Annons:
Etikett11-praktik
Läst 1568 ggr
wickedshadow
2016-04-20 17:03

Råd angående problem på praktikplats

Hej! Det är som så, att jag har en praktikplats sedan en tid tillbaka. Jag har förstått att som praktikant får du inte sättas ensam om någon ordinarie inte är där, du får inte ersätta en ordinarie anställd. Vad gör jag när chefspersonalen på denna praktikplats struntar i detta och sätter mig 3 timmar ensam att jobba med maskiner osv och säger att jag visst ska sitta kvar tills jag slutar klockan 15? Får man verkligen göra det? Känner mig djupt besviken att de använder mig som "gratis arbetskraft" när alla andra gått hem och den ende heltidsanställda är sjukskriven. Tack på förhand!

Annons:
Siggebus
2016-04-20 17:08
#1

Är du skickad av arbetsförmedlingen? I så fall hade jag ringt min handledare där och frågat vad som gäller.
Låter väldigt konstigt att du är där ensam kvar och ensam gör ett jobb.

Tjeja
2016-04-20 17:18
#2

Anmäl! Till skolan om det är genom utbildning och till AF och det är genom dem. (helt enkelt till den instans du fått din praktik igenom)

Sådär får en arbetsgivare helt klart inte göra oavsett så bara anmäl rakt av, de kan inte unyttja folk på det sättet! Du är def inte den första och du kommer inte vara den sista heller om du inte säger ifrån. 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

wickedshadow
2016-04-20 17:21
#3

Jag ska prata med handläggaren på AF. när jag tog upp detta med en chefen som sa åt mig så sa han enkelt att jag får VISST sitta där och jobba, sålänge det inte handlar om att jag ska skickas ut att städa eller något annat. Men är det inte så på ALLA platser att du som praktikant måste ha minst en fastanställd med dig? Eller en handledare av något slagit (vilket jag inte har, då alla sitter inne på sina kontor som inte gör det arbetet jag och de andra gör).

Tjeja
2016-04-20 17:27
#4

Prata med din hanläggare helt klart! Din "chef" blåljuger nämligen!

Ok rent "riskmässigt" vad gäller farligt arbete osv kanske du får utföra arbetsuppgifterna. Men ska du då ersätta ordinarie personal skall du också har en normal ordinarie timlön för den tiden du jobbar och det är han skyldig att ge dig nu i så fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Siggebus
2016-04-20 17:33
#5

#4
Precis! Du ska ju inte ersätta ordinarie personal för då ska du ha avtalsenlig lön!

wickedshadow
2016-04-20 17:37
#6

Nu har ju jag tid 8-15, men då är ju inte tanken att jag ska sitta där ensam och utföra ett arbete som det normalt brukar vara 5-10 personer på och då dessutom nå upp till målet ensam att få ihop dessa 80å lådor som vi varje dag ska få ihop. Är inte ofta personal är borta såhär, men är bara en som är heltidsanställd till 16, och hon är sjuk denna veckan vilket gör att jg blir helt ensam efter 13 så alla andra går

Annons:
Tjeja
2016-04-20 18:03
#7

Då går du också kl 13 skulle jag säga! Där tror jag att både AF och facket skulle backa upp dig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Siggebus
2016-04-20 18:56
#8

Eller så får du riktig lön mellan 13 och 15.

Stallmima
2016-04-23 09:36
#9

Nej du ska absolut inte ersätta den fasta personalen som jobbar och det skall inte finnas krav på att du skall leverera ett visst mål med ditt arbete. de ovanför har bra svar på dina frågor, och du skall absolut inte lämnas ensam. Ta upp det med din arbetsförmedlare och gärna om du är med i facket, ring dem. Om du inte är med så råder jag dig att gå med i facket, du får så mycket hjälp där. Lycka till och stå på dig!  🌺

Upp till toppen
Annons: