Annons:
Etikett04-yrken
Läst 1001 ggr
Daehyun_cheesecake
2016-03-11 20:28

Tips på yrken? Jag vill rädda barn!

Jag har ett väldigt stort intresse för barn och är lite delad över vad jag vill arbeta som. På senare tid har jag börjat brinna väldigt mycket för att hjälpa/rädda barn.

Jag har en bror med diagnos som aldrig fått någon hjälp för sina särskilda behov alls, och min första tanke var att jobba som specialpedagog. Men sen har tankar vandrat vidare till Unicef och hjälpa och vara ett stöd för barnen i de länder som har det väldigt svårt, men sen är jag väldigt hemma kär i vårt lilla sverige och skulle ogärna flytta. Något annat jag inspirerats över har varit att bli foster mamma. Att över en tid ta hand om barn som blivit utsatta i hemmet och utvecklat ett beteendeproblem. Att vara där och hjälpa och vägleda dem. Men då tänker jag att dels är jag nu bara på mina 20år, och dels bidrar det en stor förändring för hela ens familj. Så jag är lite kluven..

Finns det någon här som vet vad man kan jobba som/med när det gäller att hjälpa ett barn? Går förskollärarprogrammet just nu så kan inte ha med medicin eller annat dylikt att göra, utan helst hålla sig i den inriktningen.

Kom gärna med tips och råd! Tack!

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Annons:
VildaVittra
2016-03-11 20:32
#1

Kontakta SOS-barnbyar och fråga vilka yrken de behöver folk inom på plats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
2016-03-11 21:15
#2

Som förskollärare kan du göra en väldigt stor insats. Överallt finns det barn som mår dåligt, för många barn kan det göra skillnad att bara bli sedd av någon i sin närhet.

Om du har det brinnande intresset och engagemanget så kan du spela stor roll för många barn.

Och du kan både jobba med barn i andra länder och här hemma. Det finns många organisationer som jobbar med volontärverksamhet i andra länder.
Det kan du göra när du är klar med din utbildning. Sedan kan du bestämma om du vill arbeta utomlands eller i Sverige.

Efter några år kanske du vill gå vidare, då kan du utbilda dig till t ex skolkurator. Både förskola och skola är ju ett ställe där man kan ta tag i barn med problem.

Jag blir glad när jag ser ditt engagemang och vilja att hjälpa. Lycka till!

ForeverEmma_
2016-03-29 10:53
#3

Du kan ju bli ledsagare eller personligasisstent. Är själv ledsagare åt två olika personer vid sidan av mitt heltidsjobb och då får man ju jobba med olika sorters handikapp/funktionshinder/diagnoser. Ena jag är ledsagar åt har en muskelsjukdom och andra har aspberger. Och det är kul att jobba med dem. Den med muskelsjukdomen är min bror så han behöver mest bärhjälp bara men den andra med aspbergers kan vi göra lite vad vi vill. Det kan vara allt från att gå på bio, museum till att bara ta en promenad.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Upp till toppen
Annons: