Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2683 ggr
gickan87
8/4/16, 11:28 PM

Rätt till fast jobb först?

Vikarierar/sommarjobbar på en livsmedelsbutik. Jag har tidigare varit anställd 3 år i denna butik innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist. Nu i höst kommer en anställd gå i pension och jag antar att jag kommer bli erbjuden den tjänsten. Min fundering är om någon av de andra vikarierna kan få förtur till tjänsten, trots att dem jobbat kortare tid?

MVH Erika :)

Annons:
Madde
8/5/16, 1:03 PM
#1

Man borde gå efter LAS-listan. Dvs Lagen om Anställningsskydd. När man har jobbat 12 månader på ett företag så hamnar man på den. All tid man har jobbat ska räknas med. Har företaget någon fackklubb och är du medlem i facket dvs Handelsanställdas förbund? Lättast är att börja med att prata med de.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Åsa S
8/5/16, 2:29 PM
#2

Beror väl även på vad personen som går i pension jobbat med kanske det krävs nån speciell kunskap för den tjänsten och då kan jobbet gå till nån helt annan som kanske inte ens jobbar på företaget.

Madde
8/5/16, 3:05 PM
#3

#2: Helt rätt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Halvdansken
8/10/16, 11:38 AM
#4

Varför inte prata med din chef? Att visa ambition och intresse att jobba kvar i förtaget är en bra sak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gickan87
9/11/16, 9:51 PM
#5

#2 Ingen speciell kunskap krävs för just dessa uppgifter :)

#4 Är för feg tyvärr. Men kanske är bästa lösningen? Att fråga hur det kommer bli när hen går i pension.

MVH Erika :)

Åsa S
9/12/16, 8:08 AM
#6

Om man har ex. ett kontrakt på 40% och vill jobba fler timmar måste man anmäla det hos sin chef för att det ska bli aktuellt ifall det behövs fler arbetstimmar på jobbet. Vet inte om det är så även om man vill ha nån annans tjänst också så det kan vara bra att prata med chefen eller skriva en skriftlig önskan.

Din chef bör du kunna prata med för ni sitter väl inte och bara tittar på varann under medarbetarsamtalet? som de allra flesta arbetsgivare är skyldiga att ge dig enligt de avtal med facket de har. På mitt jobb har vi samtal 2ggr/år ett längre och sedan en kortare uppföljning senare.

Annons:
[Devya]
9/16/16, 7:00 AM
#7

Du måste definitivt prata med din chef. Det går inte bara att anta saker och ting. Det kan hända att vikarierna isåfall hinner före att prata med chefen medans du sitter kvar och rullar fingrarna.

Först till kvarn tror jag bestämt.

Min gamla kollega antog att hon skulle få mitt gamla jobb då jag slutade. Samtidigt så letade de efter en ny at anställa, vilket min kollega visste. Hon blev dock chockad då hon fick veta att de erbjöd den nya arbetstagaren mitt jobb och inte hennes jobb. Hon antog alltså bara saker och ting och så blev hon fast med sin gamla anställning som innebar färre timmar. Chefen trodde att hon inte var intresserad av att jobba flera timmar då hon inte hade uttryckt det.

Upp till toppen
Annons: