Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1260 ggr
xxmammaxx
5/29/16, 10:42 AM

Personlig asistent utan avtal?

Jag är överlycklig över att ha fått jobb som personlig Asistent. Dock är det väll bara timmar i början men jag hoppas på mer 😀 Men nu till min fråga.. D e så att man ska ge ut alla sina uppgifter i hemmet hos denne. För han/hon vill sköta allt själv. Och han/hon vill att jag börjar jobba på direkten fast jag inte skrivit på några papper alls. Kan man göra detta? Eller riskerar jag att jobba gratis den perioden? Jag kommer naturligt vis inte jobba fören jag fått ett arbetsavtal. Men jag tängte höra om någon annan jobbat utan å ha skrivit på nått å va hände dig då? Tacksam för svar 😁

Annons:
Stallmima
6/20/16, 9:55 AM
#1

Kontakta det behöriga fackförbundet för sådana tjänster så kan du säkert få råd av dem

[TanatosNyx]
7/30/16, 3:21 PM
#2

Driver människan i egen regi så kan det gå till såhär, och ofta fungerar det bra, men det händer att man utnyttjas. 

Du bör ställa frågor om din försäkring, vem som betalar din lön (brukaren förvaltar INTE sina assistanspengar själv!) mm.

Muntligt avtal gäller vid timanställning, men papper ska du få inom en viss tid.

För din egen säkerhets skull så ska du skriva ner alla arbetstimmar och kontrollera så du får rätt betalt.

Finns det en arbetsledare på platsen? prata med denna! Inte? varför? vad säger överiga anställda? be att få prata med en annan som jobbar hos brukaren. Finns ingen? då är det dags att dra öronen åt dig.

Jag jobbar som personlig assistent och har varit hos alla 3 olika varianterna, dvs assistansbolag, kooperativ och egen regi.

Upp till toppen
Annons: