Annons:
Etikett20-off-topic-ot
Läst 2258 ggr
vendelay
2016-05-31 15:14

Skatta som hemmafru?

Jag har funderat på en grej som tydligen verkar vara jättekonstig för jag hittar inget svar när jag googlar.

Om jag är hemmafru (alltså arbetar inte, är bara hemma och städar och lagar mat osv) och min partner arbetar så skulle jag vilja ha lite "månadspeng". Behöver de pengarna skattas då? "Månadspengen" kommer ju från partners lön som redan är skattad. Vet någon vad som gäller?

(Nej, jag orkar inte ringa Skatteverket Ledsen)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Maria
2016-05-31 15:59
#1

Är ni gifta eller sambo så räknas ju er ekonomi som gemensam.

Man skattar ju inte två gånger på samma lön så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vendelay
2016-05-31 17:41
#2

Tack så mycket för svaret! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Linnea
2016-06-23 21:05
#3

Ursäkta, kanske personlig fråga. Du behöver inte svara.. Vill du verkligen vara beroende av en annan person? Vad ska du leva på när du blir gammal?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vendelay
2016-06-23 21:24
#4

#3 Inga problem med personliga frågor, och det där är en väldigt viktig fråga! Jag tog upp denna fråga på flera sajter, här blev det inte så många svar men ska nämna vad jag skrev i de övriga: detta gäller inte mig. Det gäller inte ens en riktig människa. Jag bara undrade för att jag är nyfiken. Jag har ett jobb som jag älskar och som jag definitivt inte kommer säga upp mig från, men tack för omtanken! Jag minns inte varför jag började fundera på hur hemmafruns ekonomi fungerade men jag hittade inga svar när jag googlade så jag frågade här istället 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: