
#1

Läkare handlar ju om sjukvård. Dvs att ta hand om de som redan är sjuka. Men man kan hjälpa massor, både människor och djur genom att jobba med friskvård också! D v s jobba med saker som bevarar och bygger upp hälsan och förhindra att sjukdom och skador bildas! Det kan handla om allt ifrån att vara någon form av gyminstruktör eller fysioterapeut till att syssla med yoga eller fotvård! Dessutom är inte all sjukvård inriktat på enbart kroppsliga sjukdomar och skador. I sjukhusvården är det långt ifrån alla avdelningar där man ens ser ett sår speciellt ofta. Det är mest inom kirurgi och trauma. Men jobbar man tillexempel med mer medicinska sjukdomar kan man i vissa fall jobba mest med att dela ut mediciner och följa upp effekten av dem. Typ.. en person har reumatism med värkande leder. De kan man hjälpa på massor av olika sätt. Tex med mediciner eller med värmebehandlingar eller avslappningsövningar mm. Vill man arbeta med att hjälpa människor som har det svårt i sitt liv är det ännu fler yrkesområden att välja på förutom vårdyrken. Till exempel som socionom, kurator, psykolog, olika sorters terapeuter osv osv. M a o att hjälpa människor och djur går att göra på så många olika sätt och behöver inte alls handla om sjukvård. Hundförare och djurvårdare och djurpsykologer osv osv med. Bara att tex ha ett hunddagis hjälper faktiskt både hundarna som slipper vara ensamma hemma och deras människor som kan jobba och slipper oroa sig för sin älskade hund. Så tänk bredare! Vad är just du bra på? Vad tycker du är roligt att göra/pyssla med? Hur kan du använda det för att hjälpa andra på för sätt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ApanAnn
2017-02-01 17:56
#2

Apotekare, receptarie, apotekstekniker… Vårdrelaterat men ganska lite kroppsvätskor och annat läskigt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Madde
2017-02-28 21:27
#3

Naprapat /kiropraktor hjälper ju människor eller varför inte massör?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Honestyisdead
2017-03-01 09:29
#4

Kurator, psykolog, psykiatriker, lärare, lss handläggare, personlig assistent

Upp till toppen
Annons: