Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 7445 ggr
lissora
5/3/16, 1:29 PM

Inget avtal, timanställd.. Tvingas jobba i sommar

Jag behöver hjälp. Jag har jobbat som timanställd sedan slutet av sommaren på ett cafe. Jag har inte fått ett avtal varesig muntligt eller skriftligt men får timmar på schema och blir inringd om det behövs och får lön och lönespecifikation.

I julas bad jag om ledigt över jul då jag har familj 4 timmar bort. Jag ville ha 23 december - 2 januari. Jag fick endast 23-25 men tänkte inte mer på det. Sen nu i sommar sa jag att jag ville ha 3 veckors semester. Jag bad om v29 och v30. Då säger min chef att hon kan se direkt att det inte går, och att extrapersonalen ska jobba när de ordinarie har semester. Vill de ha ledigt samtidigt går inte det för dom ligger "under" ordinarie personal. Stämmer detta? Jag trodde när jag började att timanställd betydde att man jobbade när man kunde, och att man kunde tacka nej till de pass man inte ville ha. Jag är jätteledsen över detta då min familj har semester v29 och v30 och vill verkligen umgås med dom. En annan anställd med samma anställning som mig fick vara ledig hela sommaren för att åka ner till sin familj utan problem.

Jag tänker såklart prata om detta men undrar bara från någon som vet vad det är som gäller? Vad ska jag säga? Kan hon sluta ge mig timmar om jag kräver ledighet? Detta är mitt första jobb så är väldigt okunnig så vill gärna ha lite kött på benen innan jag tar upp det.

Annons:
Maria
5/3/16, 1:32 PM
#1

Är du med i facket? De borde kunna hjälpa dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
5/3/16, 1:33 PM
#2

Prata med facket!

Åsa S
5/4/16, 2:25 PM
#3

Gå med i facket om du inte är med där och du du vet väl om att ifall arbetsgivaren inte bryr sig om att ge ett skriftligt avtal vilket de måste ge inom en viss tid annars har arbetstagaren rätt till skadestånd så kanske du lagligt sett snarare har en tillsvidaretjänst för vid arbetstvist om arbetsgivaren inte kan trolla fram anställningskontraktet där ni båda skrivit på så brukar det då bedömas att det är en tillsvidare anställning och inte nån timanställning.

Annars stämmer det att stommen i personalstyrkan är de som prioriteras vid semester etc. extraanställda/timanställda har man för att fylla upp när ordinarie styrkan inte är där  eller inte räcker till ex. vid arbetstoppar, semestrar, sjukdomar.  Är man ute i väldigt god tid kan ofta en chef fixa så även extra anställda kan få den semestern de vill ha eller åtminstone någon del av önskad semester men ingen som jobbar är garanterad att få exakt den semestern man vill ha oavsett om man är heltidsanställd eller extraanställd

(kan lägga till att med att vara ute i god tid att be om ledighet/semester så kan det vara 6mån innan man kan behöva vara ute i. I min bransch är det väldigt ovanligt någon får ledigt under jul/nyår men lämnar man in ansökan under sommaren så kan nån av oss ibland få ledigt för då har min chef mycket gott om tid att planera in så vi har personal ändå. Min semester nu under sommaren önskade jag i slutet av januari då semesterlistorna sattes upp)

Ria74
5/8/16, 6:25 PM
#4

Hur står det i ditt anställningsbevis?

Jag är timanställd på ett ställe och kan tacka nej till arbetspass om jag har annat jobb, inte barnomsorg eller helt enkelt har semester. Det står utskrivet i anställningsbeviset att jag har rätt att tacka nej till dom arbetspass jag vill.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

lissora
5/13/16, 11:43 AM
#5

#4 jag har inget anställningsbevis,,. :/ ska prata med chefen idag och be om ett. Vad är skillnaden på det och ett anställningsavtal? Har pratat  med flera på jobbet som inte heller har varesig bevis eller avtal. Så verkar vara någonting man inte får, men är väl lag på att man ska få det inom de första veckorna vad jag förstått?

Ria74
5/13/16, 12:21 PM
#6

#5 Vad jag har förstått är ett anställningsavtal detsamma som ett bevis.

Har du aldrig skrivit på några papper?

Du är ju inte så kallat anställd om du inte skrivit på något.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Åsa S
5/13/16, 12:25 PM
#7

Japp du ska ha anställningsbevis som är ett avtal där ni båda gått med på arbetsuppgifter, villkor, lön etc. Får inte de anställda några anställningsbevis så kontaktar man facket. Jag tycker du ska kontakta facket oavsett för en arbetsgivare som struntar i anställningsbevis och liknande struntar säkert i annat med, kanske hen inte betalar rätt skatt för sina anställda vilket ju kan påverka de anställdas pension i framtiden, kan ju hända du får fel lön med etc.

lissora
5/13/16, 1:57 PM
#8

nej aldrig skrivit på något papper. :/ jag kom och provjobbade sen fick jag upplärning och sen dess har jag jobbat där, inget muntligt avtal heller. 

har varit problem med att chefen missat timmar på lönen ibland, t.ex fick en kollega 8 timmar för lite som hon som tur märkte själv. så känns inte så jätteseriöst att jobba där, därav vill jag verkligen ha ett anställningsbevis… får kontakta facket, känns inte så bra detta

Ria74
5/14/16, 2:25 PM
#9

#8 Ta kontakt med facket så fort som möjligt. Jag vet inte hur det är med försäkringar om du inte har något avtal.

Sen beträffande din trådstart om du måste jobba i sommar så är svaret nej. Har du inget avtal så har du ingen anställning och kan bara säga nej utan att ens förklara dig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Stallmima
5/18/16, 6:00 PM
#10

Ja kontakta facket, de kan även vara med och stötta när du skall prata med din arbetsgivare

cissi_1993
5/29/16, 3:35 PM
#11

hur har det gått? om jag har fattat det rätt är du ju inte ens anställd så du kan ju alltid tacka nej hon har inget som kan tvinga dej att jobba. sen tror jag inte du är försäkrad om du inte har ett anställningsbevis så det   är jätte viktigt

lissora
6/11/16, 4:55 PM
#12

#11 jag har lyckats ramla av en häst och brutit handled och nyckelben så är sjukskriven hela sommaren… haha. annars är det mycket annat skumt på min arbetsplats så jag ska ta o söka nytt jobb :) återkommer när jag kan skriva ordentligt för har lite mer frågor om facket osv, känns som jag borde dra in dom för händer mycket märkligt nu

cissi_1993
6/11/16, 4:57 PM
#13

dra in facket det är sånthär dom är till för så kör hårt det måste kännas bra för dej och lagarna finns ju av en anledning

Annons:
Upp till toppen
Annons: