Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 5891 ggr
tlover
2016-04-26 22:22

"Ingen tycks vilja ha enklare jobb"

Jag hittade en bra debattartikel, jag trodde inte själv att det var svårt för städfirmor att hitta personer att anställa då det är så mycket arbetslöshet i Sverige.

Jag har själv både exem och ledproblem så det skulle inte gå för mig men hade jag varit frist hade jag nog tagit över min pappas städfirma och blivit städare.

Tycker du att det är skämmigt att vara lokalvårdare? Är det under din värdighet? (om du inte är arbetslös så föreställ dig hur du skulle tycka om du vore arbetslös och erbjöds jobb inom lokalvård)

l'm back

Annons:
Annette
2016-04-26 22:28
#1

Jag har arbetat som städare i 16 år. Det var bra de första 10 åren, sedan omförhandlades kontraktet och vi blev färre anställda. Jag ledsnade när jag aldrig hann utföra mitt arbete så jag kände mig nöjd med resultatet.

taylor__lambert
2016-04-26 22:29
#2

Har sökt såna jobb, men de ville att jag skulle ha körkort. Har sökt på Hotell också men jag dög inte tydligen :p 

 hur ska man kunna skaffa körkort utan ekonomi?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Honestyisdead
2016-04-26 22:29
#3

Jag sökte inte dessa jobb eftersom man till och med skulle ha erfarenhet och eller utbildning för städ. 

Är inte under min värdighet.  Men om de har svårt att få in folk kanske de ska slopa kraven och utbilda själva.

Grodan
2016-04-26 22:33
#4

Nej, jag tycker inte det är skämmigt.

Jag jobbade som lokalvårdare på åttiotalet och tyckte inte alls om det. Lönen var usel och det var för mycket att städa på kort tid. Jag led och drömde mardrömmar, så jag har inte jobbat med det mer sen.

Nu när jag jobbar på en gård med många olika sysselsättningar bland annat hotellverksamhet, så finner jag rumsstädningen det mest lugna och trivsamma. Där lullar jag i min egen takt, har min rutin och ingen som hänger över mig och säger att jag ska skynda mig eller att jag gör fel.

Skillnaden mellan då och nu är att jag har full koll över mina städprylar och kan hålla riktigt rent och snyggt. Jag behöver inte känna att jag inte hinner. Om jag jämför med de andra sysslorna jag har på gården är städningen det jag föredrar. Jag avskyr att få "skit under naglarna". Inte att jag är rädd för att ta i, för det är jag verkligen inte, men jag avskyr att hålla på med riktigt skitigt arbete.

Just hotellrumsstädning kan jag tänka mig jobba med framöver också. Har hört att det behövs på flera hotell i Sverige.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

tlover
2016-04-26 22:34
#5

#3 Många sådana jobb som jag sett utbildar själv men det kanske bara är vissa företag.

Jag kan ju som sagt inte pga div sjukdomar men annars hade jag nog varit städare vid det här laget, min pappa bar också städare och jag har även en moster som är det och jag ser inget fel alls med det.

l'm back

cissi_1993
2016-04-26 22:34
#6

som dom säger vill dom ju inte ha in vem som tydlingen men jag kan inte förstå hur någon kan tacka nej till ett jobb om man är arbetslös. jag skulle städa sunkiga krogtoaletter hela dagen bara jag fick betalt och erfarenheten.

Annons:
vendelay
2016-04-26 22:36
#7

Håller med övriga. Har jobbat som lokalvårdare, det är slitigt och eftersom jag var under 18 var det riktigt dåligt betalt men det är fortfarande ett jobb. På vissa ställen har lokalvårdarna dock varit "mindre värda" jämfört med t.ex. folk på kontor, det känns helt absurt för mig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

tlover
2016-04-26 22:38
#8

Här finns ju knappt kontorsjobb så det kanske är därför som jag tycker att det inte är pinsamt för fem öre.

l'm back

cissi_1993
2016-04-26 22:43
#9

dock när jag sökte jobb var dessa svåra att får för att AF hade ett program för invandrare där dom fick gå och lära sig och då fick dom oftas jobb där dom var på sin praktik. jag är inte emot detta men jag kan tycka att AFs utbildningar ska vara för alla som är arbetslösa inte bara vissa

Paxxie
2016-04-26 22:49
#10

Jag sökte städjobb för ett par år sen, säkert 5-6 olika, men fick inget. Vet inte om det var hårdare krav då men för mig var det lättare att få jobb i butik än på en städfirma iallafall.

[Thiah]
2016-04-27 05:46
#11

Här i Finland var det en politiker som sa att arbetslösa ingenjörer inte ska behöva ta städjobb…Var visst bättre att vi skattebetalare betalade för de där utbildade ingenjörerna än att de behövde städa. För min del skulle jag lätt ta ett städjobb om jag inte hade annat. Däremot borde jag undvika de tyngre lyften men städa tex ett daghem skulle gå fint.

vendelay
2016-04-27 10:42
#12

Är det bara kvinnor som kommenterat och sagt att de kan tänka sig att vara städare? Beror det på att majoriteten på iFokus/jobb iFokus är kvinnor eller för att det är ett "kvinnojobb"?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-04-27 10:54
#13

Tror det handlar om att majoriteten av de som skriver på forum är kvinnor.

Annons:
Thotis90
2016-04-28 12:59
#14

Jag skulle aldrig klara av att arbeta som städare då jag äcklas av smuts. Jag kan t.ex. inte diska utan att få panik om det rinner vatten nerför armen och det spelar ingen roll hur mycket jag tvättar mig efteråt eller om jag har gummihandskar på mig - jag känner mig fruktansvärt äcklig ändå. Smuts och vatten är big no no för mig, särskilt i kombination.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Hildgrim
2016-04-28 23:28
#15

Jag jobbade med lokalvård under några år. Hann bara vara arbetslös i treveckor sedan fick jag städjobbet utan erfarenhet eller utbildning. Vet inte om jag bar hade tur? Tycker inte det var pinsamt men jag trivdes aldrig. På tok för stressigt och slitsamt för den lilla lönen. Men självklart mycket bättre än att vara arbetslös. Vi hade en del praktikanter från AFsom gick utbildning. Men många hade ingen ambition alls att jobba med lokalvård. Förstår inte, ett jobb är väl bättre än inget?

Grodan
2016-04-30 22:59
#16

#15 Ja, det kan man diskutera. Är det värt att stressa och jobba hårt för en skitlön än att få a-kassa eller socialbidrag utan att göra något?

I slutändan kanske man blir utbränd eller stressjuk. Stress är inte att leka med, men kan bli riktigt jäkla sjuk av det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Åsa S
2016-05-01 08:26
#17

Den stressigaste tiden jag haft var när jag fick A-kassa man blev jagad av AF och man var tvungen rapportera vartenda jobb man sökte i en jättedålig databas som var rätt krånglig samtidigt som man sökte frenetiskt jobb för att slippa ha AF flåsandes i nacken + A-kassan fattade inte den typen av anställning jag hade sedan då jag lyckades få ett vikariat (deltid och skulle stämpla resten) så det blev jättemycket byråkratiskt krångel + återbetalningar eftersom jag fått fel hjälp av dem tidigare etc.. Nä vad som helst är bättre än att vara i klorna hos AF och A-kassa

Honestyisdead
2016-05-01 13:34
#18

Och man får inte socialbidrag om man inte aktivt söker jobb och är inskriven på AF och går på allt de skickar en på. DET är stress.

Känner man att ett jobb är stressigt går man till läkare och pratar med chefen. Man skiter inte i jobb.

Åsa S
2016-05-01 14:21
#19

Japp och är man i klorna på ex. AF får man ju inte ha någon frihet man får inte åka på semester utan att fråga om lov, man får inte studera på någon kurs utan att fråga om lov, man får inte vara volontär nån timme i veckan utan att fråga om lov, man får inte inneha styrelseuppdrag utan att fråga om lov. etc. nej jag föredrar att vara fri och få göra vad jag vill på min fritid.

Så ja det är bättre ha jobb än att få bidrag, för får man A-kassa är man inte en fri människa. Jag hade kunnat stämpla upp nått halvår till på mitt deltidsjobb men jag blev så less på A-kassan att jag sa att jag klarar mig på de här 80% det var inte värt all stress och byråkratisk krångel + de riktigt otrevliga hotbrev man får då man missförstått hur man fyller i alt att den infon man fått tidigare inte har stämt + jag är ju gift så vi klarar oss ändå.

Wony
2016-05-29 11:03
#20

När jag var arbetslös sökte jag flertalet sådana jobb, men det föll på att jag inte hade körkort. Jag har inget emot att städa, tvärtom. Det är rätt trevligt tycker jag.

Annons:
Grodan
2016-05-29 12:15
#21

Absolut. Att tvingas gå till socialen och tigga pengar och jaga jobb på AF är stress. Men det är också förnedring. Jag håller mig så långt borta från det jag kan nuförtiden efter att ha gjort erfarenheten på 90-talet (då det var mkt svårt att få jobb en ganska lång period).

Det går att hitta jobb. Jag har iakttagit några av mina vänner som jämt får jobb och ofta har flera jobb samtidigt och förstått att deras knep är det som gäller. Ringa (för att kolla om jobbet är intressant nog att söka), skicka in ansökan och sedan ringa igen (uppföljning).  Jag vet inte varför, men det visar på ett intresse som arbetsgivare gillar tydligen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Halvdansken
2016-05-29 17:40
#22

Jag kom tillbaka  Sverige efter 4 år i Nya Zealand, 1991. Då var det fullständigt kört på arbetsmarknaden.  Jag jobbade med diverse olika saker i några år, sorterade post osv.  Plus att jag tog städning och lunchdisk på en krog (kl 8 - 14) för att få in pengar. 
Tyckte överhuvudtaget inte att det var under min värdighet eller annat, fast att jag har universitetsutbildning. Hyran ska betalas, och man ska ha mat. Jobb är jobb.  So what?
Sen vände ekonomin, och jag fick IT-jobb igen. Lärde mig massor under de åren, och uppskattar verkligen de som städar nu, eftersom jag vet hur tufft det är.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stallmima
2016-05-29 21:43
#23

Har jobbat extra med städning i mataffär så nej tycker det är ett OK jobb. Men nu förtiden skall man ha minst X antal års jobberfarenhet för att komma in på marknaden och vilken förstagångsjobbare har det    🤔

Odd
2016-05-30 11:18
#24

Jag skulle jättegärna vilja ha ett städjobb, men det är som många här säger, kraven som ställs känns nästan helt absurda.

Att många söker folk med erfarenhet kan jag förstå, det är ju ett jobb som kräver att man har kunskap och respekt för hygien och hälsa, men det är ju omöjligt att få erfarenhet om man aldrig blir anställd eftersom man saknar körkort, utbildning eller; erfarenhet… Nu pratar jag inte om jobb hos t.ex stora städföretag som hyrs in och åker runt till olika kunder, utan helt vanliga städjobb på en fast arbetsplats/lokal. Det som oftast sätter käppar i hjulen (efter erfarenhet såklart) är att man saknar körkort, men om man som mig t.ex har varit arbetslös sedan grundskolan och inte klarat av att fortsätta studera och endast fått hjälp av AF de gånger som man försökt gå färdigt sina utbildningar är det helt ekonomiskt omöjligt att ens skaffa körkort, ännu mindre att äga en bil.

Jag är 22 år och har ingen inkomst överhuvudtaget, är inskriven i AF utan ersättning eftersom jag inte har rätt till A-kassa och kan inte få hjälp av Soc eftersom jag inte kan bo i den kommunen som jag är inskriven i (bodde hos far men den relationen fungerade inte så jag var tvungen att flytta hem till mor, men försöker ännu en gång fullgöra mina studier och har fått godkänt av kommunen till att söka in på yrkesutbildningar i andra län, så om jag ändrar min folkbokföring dras mina ansökningar tillbaka) och min mor är sjukpensionerad och gick back redan innan jag var tvungen att flytta hit, så för tillfället är det fruktansvärt eftersom pengarna bara rinner iväg och ingen vill anställa mig.

Så ja, jag skulle jättegärna ta ett "enkelt" jobb, men trots att jag är kompetent och driven tar arbetsgivarna större hänsyn till vad som står på ett papper. Det är därför jag föredrar att kunna kliva in på arbetsplatsen och fråga efter jobb istället för att skicka in en ansökan och CV över datorn, men bor man 1 timme från närmaste stad, i en liten by, utan körkort och med 176kr på kontot är det inte möjligt.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Åsa S
2016-05-30 11:42
#25

#24 Har du testat volontärjobb? Ex. kommunen och kyrkan söker ofta volontärer. Man får ju sällan betalt mera än kanske nån enklare fika, men man får arbetserfarenhet + man kan få referenser.

+Det finns ju fortfarande bondgårdar där man kan bo och jobba som nån blandning mellan säsongsarbetare och volontär ofta får man betalt i mat och husrum + arbetslivserfarenhet Många såna bondgårdar över hela världen även sverige  hittar man via WWOOF. Tyvärr kostar det en del att bli medlem i WWOOF, men man kan testa forumet på  alternativ.nu där kanske man kan hitta nån liten bondgård som kan erbjuda mat och boende + kanske en mindre slant + att du får en referens att hänvisa till vid jobbsökande. När man jobbar som någon slags volontär mot mat och husrum brukar det dock vara enklare jobb som gäller + det är ju inte heldagsarbete. Många bor och jobbar på bondgård som någon slags semester och man brukar ofta ha mycket fritid vill nån att du ska jobba heltid mm. så är det ju riktig lön som gäller.

Honestyisdead
2016-05-30 12:12
#26

#25 De jag känner som jobbat så på bondgårdar har jobbar hela dagar precis som anställda. De har verkligen inte varit som någon semester :)

Odd
2016-05-30 12:17
#27

#25 Volontärjobb har jag faktiskt inte ens tänk på, det hade ju varit bra som, som du säger, med referenser och erfarenhet.

Jag har varit intresserad av att Woofa och kollat runt på den hemsidan några gånger fast inte blivit medlem. Det verkar väldigt roligt och arbetsuppgifterna skulle nog passa mig väldigt bra, men jag skulle nog tyvärr inte klara av det, har både fysiska och psykiska sjukdomar som gör vardagen ganska jobbig och blir lätt alldeles för stressad av att bo så nära inpå människor. Det är inte så att jag inte trivs, eller har problem med sociala sammanhang, men kräver rättså mycket egentid för att ladda upp batterierna om kroppen börjar krångla, och bor jag hos någon annan på det sättet blir det nästan som att arbeta 24/7. 

Många har dessutom väldigt strikta koster och jag har båda matallergier och tarmproblem som skapar problem redan där (vegetarian/vegan är det vanligaste, även om uteslutandet av kött inte är några problem tål jag inte de flesta grönsaker, frukter och baljväxter och är överkänslig mot för mycket spannmål) och eftersom man äter gemensamt med resten av hushållet känner jag mig inte bekväm med att behöva ha någon slags "special kost" som stör deras vardagsrutiner.

Lite frustrerande eftersom det är så mycket som jag önskar att jag kunde göra men som livet säger nej till!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Åsa S
2016-05-30 12:26
#28

#26 Jag pratar inte om någon vanlig anställning som trädgårsarbetare/lantarbetare  utan en annan variant där man ofta bara får betalt i mat och boende under en kort tid under sommaren. Man jobbar då några timmar per dag och har sedan resten av dagen fri detta är ingen vanlig anställning utan mera åt volontärhållet för många är detta ett sätt att resa och se sig om på en slags semester. Finns många som på så sätt ser många länder utan att behöva betala så jättemycket eftersom boende och mat ingår ex. genom WWOOF ofta är kravet bara att man har fyllt 18år.

#27 Volontärjobb kan vara rätt trevligt ofta jobbar man ju bara några timmar/vecka men sånt kan man ju styra en hel del själv vill man jobba mer och det finns jobb kan man ju ha chans få göra mera. +Man får ju göra nytta för andra vilket gör gott för den egna psykiska hälsan med.

Honestyisdead
2016-05-30 12:38
#29

#28 Jag pratar om samma sak. Men som sagt, det handlade inte om några timmar per dag utan hela dagar mot husrum och mat.

Åsa S
2016-05-30 12:54
#30

Isåfall låter det i det fallet mera som utnyttjande och svartjobb. Ersätter man en riktig heltids arbetare och gör motsvarande jobb ska man ha ersättning för det med, heltidsanställda trädgård/lantarbetare brukar ha avtalsenlig lön. Den är dock låg enligt egen erfarenhet man fick ju sämre betalt än man hade fått om man jobbat i matbutik el dyl. men man blev ju rätt brun där då man rensade ogräs bland morötterna och kålen + det var bättre än att vara arbetslös. Viss del av min lön betalade jag boendet på jobbet med. Mat fixade jag dock själv.

tlover
2016-05-30 17:13
#31

#29 Som woofare för man jobba max 20h/vecka och man ska lära sig något också. Det är höga krav på dom som har gården.

l'm back

Zadeira
2016-06-03 13:36
#32

Jag har sommarjobbat med städ på en dagislokal. Det var inte skämmigt eller under min värdighet, för det är ett jobb som verkligen behövs. Tyvärr är jag kronisk sjuk och klarar inte av den fysiska biten med städjobb nu.

Silver83
2016-06-03 13:44
#33

Jag har jobbat som lokalvårdare på två olika ställen och tyckte inte det var skämmigt. Däremot upplevde jag på det ena stället att vissa personer inte hälsade på mig för att det förmodligen var under deras värdighet… Fanns dock väldigt många som hälsade på mig och tyckte att det jag gjorde var bra.

På det andra stället fick jag däremot varken lön för det jag gjorde, eller material att arbeta med. Påpekade detta flera gånger, men det hände ingenting. Fick ett nytt jobb och har aldrig känts så bra att säga upp sig från det stället.

Skulle inte ha nåt emot att jobba som lokalvårdare igen, för jag tycker inte att det är ett dugg skämmigt. Tycker nog att de som inte hälsar på lokalvårdarna i så fall ska skämmas mer. Jobbet speglar inte alltid personen.

Kalli
2016-06-03 13:55
#34

#33: En del är idioter och jag kan meddela att det är samma sak att arbeta i butik, ibland har folk inte vett nog att ens ägna en ett ögonkast.

Annons:
Silver83
2016-06-03 14:12
#35

#34 Tycker sånt är skit.  Ju "bättre" jobb du har, desto bättre människa är man tydligen i folks ögon. 

Jag är jättetacksam för lokalvårdarna på mitt jobb. Hälsar på dom och ibland blir det även en liten pratstund om ditt och datt. De är hur trevliga som helst och jag tycker det är bra att de finns.

Åsa S
2016-06-03 15:22
#36

Finns många som skulle bli förvånade ifall de visste vilken kunskap som krävs idag i många jobb som många ser ner på  ex. inom städ är det mer avancerat än för 30år sedan ska man fylla alla miljökrav mm.måste man ha viss utbildning. Jobbar själv i butik sitter i ledningen men har blivit behandlad  nedvärderande många gånger,  tycker folk att det är för få kassor är det mig man skriker till öppa en ny kassa (för det mesta inte någon snäll ton utan mera som en befallning till en slav) sällan till mina manliga kollegor, väldigt märkligt. Har även fått klart för mig att jag som sitter i kassan nog inte är så kunnig och intelligent för jag gör ju inget annat än att blippa varor (vilket ju bara är en mycket liten del av mitt jobb). Själv har jag flera universitetsexamen ex. en lärarutbildning men efter att ha jobba som lärare uppskattar jag arbetsmiljön jag har nu det är så mycket mindre stress och mycket lugnare. Jag jobbar på systembolaget som lockar till sig många universitetstudenter och jag tror många kunder skulle bli förvånade ifall de visste hur höga utbildningar en del har, för många stannar kvar,

