Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3478 ggr
Whitemouse
11/9/16, 10:17 AM

Vilse i jobbdjungeln

Som rubriken lyder så känner jag mig helt vilsen när det kommer till jobbfronten. Jag har aldrig haft något speciellt mål i livet vad gäller jobb, aldrig haft en speciell begåvning för något som har hjälpt mig veta vad jag ska jobba med, alltid varit medelmåttig i skolan och  varit helt utan karriärdrömmar. 

Det känns som att jag är lite bra på mycket men väldigt lite bra på något, fattar ni?

Jag sabbade skolan pga social fobi, ströjobbade hos pappa ett tag, tog upp skolan igen via komvux och pluggade upp ett blandat generellt slutbetyg på distans, fixade körkort och började söka jobb. Men det känns helt omöjligt det här. Jag har sökt jobb i 6 månader nu och det enda jag fått är ett vikariat på en deltidstjänst där vi städar salladsbarer max 4h/veckan och då är jag endast vikarie för denna tjänsten vilket betyder att jag jobbat 7 h sen i september 😕

Jag jobbade även på ett callcenter eftersom jag försöker bli kvitt min telefonfobi, jag tyckte det gick bra och jag började bli lugn med att ringa. Men fick sluta där igår då de ansåg att jag drog in för lite pengar. Det kändes ju lite som en käftsmäll och självförtroendet sjönk till botten igen. Så nu sitter jag här igen, utan jobb, utan pengar och känner mig helt borttappad. Hur i helsike kan en person utan några speciella talanger, begåvningar eller framtidsdrömmar kunna få ett jobb där man trivs? 

Jag har absolut inget emot att utbilda mig på universitet eller annan utbildning först innan jag kan jobba med det, men jag vet ju inte ens vad jag vill jobba med…? Jag har verkligen noll karriärdrömmar och anser mig själv som för dum för att klara av något. 

Finns det någon där ute som är lika vilsen och obegåvad som mig?

Annons:
Sagolikt
11/9/16, 11:00 AM
#1

Jag tror att du skulle behöva en jobbcoach eller liknande, som kan hjälpa dig att se dina styrkor och vad de kan användas till. Av ditt inlägg så verkar du ha en rätt negativ självbild och då är det ju svårt att ha förhoppningar och bygga drömmar. Prova att kontakta Arbetsförmedlingen och be om vägledningssamtal eller arbetspsykolog.

Whitemouse
11/9/16, 1:17 PM
#2

Jag är inskriven i AF och ska iväg på mitt första möte med min handläggare där på fredag. Jag har tidigare varit i kontakt med AF innan jag började studera på Komvux och gick en Personlig Inventeringskurs där jag skulle få hjälp att se mina styrkor och mina talanger så jag kunde ta reda på vad jag ville göra, gick därifrån 3 månader senare med lika lite information om mig själv som innan. Fick också uppfattningen att de bara vill ha ut en på arbetsmarknaden och struntar i om personen inte vet vad den vill. Och det är ju lite sanning i det hela, i dagens läge kan man ju inte vara kräsen vad gäller jobb och AF försöker ju pracka på en alla möjliga jobb som man KAN jobba med även om man inte VILL. 

Jag tycker det är så himla svårt att komma på vad man vill göra och är bra på att göra. 

Jag älskar djur och skulle gärna jobba med djur, dock finns det varken utbildningar eller jobbmöjligheter här så det går ju bort. Jag är intresserad av datorer/IT och spenderar mycket tid framför datorn och utforskar nya program och lär mig nya saker, men jag är ju inget dataproffs och tror jag kan vara för ointelligent för att klara av att lära mig allt som behövs. Jag gillar matlagning och är ganska duktig, men långt ifrån ett brinnande intresse. Jag gillar skönhet och hälsa och skulle anse mig rätt så duktig på det, men alla utbildningar är yrkesutbildningar som kostar flera tusen.. Så det känns som allt jag är intresserad av är saker jag inte kan göra. Jag sökte in på socionom programmet i våras men kom i typ 50 reserv då jag inte hade gjort högskoleprovet, nu har jag gjort det provet men för sent för att hinna söka in igen..   Jag har kollat lite på administration och ekonomutbildningar men då måste jag läsa in några fler kurser från komvux och även där vet jag inte om jag är nog matematisk för att klara av det och jag vill verkligen inte hoppa på en utbildning, kanske ta studielån och sen skiter det sig. :/

Heart
12/16/16, 5:06 PM
#3

Synd att du känner att inte kursen gav dig något.

Det är inte lätt att veta, eller välja vad man vill göra eller utbilda sig till. Det finns så otroligt många yrken och utbildningsmöjligheter idag.  Det krävs mycket arbete för att komma underfund med vad man vill göra. Ofta lägger människor ner mycket tid och jämför olika saker med varandra för att ta reda på vad som är bäst när det gäller saker som skall investeras. Exemplet om du ska köpa en bil så går du inte till affären och bara köper en bil, nej, du tar reda på en massa om de olika bilarna, allt för att du skall känna dig nöjd efteråt.  På arbetsförmedlingens sida https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html  finns väldigt mycket bra information om olika yrken. Om man t.ex. tittar på yrket djursjukskötare (som ligger inom gruppen hälso och sjukvård) så kan man utöver all information om vad yrket innebär också hitta information om liknande yrken och hur man kan utbilda sig till yrket.  Beroende på vad yrket är så kan det ligga inom olika yrkesgrupper, därför är det så bra att titta på liknande yrken som finns på varje yrkesflik längst ner, då hittar du fler alternativ inom ett intressant område.

Sedan så tror jag att det finns massor av yrken som skulle kunna passa dig, men ibland sätter man  själv begränsningar och tror sig inte kunna en del eller tror att man inte kan, det kan vara så att du inte har prövat och hittat alla dina förmågor eller det du brinner för. Låt ingen säga till dig att du inte kan, pröva! Ingen människa vet vilka förmågor andra besitter.

Låt det ta tid, börja läsa om yrken, intervjua någon som jobbar med det du intresserar dig för. Långsamt kommer också framåt och det jobb du lägger ner är den investering du ger dig själv för att förhoppningsvis nå ditt mål, drömjobbet.

Det man behöver tänka på är ekonomin, studiemedel är begränsade och skall betalas tillbaka, så möjligheten att pröva allt man vill kanske inte är möjligt. Det är bra om man är rädd om studiemedlen så att du har den möjligheten när du väljer att gå en utbildning.

Sedan finns det ju massor av olika utbildningsformer.

Boka en tid hos en studie- och yrkesvägledare, på komvux eller något vägledningsforum för att kunna bolla dina tankar.

Lycka till!

Whitemouse
1/17/17, 11:02 AM
#4

Tack så mycket för svar! Jag går just nu hos en jobbcoach och visst hjälper det, lite grann. Men jag tror kanske inte att det är 100% rätt för mig då en jobbcoach mer finns för att hjälpa en att hitta jobben som man själv inte kan hitta och inte för att hjälpa en att komma på vad man vill jobba med, utan det är ju upp till mig själv. Har iaf kommit fram till några yrken som jag vet att jag vill jobba med och väntar på en tid med en studie och yrkesvägledare som kanske kan hjälpa mig att komma fram till rätt utbildning för just mig. 

Men jag slänger in det jag är intresserad av här: 

*Administratör

*Kundsupport/kundtjänst/kundservice

*Webbdesigner

*Djurskötare/hundskötare

*Frisör/makeup-artist, nagelteknolog/nagelterapeut

Om det finns någon som jobbar med detta eller utbildat sig till detta så tar jag tacksamt emot tips och råd hur jag tar mig dit eller vilken utbildning som jag kan kolla på. Har inga bekymmer med att studera på distans men utbildningarna måste vara gratis då jag inte sitter på en förmögenhet.

Tack så länge!

Åsa S
1/17/17, 12:09 PM
#5

Har du kollat på YH utbildningar? Det är yrkesutbildningar men de kostar dig ingenting eftersom det är staten som betalar de utbildningsplatser som finns inom YH. Något som är bra med dessa utbildningar är att man har en massa praktik ofta ca 30% är praktik och kan man hitta en utbildning där man är på mer än en praktikplats under utbildningen är det toppen för man får ju chans visa upp sig för en arbetsgivare när man har praktik. Jag fick mitt nuvarande jobb via praktik på en YH-utbildning.

Emellaya
1/25/17, 8:51 PM
#6

Jag tror att en studievägledare på universiteten kan vara till hjälp, eller en kommunal studievägledare. Men det lättaste sättet att veta vad man vill och är bra på är ju självklart att prova på arbetet. Efter några månaders (3?) arbetslöshet ska du ha rätt att skaffa praktik genom arbetsförmedlingen. Så mitt förslag är att maila olika arbetsplatser och se vad du får för svar. Du skriver en intresseanmälan och vilka egenskaper du har som du kan ha användning för. Om du får svar från företaget ringer du upp dem för att prata mer om vad du kan göra på praktiken.

Du är nog långt ifrån ensam. Jag är själv förvirrad och har ändå en universitetsutbildning bakom mig. Personer som vågar ta för sig kanske får möjlighet att pröva på flera arbeten och självförtroendet växer. Är man inte lika framåt så får man börja någonstans. Det är inte så lätt att skaffa flera deltidsjobb, speciellt inte om man inte har erfarenhet inom arbetet. Ett deltidsjobb där du får göra en skillnad för en annan människa, hjälpa till i vardagen och med matlagning- det är ju personlig assistent.

Av dina yrken du listar upp kan jag gissa mig till två egenskaper, du är kreativ och hjälpsam. Frisör-nagelteknolog = kreativ

Administration och kundservice innebär att stötta upp ett företag med kringliggande och rutinmässiga uppgifter samt hjälpa kunder = hjälpsam

Jag vet själv hur det känns när man inte håller måttet inom callcenter och kundtjänst. Det är en bransch som är under hård belastning med många kunder i telefonslingan och då har företaget en förväntning på att personalen ska prestera lika, detta trots att vi alla är individer. Som kundtjänstmedarbetare ska man vara noggrann, men inte för noggrann. Du ska svara på de frågor som är vanligt förekommande/rutinmässigt. Har kunden något problem ska du gärna lösa detta snabbt med kunden i telefonen eller avsluta samtal och ringa tillbaka med en lösning.

Inom dator finns många utbildningar. Kanske lärare i datakunskap på gymnasiet?

För att bli webbdesigner behöver du inte bli proffs inom systemvetenskap. Kan tänka mig att webbdesigner är ett ganska praktiskt yrke och om du inte är intresserad av alltför mycket kodning så kan du välja informationsprogrammet /kommunikationsprogrammet med inriktning webbdesign. Att läsa systemvetenskap innebär  allt som oftast att du jobbar som teknisk konsult med att i projekt designa nya system att jobba i till företag eller att jobba som servicetekniker då du åker ut och felsöker problem eller att du jobbar vid telefon som för teknisk stöd för ett företag. Vill du kolla upp mer om datordesign så skulle jag kolla på de olika utbildningarna där du lär dig att jobba med 3D-skapande, CAD, detta är viktigt för de flesta industrier.

Jag tycker det är roligt att hjälpa till så du kan skriva till mig om du har frågor som dyker upp på vägen. lycka till!

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Annons:
Upp till toppen
Annons: