Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1675 ggr
oliverholmström
2016-04-19 21:42

Sommarjobb?

Hallå allihopa! Jag är en kille på 14 år som bor i Skåne. Har ett brinnande intresse för djur men spelar även innebandy på min fritid. Har erfarenhet av hund, kanin, hamster, marsvin och fiskar. Är innebandy tränare för flickor födda år 04/05 och är van vid att ta eget intiativ. När jag blir stor så vill jag bli veterinär då jag älskar att hjälpa och ta hand om djur. Derför så kommer jag som det ser ut nu till att läsa natur på gymnasiet. Ska nu praoa på en 4H gård i 2 veckor och ta hand om diverse djur. Hade tänkt att sommarjobba i djurbutik eller dylikt men det värkar vara ganska svårt när man bara är 14 år. Är det någon som har något tips på vart man kan sommarjobba när man är 14 år? Mvh Oliver

Annons:
Hoseok
2016-04-19 21:47
#1

Jag har svårt att tro att många butiker vill (och kan?) anställa en 14-åring över sommaren. 

Du kan gå ut med hundar, dela ut tidningar, erbjuda trädgårdsarbete,

vendelay
2016-04-19 21:56
#2

Hej!

Du verkar vara väldig initiativrik, driven och mogen! Låter jättebra att du brinner så starkt för något och vet vad du vill göra i framtiden.

Mitt tips om sommarjobb är att antingen se om du kan fortsätta praktisera under en längre period (förslagsvis under sommaren) på gården du nämnde eller om du kan praktisera någon annanstans. Jag vet inte vilka lagar och regler som gäller när en är 14 år men praktik har aldrig varit ett problem för mig i alla fall när jag var i den åldern (visserligen 7 år sen men ändå 🤐). Du kan också kika på om det finns något djurhem där du får volontärarbeta (men de flesta brukar ha 16-18 år som åldersgräns). Annars håller jag med Kneko om att du kan gå ut med andras hundar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fluffyunicorn99
2016-04-19 21:56
#3

Tyvärr så tror jag att just 14 kan vara en svår ålder att hitta sommarjobb i då de flesta arbetsplatserna drar gränsen vid 15 eller 16.  Jag kan ju se om det kanske finns möjlighet att få jobba på en mindre lokal djurbutik om detta finns i ditt område då de brukar vara lite mer villiga att ta in yngre personer än de stora kedjorna :) Tänkte på det här med att läsa natur på gymnasiet, det gör jag också men jag läser samtidigt med inriktning djursjukvård.  Ett litet tips där är att du kollar upp olika skolor och vad de erbjuder för natur program då ren natur inte alls är praktiskt eller innehåller någon djurkontakt. Bara en liten sak som kan vara värd att tänka på även om det inte alls är vad du frågade efter :P Angående arbete igen så skulle du ju kunna se efter om det är någon 4h gård som behöver hjälp eller husdjurspassning som kanske skulle kunna vara en sista lösning om du absolut inte vill arbeta med nåt som inte har med djur att göra.

Fluffyunicorn99
2016-04-19 21:58
#4

o.O jag såg inte ovanstående inlägg xD inser nu att de finns där och säger samma sak. sry :P!

oliverholmström
2016-04-20 08:05
#5

Okej jag får väll börja fråga runt lite då! #3 Om man vill bli veterinär måste man gå natur då eller kan man gå något enklare. Har hört att natur ska vara väldigt mycket och tungt arbete! Stämmer detta?

Fluffyunicorn99
2016-05-12 13:43
#6

Både ja och nej. Är du intresserad av matte, fysik, kemi och biologi så är det jättekul. Om du å andra sidan har svårt för dessa ämnen kan det bli tufft. Och ja du måste gå natur. Det finns tyvärr inga andra "fusk vägar" då du ska ha läst vissa kurser som endast ingår i natur. Däremot kan du utbilda dig till djursjukvårdare utan att gå natur. Men då kan du inte fortsätta att studera på universitet till veterinär.

Annons:
Upp till toppen
Annons: