Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 2129 ggr
Lakritskatten
2016-10-28 13:58

Förlora aktivitetsstödet

Någon med erfarenhet när AF tar initiativ till arbetsförmåga utredning?

Är inte sjukskriven men sedan några år tillbaka med läkarintyg har AF godkänt min nedsatta arbetsförmåga och jag har endast deltagit på deltid av arbetsmarknadsåtgärderna.

För ett halvår sedan blev jag "uppmanad" att söka sjukersättning hos FK.

Blev nekad!

Nu vill AF att jag ska vara på arbetsplats i 5 veckor där min arbetsförmåga ska utredas, plus att jag ska söka sjukskrivning 50 %!

Och ena sidan låter det bra, de vill hjälpa mig med mer underlag till att göra en ny sjukersättningsansökan men samtidigt påpekas det att jag kan inte delta i job och utveckling på heltid om jag är sjuk…

Är rädd för att detta kommer att sluta med att jag kommer att bli nekad sjukskrivning (är inte döende) och förlora halva aktivitetsstödet och få gå till soc.

Detta blir man inte direkt friskare av och nu kommer jag ligga sömnlös.

Vet inte hur jag ska göra? Försöker AF lura mig? Ska jag initiera på att fortsätta arbetsträna?

Annons:
OlgaMaria
2016-10-28 14:49
#1

Det finns ju en gräns för hur länge du kan arbetsträna också, så jag tror att du ska lita på AF och göra som de säger. Vägen till sjukersättning är lång och krokig men en arbetsförmågeutredning på AF är enormt bra underlag vid ansökan om sjukersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: