Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4129 ggr
tlover
2016-11-23 08:38

Jobbar du med det du utbildade dig till, gymnasium

När man ska välja gymnasiumlinje då man går i 9:an så vet man inte så mycket om världen. Vilket kan leda till att man väljer helt "fel"

Jobbar du med det du utbildade dig till i gymnasiet eller om du gick i studieförberedande program inom samma område?

Edit: Glömde alternativ so tex sjukskriven men det kan ju hamna under "annat"

l'm back

Annons:
tlover
2016-11-23 08:39
#1

Jag jobbar inte inom samma område, men jag tror ändå jag är här tack vare att jag gick estet, det var vad jag behövde då helt enkelt

l'm back

Aleya
2016-11-23 08:42
#2

Jag är väl som typ inom vården. Men jag är inte undersköterska mer. Men tog en KY och utbildade mig till annat inom vården. Vilket jag är nöjd med. Så jag tog annat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-11-23 08:42
#3

#2 Okej, jag hade själv räknat det som samma område

l'm back

Aleya
2016-11-23 08:45
#4

#3 nja. Det är två helt olika saker. För det jag håller på med nu involverar ingen som är levande. Vilket du hade när jag var uska. Så jag ser det som två olika kategorier.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-11-23 09:31
#5

#4 Ok har inte så jättestor koll på vidareutbildningar inom vården

l'm back

[Thiah]
2016-11-23 16:47
#6

Nej. Gick reklam och media i gymnasiet. Gick sen på komvux för att studera upp betyg jag behövde. Efter det kom jag in på lärarlinjen som jag hoppade av då jag flyttade till annat land. I mitt nya land, Finland, har jag fått en utbildning till närvårdare via arbetet.

Annons:
Halvdansken
2016-11-24 20:21
#7

Jag gick Systemvetarlinjen på Lunds universitet (80-83), och jobbar fortfarande med IT, men inte som programmerare längre.  
Branscher ändrar sig. Man går vidare i karriären, blir uppsagd, firmor säljs, man får nya jobb, man slutar, blir headhuntad, utbildar sig vidare, det händer saker i privatlivet, företag ändrar inriktning, jobb flyttar utomlands osv osv.

Det är omöjligt att välja rätt, för världen ändrar sig runtomkring en.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
2016-11-24 20:35
#8

#7 "Det är omöjligt att välja rätt"

Det är möjligt att välja det som är rätt för stunden som tur är 🙂

Det hela är egentligen en vidaresnurr på en diskussion om ett snarlikt ämne då frågeställningen (typ) dök upp. Själv vet jag att det är få som väljer samma som man kommer jobba med resten av livet men vissa tycker ju att man "ska" välja det man ska jobba med resten av livet

l'm back

Madde
2016-11-27 00:39
#9

Jag gick Estet med inriktning musik och jag jobbar inte med det idag utan på ett lager och som förtroendevald.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Outlawly]
2016-11-30 09:43
#10

Jag tänkte inte alls på min framtid när jag valde gymnasium. Jag ville göra det som kändes kul.

Ångrar idag lite att jag tog Estet bild (jobbar inte inom det området).Jag hade Teknik och Bygg som andra och tredjeval.

Jag jobbar nu med dokumentation av larm.

Effie
2016-12-14 08:39
#11

Humanist halvklassiker på gymnasiet (gav Inga job, men lite allmän bildning; hade väl kunnat plugga vidare till lärare, tolk eller översättare kanske). Pluggade sedan ekonomi på universitetet, och sedan IT, och arbetar med systemutveckling.

Och jag har väl alltid valt inriktning utifrån vad jag tyckte verkade kul.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

vendelay
2016-12-14 14:52
#12

Nej, jag jobbar inte ens i närheten av det jag utbildade mig till haha. Känns nästan som att det är så långt ifrån som det går att komma.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Em_
2016-12-15 22:42
#13

Ja, jag gick natur på gymnasiet och har fortsatt med det på universitetet. Visste inte riktigt vad jag ville när jag sökte till gymnasiet, men var inne på att plugga vidare och har alltid tyckt att naturämnena är mycket roligare än samhällsämnena.


Annons:
TatsuOni
2016-12-16 16:40
#14

Nej. Jag gick jordbruk med inriktning häst. Idag är jag städerska😛 Jobbade dock som hästskötare tidigare, men valde att byta inriktning p.g.a lön, arbetstider och för min kropps skull.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

JMW
2016-12-16 17:01
#15

Nej, inte alls. Läste först kontor och distribution som det hette på gymnasiet. Läste sedan på komvux in treårig ekonomisk linje. 

Har idag eget företag sedan 25 år och jobbar som brödplockare tre dagar i veckan. alltså inte ens i närheten av utbildningarna.

[Ninji]5
2016-12-17 22:18
#16

Ja, det gör jag. Jag gick naturbruksgymnasium med inriktning djurvård & jobbar  på en djurklinik.

[Lilyz]1
2016-12-18 10:49
#17

Nej inte alls, gick media och nu utbildar jag mig till något helt annat. Var dock en bra utbildning och jag lärde mig massor som jag har nytta av fortfarande. 🙂

Tjeja
2016-12-18 14:01
#18

Gick humanistisk linje språkinriktning. Jobbade med språk i flera år men omskolade mig senare till något helt annat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Thotis90
2017-02-28 21:02
#19

Jag studerade vid ett hälsa- och idrottsprogram på gymnasiet och kommer utbilda mig till dietist så småningom. Det är det enda jag vill jobba med.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

mikkan01
2017-03-01 05:15
#20

Jobbar inom den branch jag utbildade mig till men trivs inte alls, varit på flera olika företag och känner att det är dags att byta linje helt och hållet. Så jag ska börja plugga igen.

~mikkan

Annons:
Kadoor
2017-03-08 18:20
#21

Går just nu Djurvård på Naturbruksprogrammet(Realgymnasiet). Jag hoppas på att jag får möjlighet till att jobba med djur sedan, som djurvårdare på en djurpark, i en zoobutik eller liknande. Annars funderar jag på att läsa till antingen djursjukskötare eller etolog, det verkar dessutom som att det är ganska lätt att hitta jobb som djursjukskötare. Så antagligen hamnar jag där om det blir den utbildningen. 

Kan även tänka mig att jobba med konst, jag älskar att teckna och skapa så kanske hamnar där. 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

sjukkatt
2017-03-08 20:33
#22

Läste på Barn och fritidsprogrammet, men har aldrig jobbat inom det.

Längre fram blev det Uskutbildningen på Komvux och där har jag idag en fast tjänst, men jobbar inte då jag just nu är sjukskriven.

kamera0710
2017-03-10 06:23
#23

Läste bara 2-årigt gymnasium efter grundskolan. Efter fyllda 30 läste jag in alla naturvetenskapliga gymnasieämnen på komvux och utbildade mig till miljöinspektör på Umeå universitet. Men den utbildningen hade jag nog inte klarat i 20-årsåldern.

[III]
2017-03-27 22:03
#24

Jag gick utbildning för hästskötare, kom efter i studier och fick frågan om jag ville börja om "ettan" eller börja IV. Valde IV och det är det bästa jag gjort.

Idag arbetar jag som Ordningsvakt i Tunnelbanan.

Tjeja
2017-03-27 22:34
#25

#24 vad är IV?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jossangizmo
2017-03-28 15:42
#26

Jag pluggade till djurskötare men står istället och  serverar djuren på donken haha 😂

Letar däremot jobb inom djurskötarbranschen :)


Jojaton
2017-03-28 16:30
#27

Gick media med inriktning fotografi på gymnasiet, nu jobbar jag som säljande makeupartist i butik och har aldrig trivts bättre med ett jobb!

Johanna - Instagram

Annons:
Sarah
2017-03-28 21:14
#28

Nix, läste media och foto på gymnasiet, nu är jag forskare i nationalekonomi.

Upp till toppen
Annons: