Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 7507 ggr
Dvärgis1234
3/13/16, 12:30 PM

Burgerking?

Hej, jag sökte jobb på en burgerking resturang och fick svar. Problemet är nu att jag blev så skraj när jag fick svar att jag känner att jag inte vill gå på intervjun. Det ligger ca 30-35 minuter med buss hemifrån mig och jag är osäker på arbetstiderna…. Jag vill inte jobba sen kväll dvs de stänger 00.00 och jag tycker inte det känns säkert att ta mig hem så sent i storstaden på vardagar och framför allt helger! 

Hur mycket tjänar man om man är 17? 

Måste man jobba sent? 

Hur går en grupp intervju till? 

Det kanske låter konstigt för många att jag inte tar chansen att få ett jobb men är så osäker.


Annons:
[Devya]
3/13/16, 12:37 PM
#1

Gå på intervjun och se hur det går. Om du får jobbet så kan du ännu bestämma dig för att tacka nej. 

Hur långt är det till busshållsplatsen från jobbet? Är det upplyst där? Hur långt är det hem till dig från där du stiger av?

Dvärgis1234
3/13/16, 12:39 PM
#2

#1 ja det är ju en bra idé. 

Från busshållplatsen till jobbet är det ca 300-400 meter! Från mig till hållplatsen är det väl inte alls långt ca 100 meter!


Dvärgis1234
3/13/16, 12:40 PM
#3

#1 men det känns ändå som att det är inte säkert att gå 300 meter ens i dagens samhälle…..


[Devya]
3/13/16, 12:41 PM
#4

Jag skulle personligen inte låta något hålla mig tillbaka om jag ville ha ett jobb. Om jag kände mig osäker så skulle jag ha hårspray eller dylikt i väskan eller t.om. låtsas prata i telefon då jag är på väg hem. 

Bor du hemma eller ensam?

Dvärgis1234
3/13/16, 12:43 PM
#5

#4 jag vill verkligen ha ett sommarjobb/deltidsjobb för att dels jag behöver pengarna då jag går 2 året på gymnasiet och får inga pengar under sommaren. Men jag vill visa mina föräldrar att jag kan men jag tvivlar på att jag klarar stressen på bk…. :(  Jag bor hemma!


[Devya]
3/13/16, 12:50 PM
#6

#5 Berätta för dina föräldrar om din oro så kanske de kan möta dig vid busshållsplatsen nära dit hem eller liknande. De kanske också kan se till att ringa dig då du slutar. Jag tror att de skulle förstå din oro. 

Stressen - det klarar du! Det här kan vara otroligt lärorikt för dig. Se till att ha lite jävlaranamma i dig och kämpa lite. Vi alla måste gå igenom stressiga situationer och i bästa fall så gör det oss endast starkare och stresståligare.  Tro lite mer på dig själv!  Man klarar så mycket mer än vad man tror.

Annons:
Åsa S
3/13/16, 12:51 PM
#7

Jag säger gå på intervjun det är ju inte ens säkert att du får jobbet men då har du fått erfarenhet och träning av en jobbintervju som du kan använda vid nästa gång du går på en jobbintervju. Och inte ska du ha nått som håller dig tillbaka från ett jobb och ca 30min till jobbet är ju jättenära. Jag har mer än 1tim och jag måste passera gullmarsplan med sitt färgstarka klientel men inget har hänt mig även om jag gått senare på kvällen (fast vid midnatt behöver jag inte gå där). Om du skulle få jobbet kan du ju säga att dina föräldrar helst inte ser att du jobbar så sent som till midnatt du är ju faktiskt fortfarande omyndig ofta går det att lägga arbetstider så att de flesta arbetare blir nöjda det är mest bara hurpass villig arbetsgivaren är. Alt kan ju faktiskt arbetsgivaren se till så att de som jobbar sent åker åt samma håll så att de kan ha sällskap av varann.

Dvärgis1234
3/13/16, 12:59 PM
#8

#5 Ja, jag ska prata med dom. 

#6 Det är sant. Men det känns lite töntigt att säga till min kanske framtida arbetgivare att jag kan inte jobba sena kvällar för jag får inte pga mina föräldrar haha? Sen har jag ju faktiskt skola också! Och då kan jag liksom inte komma hem klockan ca halv 1 på natten när jag ska gå upp klockan 06.30……


Åsa S
3/13/16, 1:23 PM
#9

Det är INTE töntigt du är inte myndig tror få föräldrar vill att deras omyndiga dotter vandrar runt på stan mitt i natten och sålänge deras barn är omyndiga har de rätt styra när du ska vara hemma som arbetsgivare skulle jag bara se det som positivt att föräldrarna har synpunkter på när deras barn ska vara hemma det är väl mera när föräldrarna inte verkar bry sig som man kanske ska dra öronen åt sig för då kan det vara nått som inte funkar rätt hemma och är det dåligt hemma kan man även ha svårt klara av att ha ett jobb. +Är du inte myndig har både dina föräldrar och skolan rätt ha synpunkter på ditt jobb ex. måste dina föräldrar godkänna ditt jobb med arbetstider arbetsvillkor etc. du har inte rätt ingå affärsavtal, skriva på kontrakt etc. och är det så att du jobbar på vardagar eller om ditt skolarbete påverkas så ska man även ha godkännande från rektor för att ta jobbet (det missar många). Anställer man nån som inte är myndig så är det speciella regler som gäller och det vet ofta arbetsgivarna  (även om en del låtsas de inte kan reglerna). Vi är många vuxna på mitt jobb och flera har önskemål om när de kan jobba och vilka tider man inte kan jobba det är inget konstigt med det.

Stallmima
3/22/16, 10:13 PM
#10

Tycker du ska gå på intervjun. Är du bara 17 år får du inte jobba efter 22.00 ändå   (hoppas de inte ändrat lagen om det!)

Hundtassens
4/2/16, 7:35 PM
#11

Finns lagar på hur länge du får jobba som 17åring och jag har också för mig att det är till 22:00 om det inte ändrats.  Sen kan du ju köpa laglig pepparspray (pangspray) bara för att känna dig mer säker liksom :)

Dvärgis1234
5/18/16, 3:21 PM
#12

Hej alla, tack för alla svar. Jag gick på intervjun men  de rekomenderade att man skulle kunna jobba natt även att man bara är 17 år! Blev inget med det som tur va men ska inte söka flera jobb på burgerking!


Stallmima
5/18/16, 5:24 PM
#13

#12  Här kan du läsa lite om arbetslag i din ålder   http://nyung.lo.se/?page_id=288

Om Burger King säger att 17-åringar skall jobba natt bryter de uppenbarligen mot lagen!

Annons:
powerofthebass
7/31/16, 10:34 PM
#14

Du får inte jobba natt max till 21 tror jag om inte tidigare

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Upp till toppen
Annons: