Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1607 ggr
Linnzy
2016-10-24 13:39

Jaha.... Och nu då?

Hejsan. Skulle vilja ha lite råd eller så om vad jag ska göra nu. Min bakgrund är i runda slängar; Gymnasie -Estet Eftergymnasial/komvux yrkesutb -Butiksbiträde. Har haft otaliga praktiker i blandade yrken, alla tyckt att det funkat bra men inte kunnat anställa efter X antal månader. Jobbat som städare inom Samhall, det funkade sådär, dålig personal /kollegor , tidspressat schema och jag gick problem med händerna (karpal tunnelsyndrom som jag blivit opererad för). Anställningen var bara under ett år. Därefter arbetslös ett tag, kom in i Sius programmet och började arbetsträna i butik förra hösten, lovorden flög ur chefens mun men kunde inte anställa, fick jag veta i Februari. I maj detta året började jag en ny arbetsträning på ICA Nära, trivs jättebra med jobbet, funkar bra med kollegorna och cheferna är förstående till min "begränsning" (diabetes). Och dat finns en chans till anställning. Nu har dock problem med lederna i fingrarna uppstått, det har kommit smygande och blivit tvungen att ta sjukledigt, skall utredas hos läkare om det är tillfällig överbelastning eller något bestående. Frågan är vad ska jag göra om det nu är bestående? Det finns ju inget där man inte använder händerna, och de flesta yrken är tunga på sitt vis. Jag är så trött på att inte ha några pengar över, aktivitetsstödet täcker precis mina räkningar (har gjort en del dumma löp tidigare som jag nu är fast i) Jag har tur som har extremt snälla föräldrar med någorlunda bra inkomst så de kan hjälpa mig med mat. Men det är fruktansvärt jobbigt att vara 32 år utan egen inkomst och hela tiden säga nej till att hitta på saker för att det inte finns pengar till det eller be om att få låna pengar på obestämd tid VARJE MÅNAD. Jag vill ju arbeta men nu undrar jag vad jag ska göra för tydligen går allt åt skogen som jag hoppas på.

Annons:
Åsa S
2016-10-25 08:52
#1

Kanske du ska fundera på att utbilda dig till något annat kanske mera åt kontorsjobb, elevassistent el. dyl som inte är lika tungt jobb.

Whitemouse
2016-11-09 09:53
#2

Jag sitter ungefär i samma båt som dig. 

Jag har ett generellt blandat slutbetyg vilket gör att jag inte är utbildat till något speciellt. De enda jobbet jag haft och har erfarenhet ifrån är lokalvård. 

Våren 2015 blev jag diagnosticerad med karpaltunnelsyndrom på båda händerna och våren 2016 opererade jag vänster hand och i juni 2016 höger hand. Högerhandens nerv hade tagit ordentligt med stryk och läkaren sa att det kan ta tid att läka om den ens blir helt återställd. Så nu sitter jag här och funderar på vilka jobb/utbildningar jag kan ta utan att min hand påverkas. Alla jobb har ju sina nackdelar, kontorsjobb kan vara krävande då man använder händerna till mycket skrivande/datoranvändande vilket kan vara en påfrestning och fysiskt aktiva jobb innebär ofta tunga lyft eller dylikt. Jag hoppas att min högerhand kommer läka helt och utan bestående men, men man vågar ju inte hoppas för mycket och vad ska man göra under tiden liksom?

Upp till toppen
Annons: