Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3796 ggr
Fridaaaa
2016-03-19 13:02

Nojjig att inte få sommarjobb

Sökt några olika men sjukt orolig att inte få något sommarjobb.
Som student får man ju inte CSN under sommaren.

OM Jag inte får sommarjobb, någon som har tips vad man kan dryga ut "Kassan" med annars? Eller kanske tips hur man kan starta eget sommarjobb typ?

Bomba på :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Hoseok
2016-03-19 13:13
#1

Följer, sitter i samma båt och i nuläget känner jag att jag måste överge lägenheten och bli hemlös igen om jag inte hittar en lösning.

Fridaaaa
2016-03-20 20:19
#2

#1 Jobbigt!
Ja det riskerar inte jag men pengar behövs till mat osv :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
2016-03-20 20:26
#3

Telefonförsäljare är ett bra sätt att dryga ut kassan. Det söks ALLTID, de allra flesta kan jobba med det och om en är duktig finns det otroligt mycket pengar att tjäna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Hoseok
2016-03-20 20:31
#4

#3 Värt att notera att det gäller att man har skinn på näsan. Känner så många som mått psykiskt dåligt efter att ha det jobbet. 

Men klarar man det så kör på.

vendelay
2016-03-20 20:36
#5

#4 Det har du rätt i. Det gäller absolut att kunna skilja på sig själv och jobbet, eller hur jag ska säga. Många blir ju riktigt förbannade när telefonförsäljare ringer och personligen tycker jag att det faktiskt är hysteriskt roligt men min sambo som också har jobbat med det mådde inte alls bra och sa upp sig efter tre dagar. Det jag menade med att de flesta kan jobba med det är att det väldigt sällan kräver erfarenhet av någonting och många gånger kräver det inte ens att en talar mer än svenska (om en ska sälja i Sverige i alla fall).

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
2016-03-20 21:18
#6

#3 Sällan det är fast lön på det utan brukar vara provosion.
Smått telefonfobi med så hade inte passat mig :P Vet hur arg jag själv blir när försäljare ringer xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
vendelay
2016-03-20 22:42
#7

#6 Alla jag har varit hos har haft grundlön plus provision. Men som jag skrev finns det bara pengar att tjäna om en är bra på det, alltså om en säljer något, för annars får en ju såklart sparken 😂 Förstår dock att det inte passar alla!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
2016-03-21 09:38
#8

#7 Skrev "sällan" den fasta brukar vara extremt låg, i alla fall de som finns här. 
Behöver veta på ett ungefär vad jag får varje månad :) 

Nej jag påbörjade för några år sedan med hoppade av snabbt, inget för mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
2016-03-21 11:44
#9

#8 Ja, jag förstår det. De flesta som jag jobbade med när jag var telefonförsäljare visste ju vad de fick på ett ungefär i månaden eftersom de sålde för ungefär lika mycket varje månad.

Har du kikat på arbetsförmedlingen och såna sidor? Jag är ganska säker på att det finns en ruta att boka i när de söker jobb som heter typ "visa inga jobb med krav på erfarenhet" (ifall du inte jobbat så mycket tidigare). Du kan ju också söka på "ung företagsamhet" (eller "uf"), om du är intresserad av att titta på att starta något litet eget.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
2016-03-21 18:40
#10

#9 Ja vet man bara det så :) Nog svårare just som sommarjobb :)

Japp varit inne på platsbanken många gånger, sökt vissa jobb där. 
Ja jag hade gärna velat starta något litet eget men frågan är med startkapital, vad man ska hitta på och nog svårt att få ihop så det täcker för varje månad hmm men ska kolla in det med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hankans91
2016-03-21 19:36
#11

#10 Kolla inom dessa branscher de rekryterar ganska friskt under sommaren: Lokalvårdare, Personlig assistent, vårdbiträde inom omsorg eller tidningsbud.

Fridaaaa
2016-03-21 20:28
#12

#11 Personlig assistens har jag sökt de jag kan söka till.
Tidningsbud är alldeles för dåligt betalt tyvärr. 
Lokalvårdare har de väldigt lite här men sökt även där. 
Hemtjänst fixar jag inte, fixar inte jobb med mycket stress :/ Så kan inte söka exakt vad som helst heller :(  Men sökt till ett dementboende.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hankans91
2016-03-21 21:20
#13

#12 Men tidningsbud är bättre än inget jobb alls under sommaren. Jag fick ut omkring 11000 på en 70% tjänst efter skatt när jag jobbade som det. Fast om du inte fixar jobb som är stressiga är nog det inget alternativ för dig. Har du kollat på snabbmatskedjor kanske?

Annons:
Fridaaaa
2016-03-22 09:22
#14

#13 
Alla jobb skulle jag är stressiga mer eller mindre men klarar inte med mycket stress. Snabbmatskedjor är mestadels mycket stress.

Beror nog på vart man bor hur det ser ut med utdelning av tidningar. Innan delade posten ut tidningen samtidigt som övrig post vet dock inte hur det är nuförtiden. Men jag skulle vara en trafikfara mitt i natten :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Melbun]
2016-03-28 13:52
#15

Hur ser du på lagerjobb då? Det brukar vara ganska enkelt att få deltid/sommarjobb som student. Jag som inte ville jobba heltid fick inte deltid eftersom jag inte var student för tillfället men blev erbjuden en hel del heltidsjobb. Bemanning brukar alltid behöva personal över sommaren. Man klarar sig utan truckkort, kan vara tungt ibland men man brukar tjäna rätt bra.

Fridaaaa
2016-03-28 14:18
#16

#15 Vad jag hört så brukar det vara väldigt stressigt på lagerarbeten?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Melbun]
2016-03-28 16:49
#17

#16 Nej det tycker jag inte att det är. Det beror lite på om du ska ta på dig ansvaret för vad alla andra gör. Om inte kan man oftast gå och arbeta i sin egen takt. Sen om det är mycket att göra för stunden så ja då får man ju anstränga sig lite mer men aldrig varit stressigt vad jag tycker iaf. =) 

Det är ju inte världens roligaste jobb men tycker man om att gå och jobba i sin egen takt och tjäna lite lätta pengar så är det bra med lagerjobb.

Fridaaaa
2016-03-28 17:42
#18

#17 Ja arbeta i egen takt passar mig bra :) 
Måste kolla hur arbetstiderna är med. Känner att jag kan inte arbeta på natten eller riktigt tidigt på morgonen eller riktigt sent på kvällen. (då kommer jag aldrig orka köra hem!) men ska kolla upp det vad det finns här :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Melbun]
2016-03-28 17:58
#19

#18 Hoppas det dyker upp nåt :) Är rätt standard med 7-16, 8-17 osv även om alla skift förekommer.

Fridaaaa
2016-03-28 18:00
#20

#19 Ja jag får kolla och hoppas :) 
Ja vad jag fått höra kan det variera rejält men beror säkert på företaget osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
2016-03-29 11:05
#21

Vissa universitet har sommarkurser som passar i ens utbildning och är CSN-berättigade. På så sätt blir man ju också klar lite snabbare.

Fridaaaa
2016-03-29 12:16
#22

#21 Kollat det. Har inte vår på distans. Närmaste är nämligen en bra bit bort. Sökt på distans men brukar vara svårt samt ej heltid tyvärt. Och inte någon av kurserna jag har kvar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-03-29 16:06
#23

Du verkar ju inte vara i speciellt stort behov med tanke på kommentarer som "för dåligt betalt" mm. Något betalt är väl för tusan bättre än inget. 

Är man i så stort behov av jobb som du vill påskina kan man inte ha en massa krav. "Dåligt betalt" "stressigt" "fel arbetstid" mm mm. Man söker allt och tar det man får.

Åsa S
2016-03-30 08:27
#24

Nej nu för tiden kan man inte ha några krav alls ifall man verkligen vill ha ett jobb, man får vara beredd resa långt, jobba de tider man kan få, ta ett deltidsjobb ifall man inte hittar nått på heltid etc.

Gissar att TS inte är desperat efter ett jobb för då hade hon inte haft en massa krav. +Vaddå inte  något stressigt jobb det allra stressigaste jobbet jag haft är som lärare och TS pluggar till förskollärare och där har man möjligtvis lugnt som lärarstudent men inte när man väl fått ett jobb där då får man lära sig vad stress är. Jag valde att lämna skolvärlden och alla människor som var på gränsen till utbrändhet till ett betydligt lugnare jobb på lager/detaljhandel.

Nosen
2016-03-30 12:58
#25

Sök jobb på hotell, i disken eller på hotellstäd, där brukar "vem som helst" få jobb, bara man jobbar hårt och är villig att lära sig :)

Fridaaaa
2016-03-30 13:33
#26

#23 Jag är i behov av det jo. Eftersom jag inte får CSN. Så måste ha någon form av sommarjobb.
Fördåligt betalt syftade jag på kanske 3000-4000 kr på en månad eller mindre. Behövs mer för att det ska gå runt så är såna jobb i förstahand jag behöver ha :) Minst 5000 kr/månad behöver jag tjäna nämligen. Så tror du missuppfattade mig där helt enkelt :) 
 
Som sagt har jag inte sagt att det inte får vara stress, det vet jag inte vad du fått det ifrån. Sagt jättestressigt. Det är inte samma sak.  Och man kan ju inte jobba med något man absolut inte klarar av, som man mår pyton av, eller hur? Det fixar man ju inte i längden.  Måendet är inget man kan styra, inte heller vad man fixar och inte fixar för jobb. Lätt för vissa kanske att säga "Bara ta ett jobb", men så enkelt är det inte för alla, hur gärna man än vill. Är bland annat min mage som spökar rejält om jag är jättestressad.

#24 Massa krav? Jag har inte massa krav? 
Enda är:
- Inte jättestressigt (det fixar jag inte, då kommer jag aldrig klara en hel sommar)
- Inte 6 mil eller längre (då lägger man halva lönen enbart på bensin om det inte är så bra betalt). Enkel resa då.
- Ej natt (ej nattmänniska, och skulle vara en livsfara i trafiken att köra hem tidigt på morgonen efter en natts jobb)

Jag har itne sagt att det inte får vara stress alls? Jag har sagt jättestressigt det är inte samma sak. Och förskola är inte jättestress, inte den sorts stressen. Samma i förskoleklass och fritids. Jo jag vet, jag har vikarierat många gånger på förskola, även lite längre vikariat. Det är en annan slags stress och den fungerar bra för mig :) Man upplever stress olika också. Finns ju olika slags stress med. Alla är vi olika :) Men vet att jag valt rättyrke för mig att utbilda mig till, helt klart :) 

Heller aldrig sagt att jag inte kan tänka mig deltid. Suck. Förstår inte varför man ska påstå saker man aldrig sagt.

#25 Städ skulle jag kunna tänka mig. Får kolla med de få hotell som finns här, om de behöver, tack för tipset :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hankans91
2016-03-30 16:45
#27

#26 Alla jobba är i princip stressiga i början men det lugnar ner  sig i hand efter att man lär sig sina arbetsuppgifter.  Stress ingår i alla jobb det går inte att fly ifrån. Våga utmana dig själv så blir du bättre på att hantera stress i framtiden.

Annons:
Fridaaaa
2016-03-30 16:52
#28

#27 Ja jag vet om det. Men som sagt skrev jag  jättestressigt inte enbart stressigt. Så återigen inte sagt att det ska vara stressfritt, för det finns ej.

Jag vet vad jag klarar och inte klarar. Och tänker inte söka jobb som jag redan vet att jag inte kommer klara av. Utmana mig själv högre får bli när jag själv känner att jag är redo helt enkelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-03-30 17:00
#29

Hotellstäd är JÄTTESTRESSIGT.I alla fall om man städar rum. Kort tid, massa rum och det ska bli perfekt. 

Har vänner som jobbade med det. Och många som bor på hotell svinar ner rejält så det var riktigt tufft. Dom orkade bara några månader. 

Det var i och för sig stort hotell. På mindre kanske det är lättare.

Fridaaaa
2016-03-30 17:01
#30

#29 Jasså det är så pass? Trist :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2016-04-01 19:02
#31

Trädgårdsskötsel behövs mycket sommartid. Jag sommarjobbade många år på kyrkogård och där var det väldigt mycket säsongs- och sommarjobbare men bara ett mycket litet antal som jobbade året runt. Hör med Svenska kyrkan.

Fridaaaa
2016-04-01 19:15
#32

#31 Det har jag kollat upp :) Men de hade fixat sommarjobbare för iår :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-04-01 20:24
#33

De flesta har ordnat sommarjobbare vid det här laget tyvärr.

Fridaaaa
2016-04-01 20:35
#34

#33 Ja är ju tyvärr det. Vissa har inte ens hört av sig om man fått eller inte, vilket är kasst, sökt flertalet men inget svar ännu :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2016-04-01 20:49
#35

Ja det är väldigt enerverande att många inte ens svarar.

Fridaaaa
2016-04-01 20:55
#36

#35 Ja jag tycker man åtminstone skicka ett automatisk mail eller något
Så drygt. Hmm vet inte mer vad jag kan söka nu :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2016-04-01 21:06
#37

Har du kollat något med Studentconsulting? Dom verkar söka diverse tjänster hela tiden.

Fridaaaa
2016-04-01 21:17
#38

#37 Kollade in nu. Var en deltidare/extrajobbare, inget sommarjobb i hela Blekinge :/  Kollade även heltid :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hankans91
2016-04-04 21:59
#39

#38 Ja i Blekinge kryllar det dessvärre inte av jobb precis. Bor själv i Skåne och det kommer nog inte att dyka upp fler annonser om sommarjobb nu i april. Men du kanske kan sälja några överflödiga saker du har hemma på blocket eller om du är duktig på sannolikhetslära kanske "nätpoker".

Fridaaaa
2016-04-04 22:00
#40

#39 Nej gör ju tyvärr  inte det :/ Kan ju inte förflytta mig tillfälligt över sommaren heller för jobb :/

Nej nätpoker och sånt "skit" kommer jag aldrig köra, förlorar man mer på än vad man tjänar om man inte är extremt duktig ;)
Har inte tillräckligt att sälja för att det ska räcka, så någon form av jobb måste jag få :( Hoppas de andra ställerna hör av sig snart :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2016-04-09 15:17
#41

Jag skulle nog säga att det är nog lite sent att hitta ett sommarjobb nu. Men du får väl gå runt till affärer i närheten eller vad som nu passar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
2016-04-09 20:22
#42

#41 Skrev detta i mars och har sökt flera sommarjobb redan men inga svar :/ 
Det är just det, kommer inte på just nu fler ställen att söka.  Hmm. 
Vikariat på förskolor ska jag in på den 26e, så går hoppas att man får en del, men brukar vara väldigt kasst med det över sommaren tyvärr :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
2016-04-11 08:10
#43

Finns det några större anläggnings/skötselföretag där du bor som sköter grönområden runt vägar, bostadsområden etc. så kan det fortfarande finnas chans till sommarjobb men du får nog vara beredd börja jobba runt 6-7 på morgonen för det är då man brukar börja jobba inom trädgårdsbranschen.

Fridaaaa
2016-04-11 18:26
#44

#43 Ingen koll på det tyvärr.
Kl 6-7 på morgonen är inga problem, är enbart nattetid jag inte kan jobba :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Åsa S
2016-04-11 19:25
#45

#44 Allt går att hitta på nätet.

Trädgårdsanläggarna är ofta anknytna till STAF som är deras branschorganisation och på deras hemsida kan man söka efter trädgårdsanläggarföretag i den delen av sverige där man bor.

http://www.tradgardsanlaggarna.se/content/startsida

Fridaaaa
2016-04-11 19:29
#46

#45 Vet, men inte hunnit kolla det, varit på praktiken hela dagen mm :) Svarade bara på det du skrev. Hade tänkt kolla ikväll :)  
Tack för länken, ska kolla där sen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haztparken
2016-04-19 22:23
#47

Posten?

Fridaaaa
2016-04-20 09:08
#48

#47 postnord kommer jag aldrig jobba för. Hellre utan pengar om jag ska vara ärlig. Skitföretag. Tack ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2016-04-20 09:09
#49

Är kasst att ingen besvarar ang sommarjobb :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Haztparken
2016-04-20 09:50
#50

#48 Tycker det är tråkigt att du dömer ut hela företaget ifall du (som jag antar) haft något negativt med dom.

Tjeja
2016-04-20 17:26
#51

Om man studerar på universitet kan man ju plugga och får rätt till studiemedel under sommarterminen också.

Tänker på tek Kneko nu.. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
2016-04-20 17:27
#52

Fått preliminärt jobb på förskola i sommar under sammanslagning :) besked idag :D #50 min farmor och faster har jobbat på posten. Innan det blev postnord dock. Visst hade kunnat köra ut posten men inne på posten med sortering mm är väldigt stressigt ofta enligt dem jag talat med. Och många som är missnöjda. Så utgår från folk med erfarenhet. De borde veta eller hur?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-04-20 17:28
#53

#51 om man ansöker om kurser ja. Det har jag gjort men inte fått besked om jag fått någon eller inte. Mitt program har inga sommarkurser

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TheaV
2016-04-20 17:38
#54

Fast det finns ju mycket mer på posten än bara sortering och utdelning. Min sambo jobbar exempelvis på deras digitala kundservice och trivs jättebra, superbra chefer och bra kollegor.

Haztparken
2016-04-20 17:41
#55

#52 Ja jag själv har jobbat där plus min pappa är chef för distriktet i våran stad, min bror har också jobbat där plus min kusin och faster, så jag borde också veta, eller hur? Sommarjobbade där för två somrar sedan och fortsatte sedan som timanställd. Tyckte inte det var väldigt stressigt alls. Klart lite stress men vilket jobb är inte det? Prova kan man alltid göra, helst om man inte hittar något annat. Min pappa har fortfarande än inte börjat titta på de som sökt sommarjobb så tror man fortfarande kan söka iallafall här, så jag hade provat söka, men det är ju jag det.

Annons:
Fridaaaa
2016-04-21 10:52
#56

#55 verkar vara delade erfarenheter och uppfattningar precis som på alla andra jobb :) Ja lite stress är det överallt men enligt dessa är det mycket stress. Inte att dela ut posten men inne på stället. Och jag behöver veta innan att det fungerar. Att få ett nytt om det absolut inte fungerar är supersvårt. Men har som sagt ev fått några veckor. Får besked om 1-2 veckor så hoppas verkligen att jag får det :) Här har de redan börjat köra in vikarier har jag sett.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-04-21 10:53
#57

#54 ja beror på vart man bor vilka jobb som finns runt orterna med :) Men kunde inte hitta något på postens sidan vilka sorters jobb de söker. Vet du vart man hittar det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2016-04-21 19:04
#59

#58 Tack!
Åh fanns inga lediga jobb här :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: