Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2159 ggr
[Lukasgraham]
12/20/16, 12:14 AM

Jobba som barnskötare?

Hej!

Jag står nu i ett vägskäl mellan två olika utbildningar.

Jag har att välja mellan inriktning undersköterska äldreomsorg eller barnskötare.

Vad behöver man gå för utbildning för att jobba som barnskötare? Kan man läsa på distans? 

Har ni några erfarenheter av det? Erfarenhet om utbildningar? och erfarenhet av att jobba som barnskötare? Berätta gärna hur det är.

Annons:
melonglass
1/5/17, 7:52 PM
#1

Har ingen aning om hur det är med undersköterska äldreomsorg, barnskötare däremot är både min mamma och pappa. :P
Pappa vet jag inte riktigt hur han gjorde, han började med att jobba som vikarie för 10+ år sen(outbildad), fick något fast jobb och sen tog han någon/några kurser samtidigt som han jobbade om jag minns rätt. Mamma hade inte pluggat gymnasiet alls och valde för något år sen att läsa barn & fritids-linjen (gymnasiet) på distans och det tog väl typ 18 månader tror jag. 

Jag har jobbat som vikarie på förskolor och tycker det är kul, men väldigt uttröttande. Det är högt tempo hela dagarna och kan bli högljutt. Jag tycker man får väldigt mycket tillbaka när man jobbar med så små barn. De kan komma fram och krama en & så blir de jätteglada när man hjälper till med att tex. vika en låda av papper :P

Whitemouse
1/17/17, 11:19 AM
#2

Vet inte om det kanske är lite sent att svara nu, men om jag inte missminner mig så har arbetsförmedlingen just nu ett "trainee-program" där man får gå genom dem och utbilda sig till barnskötare med 50% arbete på en förskola och 50% studier via vuxenutbildningen eller något liknande, kolla upp det! Annars tror jag faktiskt att de flesta Komvux har kurserna för Barn och fritid och då kan du studera via dem, så kontakta din kommuns vuxenutbildning så ska du se att de kan hjälpa dig. 

Jag gick barn och fritid på gymnasiet, kursera är roliga och väldigt lärorika. Handlar mycket om barns utveckling och lärande i olika åldrar, samt olika teorier om dem. men även en del om personer i behov av särskilt stöd, utsatta människor och hur allt går till om man misstänker att ett barn far illa. Men det var först på praktiken som jag upptäckte att yrket inte var något för mig, och då var jag redan inne på årskurs 3 och valde att gå klart ändå. Min syster är utbildad förskollärare och det är hennes drömjobb och hon gick först barn och fritid på gymnasiet och sedan Förskollärarprogrammet på universitet.

Upp till toppen
Annons: