Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
02. Vägen till ett jobb

Vilse i jobbdjungeln

2016-11-09 10:17 #0 av: Whitemouse

Som rubriken lyder så känner jag mig helt vilsen när det kommer till jobbfronten. Jag har aldrig haft något speciellt mål i livet vad gäller jobb, aldrig haft en speciell begåvning för något som har hjälpt mig veta vad jag ska jobba med, alltid varit medelmåttig i skolan och  varit helt utan karriärdrömmar. 

Det känns som att jag är lite bra på mycket men väldigt lite bra på något, fattar ni?

Jag sabbade skolan pga social fobi, ströjobbade hos pappa ett tag, tog upp skolan igen via komvux och pluggade upp ett blandat generellt slutbetyg på distans, fixade körkort och började söka jobb. Men det känns helt omöjligt det här. Jag har sökt jobb i 6 månader nu och det enda jag fått är ett vikariat på en deltidstjänst där vi städar salladsbarer max 4h/veckan och då är jag endast vikarie för denna tjänsten vilket betyder att jag jobbat 7 h sen i september Vilar huvudet i handen

Jag jobbade även på ett callcenter eftersom jag försöker bli kvitt min telefonfobi, jag tyckte det gick bra och jag började bli lugn med att ringa. Men fick sluta där igår då de ansåg att jag drog in för lite pengar. Det kändes ju lite som en käftsmäll och självförtroendet sjönk till botten igen. Så nu sitter jag här igen, utan jobb, utan pengar och känner mig helt borttappad. Hur i helsike kan en person utan några speciella talanger, begåvningar eller framtidsdrömmar kunna få ett jobb där man trivs? 

Jag har absolut inget emot att utbilda mig på universitet eller annan utbildning först innan jag kan jobba med det, men jag vet ju inte ens vad jag vill jobba med...? Jag har verkligen noll karriärdrömmar och anser mig själv som för dum för att klara av något. 

Finns det någon där ute som är lika vilsen och obegåvad som mig?

Anmäl
2016-11-09 11:00 #1 av: Sagolikt

Jag tror att du skulle behöva en jobbcoach eller liknande, som kan hjälpa dig att se dina styrkor och vad de kan användas till. Av ditt inlägg så verkar du ha en rätt negativ självbild och då är det ju svårt att ha förhoppningar och bygga drömmar. Prova att kontakta Arbetsförmedlingen och be om vägledningssamtal eller arbetspsykolog.

Anmäl
2016-11-09 13:17 #2 av: Whitemouse

Jag är inskriven i AF och ska iväg på mitt första möte med min handläggare där på fredag. Jag har tidigare varit i kontakt med AF innan jag började studera på Komvux och gick en Personlig Inventeringskurs där jag skulle få hjälp att se mina styrkor och mina talanger så jag kunde ta reda på vad jag ville göra, gick därifrån 3 månader senare med lika lite information om mig själv som innan. Fick också uppfattningen att de bara vill ha ut en på arbetsmarknaden och struntar i om personen inte vet vad den vill. Och det är ju lite sanning i det hela, i dagens läge kan man ju inte vara kräsen vad gäller jobb och AF försöker ju pracka på en alla möjliga jobb som man KAN jobba med även om man inte VILL. 

Jag tycker det är så himla svårt att komma på vad man vill göra och är bra på att göra. 

Jag älskar djur och skulle gärna jobba med djur, dock finns det varken utbildningar eller jobbmöjligheter här så det går ju bort. Jag är intresserad av datorer/IT och spenderar mycket tid framför datorn och utforskar nya program och lär mig nya saker, men jag är ju inget dataproffs och tror jag kan vara för ointelligent för att klara av att lära mig allt som behövs. Jag gillar matlagning och är ganska duktig, men långt ifrån ett brinnande intresse. Jag gillar skönhet och hälsa och skulle anse mig rätt så duktig på det, men alla utbildningar är yrkesutbildningar som kostar flera tusen.. Så det känns som allt jag är intresserad av är saker jag inte kan göra. Jag sökte in på socionom programmet i våras men kom i typ 50 reserv då jag inte hade gjort högskoleprovet, nu har jag gjort det provet men för sent för att hinna söka in igen..   Jag har kollat lite på administration och ekonomutbildningar men då måste jag läsa in några fler kurser från komvux och även där vet jag inte om jag är nog matematisk för att klara av det och jag vill verkligen inte hoppa på en utbildning, kanske ta studielån och sen skiter det sig. :/ 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.