Carrosh
2016-06-17 09:56
#37

Skämmigt är det absolut inte. Det är ett jobb som alla andra. Kanske inget drömjobb för min del, förstås, men skulle jag vara arbetssökande och erbjudas ett jobb inom städ hade jag givetvis tackat ja med stor glädje. Allt blir vad man gör det till och man kommer långt med en positiv inställning till det mesta. Självklart förstår jag de som verkligen inte kan jobba med det pga ledbesvär t.ex., men det är ju en annan femma. Kan man så tycker jag man kan ta det som erbjuds. Det finns ju inte som säger att man inte kan söka annat under tiden, om man vill göra något annat sedan längre fram.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Hayabusa]
2016-06-17 10:05
#38

#34 Tyvärr är det en sak som väldigt många drabbas av, oavsett typ av jobb. Jag har själv upplevt  det i alla min jobb - i köket, i butiken eller på kontor. Idioter kommer i alla skepnader.

Scorpio97
2016-06-27 20:47
#39

Min mamma jobbar som lokalvårdare, och min pappa gjorde också det under en period. Mina tre syskon har fått vikarietjänster inom lokalvården som förstajobb, genom mamma då. 

Jag tycker inte att det är skämmigt eller under min värdighet, men det är inte ett jobb jag skulle välja om jag inte är tvungen. Helt enkelt för att jag hatar att städa och inte vill ha ett så fysiskt jobb. Det passar helt enkelt inte mig. Men måste jag ha en inkomst (det måste jag inte i nuläget, är bortskämd och får bo hemma gratis ett tag till) så städar jag hellre än att vara arbetslös, absolut.


//Jessie

kattöga
2016-06-27 20:57
#40

Jag lever på mindre än existensminimum, men har tack och lov en make som kan bidra till att det funkar ekonomiskt. 
Jag skulle gärna ta städjobb om jag kunde, men min kropp säger ifrån. Det skulle dessutom vara ett plus för mej, för att lära mej att städa här hemma också…. ;)

Finns ingenting skämmigt med att ha städjobb! Tvärtom! Jag tycker alla som städar åt andra (oavsett det är åt privatpersoner eller företag) är värda all eloge och beröm! Har själv haft mycket kontakt med personer som städat åt företag som jag jobbat hos, och jag avundas dom inte, men jag tycker dom har varit så stronga!Och guld värda!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

TatsuOni
2016-07-25 18:08
#41

Jag jobbar som städerska idag och är utbildad till det. Skäms inte det minsta. Däremot så håller jag på att öppna eget för att få bättre arbetsvillkor.

För er som är arbetslösa och intresserade av ett städjobb så brukar arbetsförmedlingen via t ex Lernia eller Kunskapscompaniet hålla utbildningar där man kan få ett yrkesbevis. Brukar själv arbeta för dem som lärare ibland via företaget jag jobbar för.

Det ingår även praktik och många av mina elever har fått jobb där om de har skött sig. Minst 50% brukar få jobb ganska snart efteråt och kan använda både mig och praktikvärden som referens. De som inte får jobb får det oftast inte för att de inte vill.

Jobbade som hästskötare innan och kan säga att det var både slitigare, sämre lön och arbetstider.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Grodan
2016-07-30 13:40
#42

#41 ❤️👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2017-08-03 12:02
#43

På två månader fick jag två jobb. Jag valde bort personlig assistent och valde städjobbet istället. 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2017-08-03 12:17
#44

#43 Grattis till jobbet!🥳


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Grodan
2017-08-03 12:20
#45

#44 Tackar. Jag trivs jättebra, fick fina arbetskläder + skor och en lön jag klarar mig på (hoppas jag).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2017-08-03 12:22
#46

#45 Härligt!👍


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Grodan
2018-07-22 16:37
#47

Ungefär ett år senare, när glädjen över att få ett jobb lagt sig, kan jag nog svara helt annorlunda. Precis tvärtom. 

Jag är ensam, jag städar och städar och städar och ingen ser eller uppskattar det. Jag får en lön jag knappt klarar mig på. Jag är värd bättre - jag måste fasiken vara värd bättre!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2018-07-22 18:23
#48

#47 Jag startade eget så att jag får bättre arbetsvillkor, bättre lön och kan välja kunder själv. Fick nog av min gamla arbetsplats…


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Grodan
2018-07-22 20:23
#49

#48 Jo, så kan man göra, men jag vill aldrig ha eget företag… jag blir stressad och oroad över så mkt pappersarbete… Och faktum är att jag inte gillar att städa ensam hela tiden. Jag vill inte utföra något jäkla arbete ensam!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2018-07-23 14:38
#50

#49 Förstår det. Menade mest att jag också tröttnade på mitt gamla jobb.

Det finns ju bättre och sämre firmor och mer och mindre sociala ställen att städa på. Är du ute efter att ha folk omkring dig eller just att ha kollegor som städar/jobbar med dig?


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Åsa S
2018-07-24 09:45
#51

Många jobb är ensamjobb men gillar man inte det behöver man kanske fundera på vilka jobb som inte är så ensamma och kanske prata med nån som jobbar som det om hur det är att jobba och sedan ta reda på hur man utbildar sig till det man får ju ta tjänstledigt för studier. Och sedan har man ju både bra och dåliga år på sitt jobb det är normalt jag har varit med om många dåliga år men jag jobbar kvar för det finns även bra saker + det är bättre nu än vad det var förut även om det inte är 100% bra. Lönen är väl kanske inte så jättebra men jag klarar mig bra ändå.

[Forest]
2018-09-30 21:56
#52

Jag har jobbat inom städ. Allt från enklare städ till byggstädning där folk flyttar in i köpt lägenhet medans dom bygger på övriga lägenheter. Det var värs att jobba så damma av hela rum tak väggar medans dom satte upp lister mm i andra rum. Jobba ofta själv så det krävs att man är självgående. Jobbat med köra maskiner o städat större lokaler. Jag trivdes med jobbet. Lönen vart olika där med sökte jag andra jobb o jobbar inte inom städ längre. Dok funderar jag lite på det men då med en månadslön

224
2018-10-12 17:49
#53

Jag skulle inte kunna arbeta som städare då det är ett för simpelt jobb för mig, är sjuksköterskestudent och planerar att studera vidare ytterligare efter det, jag gillar att utvecklas :)

Stallmima
2018-10-12 19:03
#54

Tänkte på att utveckla tanken med som sägs vara "enkla jobb", vad utanför städning ses som enkla jobb?

vallhund
2018-10-12 22:25
#55

Tragiskt med människor som anser sig vara förmer än andra människor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lona
2018-10-12 22:45
#56

#54, Jobba på snabbmatsrestauranger som Donken, köra ut reklam/tidningar? 

Min svåger som hade en rätt "fin" tjänst som akademiker vantrivdes något otroligt på sitt jobb, han mådde så dåligt att han blev sjukskriven.
Det finns inte många anställningar att söka inom den inriktningen som han har men jag frågade syrran varför han inte helt enkelt sade upp sig och tog vilket jobb som helst, för ett tag i alla fall.
"Men Herregud, du fattar väl att han inte kan jobba på McDonalds eller köra ut reklam, han är ju så överkvalificerad och vad skulle han få ut av det?!"
Tja, en lön, ok arbetskamrater och faktiskt, ett jobb han kanske trivdes med, åtminstone för ett tag?'
Han har fortfarande kvar sin fina anställning, sin fina lön - och mår pissdåligt över sin yrkessituation…😟
(Kan tillägga att om han hade jobbat på Donken när de träffades så hade min syrra aldrig i livet ens slängt en blick efter honom. Fint ska det va'!😇)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
2018-10-12 23:01
#57

#56 plantsättare också tänker jag

l'm back

Maria
2018-10-13 06:36
#58

#53 Tänk bara på att när du är färdigutbildad så är det lokalvårdarna som gör att du har fint och rent på din arbetsplats. Som tömmer dina papperskorgar och ser till att det finns papper på toaletterna och håller rent vid handfat där dina händer tvättas otaliga gånger och att golvet är skinande rent varje dag för att du och dina patienter ska ha ett rent och hygieniskt utrymme att vistas på.

Det finns många bildade lokalvårdare runtom i vårt samhälle så man ska aldrig underskatta någon annans arbete.

Vi är alla viktiga i vår samhällskedja och ingen jobb är egentligen "simpelt" eller vad man nu menar med ordet….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-10-13 07:13
#59

#58 +++på den Maria. Jag älskar lokalvårdaren på mitt arbete. Han (jo just nu är det en han) ser till att barnen har rena ytor att leka på, att vi har papper på tosletterna, att vi har tvål mm mm.. Jag lämnar en "stökig" avdelning och kommer nästa morgon tillbaka till en fräsh!

Lona
2018-10-13 07:54
#60

Jag fick mig en tankeställare på mitt förra jobb. Lokalvårdarna var jätteglada och ville visa sitt nya personalrum som de fått lite uppfräschat. Jag trodde först att de var ironiska när de visade en mörk källarskrubb… Det passar sig givetvis inte att lokalvårdarna har samma personalutrymmen som professorerna och deras forskargäng. Helt befängt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

koppargaller
2018-10-13 10:27
#61

#60 🤮

Grodan
2018-10-14 20:10
#62

Tvätterska är väl också ett sånt jobb som är rätt tråkigt, enformigt, sliter på kroppen och dålig lön.

Kanske även fabriksarbetare på typ GB eller så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lona
2018-10-14 22:10
#63

Bambatant… Eller vad nu en person som jobbar i skolmatsalen egentligen kallas, det är väl bara Göteborg som har "bamba"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2018-10-15 06:56
#64

#63 Maken är uppvuxen i Kiruna och där sa dom också "bamba". 😃
Vi här i Uppsala-trakten sa bara "mattant". Vad den korrekta titeln är vet jag inte…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

BlåPastell
2018-11-25 20:02
#65

Hade absolut kunnat jobba inom städ, all inkomst välkomnas när man är arbetslös.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Grodan
2018-12-04 12:07
#66

Jo, det märks faktiskt att många ser ner på städare. Självklart speglar min egen bild också… jag är inte direkt stolt över det. 

Nu måste jag peppa mig själv till 200% att klara vardagen och få tillbaka min livsglädje. Jag är bättre än detta! Jag ska också lyckas!

Men mitt i detta, vill jag också säga: se din städare! SE henne/honom! Ge henne/honom en julklapp. Beröm och tacka för städning. Men prata också glatt med henne/honom. Det betyder faktiskt jättemycket!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2018-12-04 12:17
#67

 #66 Jag upplever att de flesta är positiva när jag säger att jag är städare, men det beror nog som du säger dels på hur du ser på sig själv, men även på vilket folk du pratar med.

Ska även tillägga att de flesta utav mina kunder, både privata och företagskunder är väldigt trevliga och positiva. De pratar med mig, är glada o.s.v. Hos företagen är jag som en i personalen och hos de äldre kunderna är jag ett socialt inslag i deras liv. Julklappar får jag också av en del kunder.

Andra är inte hemma eller håller sig ur vägen när jag städar och det går lika bra för mig, så länge de inte är otrevliga.

Däremot så har jag haft kunder som har varit allt annat än trevliga tidigare.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Grodan
2018-12-04 12:24
#68

#67 Ja, i mitt fall är det ju extremt oturligt att jag också är en trasig själ med utbrändhet i historien och numera utmobbad och utflyttad 08 + annat trams… + att jag är ANSTÄLLD deltid och har svårt med ekonomin… 

MEN… jag ska inte gräma mig i det längre. Jag har inget nätverk omkring mig som kan peppa mig så jag måste göra det själv och jag har börjat nu. Jag är bra. Jag ska vara glad och ha kul de år jag har kvar. ❤️

Vilket jobb man än har, så är det viktigt att man har ett bra liv. Ett bra liv innebär att man faktiskt SYNS, blir sedd och har berikning. Har man ett "fattigt" liv så är ett "fattigt" jobb ingen hjälp, då behöver man ett rikt jobb - dvs ett jobb där man får träffa människor, vara behövd, synas och göra skillnad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

TatsuOni
2018-12-04 12:34
#69

#28 Jag hoppas att du får ordning på både jobb och liv i framtiden!🌺


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Annons:
Grodan
2018-12-04 12:40
#70

#69 ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nettis!
2018-12-04 13:31
#71

Jobbar själv som städare i kommunen, och tycker det är ett jätteviktigt jobb. Men även vi har haft problem att få in vikarier ibland.

Upp till toppen
Annons: