Annons:
Etikett12-jag-har-fått-jobb
Läst 1018 ggr
taylor__lambert
10/6/16, 10:50 AM

Semesterersättning - fråga

Jag har precis fått ett jobb, min allra första riktiga anställning. Det är ett tim jobb och jag jobbar 8h/v och får 100:-/h. Min fråga är om semesterersättningen som ligger på 12% hur funkar det? Alltså hur funkar semesterersättningen (vad räknas som semester) och när får man den?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Maria
10/6/16, 10:58 AM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
10/6/16, 11:05 AM
#2

Om din timlön är 100kr i timmen är semesterersättningen utöver det. Antingen betalas den ut varje månad eller en gång per år i en klumpsumma.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

taylor__lambert
10/6/16, 12:54 PM
#3

svarar dock inte på min ena fråga, vad som räknas som semester som man får ersättning för.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

OlgaMaria
10/6/16, 1:14 PM
#4

Man har ju rätt till ca 25 betalda semesterdagar per år, givet att man arbetar hela året, så antingen får du den summan vid ett givet tillfälle eller så betalas en 12/del av den summan ut varje månad. Om du jobbar heltid i tre månader t ex så får du en fjärdedel av en hel semester betald. Som timanställd får man inte planerad betald semester, men du får ändå samma ersättning som de som har fast anställning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

taylor__lambert
10/6/16, 6:48 PM
#5

#4 tack! Super bra formulerat :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: