Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
02. Vägen till ett jobb

Rätt till fast jobb först?

2016-08-04 23:28 #0 av: gickan87

Vikarierar/sommarjobbar på en livsmedelsbutik.

Jag har tidigare varit anställd 3 år i denna butik innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist.

Nu i höst kommer en anställd gå i pension och jag antar att jag kommer bli erbjuden den tjänsten.

Min fundering är om någon av de andra vikarierna kan få förtur till tjänsten, trots att dem jobbat kortare tid?

MVH Erika :)

Anmäl
2016-08-05 13:03 #1 av: Madde

Man borde gå efter LAS-listan. Dvs Lagen om Anställningsskydd. När man har jobbat 12 månader på ett företag så hamnar man på den. All tid man har jobbat ska räknas med.

Har företaget någon fackklubb och är du medlem i facket dvs Handelsanställdas förbund? Lättast är att börja med att prata med de.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anmäl
2016-08-05 14:29 #2 av: Åsa S

Beror väl även på vad personen som går i pension jobbat med kanske det krävs nån speciell kunskap för den tjänsten och då kan jobbet gå till nån helt annan som kanske inte ens jobbar på företaget.

Anmäl
2016-08-05 15:05 #3 av: Madde

#2: Helt rätt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anmäl
2016-08-10 11:38 #4 av: Halvdansken

Varför inte prata med din chef? Att visa ambition och intresse att jobba kvar i förtaget är en bra sak.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2016-09-11 21:51 #5 av: gickan87

#2 Ingen speciell kunskap krävs för just dessa uppgifter :)

#4 Är för feg tyvärr. Men kanske är bästa lösningen? Att fråga hur det kommer bli när hen går i pension.

MVH Erika :)

Anmäl
2016-09-12 08:08 #6 av: Åsa S

Om man har ex. ett kontrakt på 40% och vill jobba fler timmar måste man anmäla det hos sin chef för att det ska bli aktuellt ifall det behövs fler arbetstimmar på jobbet. Vet inte om det är så även om man vill ha nån annans tjänst också så det kan vara bra att prata med chefen eller skriva en skriftlig önskan.

Din chef bör du kunna prata med för ni sitter väl inte och bara tittar på varann under medarbetarsamtalet? som de allra flesta arbetsgivare är skyldiga att ge dig enligt de avtal med facket de har. På mitt jobb har vi samtal 2ggr/år ett längre och sedan en kortare uppföljning senare.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.