Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4072 ggr
blåbärspajen
2016-11-07 19:59

Thinner farligt?

Vet inte om jag lägger in detta inlägget rätt men om det är fel får ni flytta de.. Det är så att där jag jobbar så används Thinner för viss rengöring och det stinker extremt mycke när det används, sen luktar det Thinner i minst 5 timmar och då andas jag in detta under tiden jag jobbar. Det finns inget utsug och tydligen dålig ventilation.. jag har påpekat detta flera gånger men han som jobbar där bryr sig inte utan säger att det är helt ok att använda.. vad ska jag göra? Jag vill inte vara kvar på jobbet när Thinner används pga att det stinker.. vi har inget skyddsombud på jobbet och inget säkerhets tänk överhuvudtaget..

Annons:
[loveisall]
2016-11-07 20:01
#1

Det är ju inte ok alls! 

Thinner är en lättflytande, giftig vätska utgörande en blandning av estrar, alkoholer och aromatiska kolväten.[1]

Ångor från thinner påverkar hjärnan och har en bedövande effekt. Det har därför, särskilt av ungdomar, använts som en drog (thinnersniffning). Inandning av ångorna kan medföra allvarliga störningar i hjärnaktiviteten och dödsfall har inträffat.

Tant Grön
2016-11-07 20:23
#2

Är du med i facket så prata med dom.

Halvdansken
2016-11-08 12:53
#3

Det är jättefarligt, thinner är ju ett lösningsmedel som påverkar hjärnan. Förr var målarfärg oljebaserad, och förtunnades med olika lösningsmedel. Många målare blev svårt sjuka, och därför finns det nu mest vattenbaserade färger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stallmima
2016-11-09 09:13
#4

Ta kontakt med Arbetsmiljöverket och rådfråga dem    https://www.av.se/

blåbärspajen
2017-01-08 16:59
#5

Nu har jag kontaktat facket och dom får tydligen inte gå in på arbetsplatsen men dom skulle kontakta arbetsmiljöverket.. usch kommer troligtvis få världens utskällning på jobbet :S extra kul att jag är ensam tjej där också.. undrar om dom kan ge mig sparken för detta?

Stallmima
2017-01-08 18:07
#6

Dom kan INTE sparka dig för detta, om de gör det kontakta facket omedelbart!!  Fråga:  Varför får facket inte gå in på arbetsplatsen?  Sen en sak till om du blir utsatt för något och de vill att du ska skriva under något…….  gör inte det, dessutom om de vill ha till något möte av något slag med dig kan du alltid ha en facklig representant med dig. Stå på dig!  🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: