Annons:
Etikett04-yrken
Läst 6919 ggr
Rebecka Persson
10/16/16, 7:01 PM

Nytt jobb lägre lön?

Jag har idag ett välbetalt jobb, 34 000 brutto i månaden men trivs INTE. Min anställning är fast och jag lär inte få sparken, kollegorna är snälla men jag trivs ändå inte med dem. Arbetsuppgifterna tråkar ut mig och det finns inte någon möjlighet till utveckling om jag inte kan tänka mig att flytta till en annan stad och annan avdelning vilket inte är aktuellt.

Nu vet jag inte vad jag ska göra.

Jag funderar på att söka ett annat jobb där jag tror jag kommer trivas. Dock är tjänsten på 80 % och lönen kommer att ligga på ca 21 000 brutto, dvs ett STORT hopp ner i lön, men samtidigt ett stort hopp upp i trivsel.

Jag kommer klara mig på den nya lönen men får tänka om rejält vad gäller sparande och nöjen. Är det smart att byta jobb? Så som jag har det idag kan jag spara ganska mycket pengar per månad vilket inte känns fel. Jag har även råd att unna mig ett antal onödiga prylar och nöjen. Med nytt jobb får jag tänka om rejält. Jag kanske får ett roligare jobb men snävare fritid.

Hjälp, jag behöver era råd!

Annons:
tlover
10/16/16, 7:05 PM
#1

Med tanke på hur mycket tid man spenderar på jobbet tycker jag man ska gilla det man gör, älska kanske man inte behöver men gilla.

Du skull ju kunna testa att dra ner på utgifterna så att dom ligger på en möjlig nivå med den eventuellt nya lönen . Allt överskott går till sparande, så du har en bra buffert också vid eventuellt byte

l'm back

Aleya
10/16/16, 7:13 PM
#2

Det är ju ändå ingen dålig lön du får. Visst får du "sänka" din standard. Men om du jobbar 100 % nu och får gå ner till 80 % så hade jag sett det som ett plus med den lönen. Sen ett jobb du trivs med också. Är ännu ett plus. Jag brukar tänka att så länge jag har råd med de fasta kostnaderna så är det ett plus. Resten är en förmån. Så jag skulle vara nöjd. Men det är jag det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Em_
10/16/16, 7:23 PM
#3

Jag hade inte gått ner så mycket i lön frivilligt. Men det beror lite på också, om det finns möjlighet att jobba heltid så småningom, om det är det lätt att bli befordrad och så vidare.  Eftersom du vantrivs ska du självklart leta efter ett nytt jobb, men som sagt jag personligen hade nog inte tagit just detta erbjudandet.


Rebecka Persson
10/16/16, 7:30 PM
#4

Tack snälla ni. Jag låser mig i mina egna tankar och har för stunden svårt att se vad som är bra och inte i fallet. Det är väldigt värdefullt för mig att få er syn på saken. Fler synpunkter välkomnas : )

vendelay
10/16/16, 7:34 PM
#5

Jag hade tagit det nya jobbet utan att tveka. Tycker att tlover's förslag om att leva efter den nya lönen redan nu och spara allt överflöd är en otroligt bra idé. Personligen tycker jag att välmående är viktigare än pengar. Jag vill hellre trivas på mitt jobb än att tjäna bra. Nu har du dessutom sådan "tur" (eller vad jag ska kalla det) att det nya jobbet erbjuder en lön som ändå går att leva på (även om det är mycket mindre än du är van vid). 

Jag förstår din tvekan men själv hade jag hellre trivts på jobbet. Jag hoppas att du blir nöjd oavsett hur du väljer! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

_Fisken
10/16/16, 8:28 PM
#6

Jag hade också bra lön för 2 år sedan men klarade fasiken inte av chefer o arbetsuppgifter längre.  Arb.uppgifterna gick mot mina "normer" och jag led. Jag började söka nytt jobb och fick ett bra. MEN jag gick ner i lön och har inte samma frihet längre. MEN livet är helt annorlunda. Den stress jag hade i mig (som egentligen inte märks direkt) är borta. Jag sover bra. Jag har inga betänkligheter längre på söndag kväll. Inga ilskna samtal med mig själv på vägen hem. Så pengar är bra men trivsel är sååå mycket bättre.
För att ta hand om den mindre inkomsten så kan man justera sin levnadskost. Har du gjort det? En FÖRE-budget och en EFTER-budget?

Annons:
Aleya
10/16/16, 8:50 PM
#7

#4 jag vill även tillägga detta med att trivas är otroligt viktigt. Jag jobbade med två kvinnor som HATADE sitt jobb och var bara bitter och sur över detta.
Jag var vikarie där, men dom fick vissa till att gråta och må skit. Och jag sälv blev sjuk av stressen dom gav mig.
Värst var när dom började beklaga för en utomstående och mitt i mitt ansikte var så värdelösa och ja gud vet vad. Och en sa att: Ja men du som är undersköterska borde ju veta bättre.

Jag började spy konstant. och fick vara borta hela veckan. Och jag sa åt chefen att vi kan inte ha det på detta viset, jag kommer sluta på studs annars.

Så det dumma man kan göra är att må dåligt över sitt jobb. Man förstör bara för andra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
10/16/16, 8:58 PM
#8

Usch va hemskt det lät. Tur det var vikk. Eller?

Aleya
10/16/16, 10:12 PM
#9

#8 jo det var bara sommarvikarie. Men jag blev ärrad och sommaren efter som jag skulle jobba där blev jag så deprimerad att jag blev sjukskriven . Jag vet inte om det var stället som tog knäcken på mig eller en sak mamma sa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

_Fisken
10/17/16, 6:01 AM
#10

Kanske en combo…det berömda glaset..

Changrila
10/18/16, 12:10 AM
#11

Vad är viktigast för dig? Att trivas eller att ha pengar på kontot? Välj jobb efter det. Alternativet annars är ju att leta upp ett jobb där du kan trivas och få något mellanting lönemässigt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

nypisnina
11/19/16, 1:25 AM
#12

Jag har själv varit i samma situation och slutade med att jag mådde så dåligt att jag inte hade något annat val än att ändra min situation för det blev inte hållbart. Jag hade även svårt på andra plan kan jag tillägga men jag fick sjukskriva mig till slut. Att gå och inte trivas på sitt jobb där man spenderar så många timmar dagligen kan tära på en. Att inte känna meningsfullhet med sitt jobb är direkt kopplat till psykisk ohälsa - även att känna att man inte utvecklas på sitt jobb…
Nu är jag tjänstledig för studier, jag har gått från en bra lön till csnbidrag, det är inte roligt alla gånger men det funkar - och jag mår mycket bättre, jag trivs varje dag och kan i nuläget inte förstå varför jag inte gjorde det här tidigare eftersom jag vantrivdes i så många år. Så jag tycker absolut att du ska byta. Pengar ordnar sig alltid och att köpa prylar och spara pengar spelar mindre roll när man trivs med det man gör. Iaf var det så för egen del.

_Fisken
11/19/16, 10:16 AM
#13

Om vi accepterar stampat jordgolv o cykel o ingen TV/telefon behöver vi väldigt låg inkomst…bara en reflektion.  :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: