Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3789 ggr
[candy_suki]
2016-03-11 16:43

Djurmagazinet (?) | Sommarjobb

I år tänkte jag jobba hos djurmagazinget för att jag tycker om djur och organisera. 

Jag hade skickat flera mail till det butiken för en månad sen men de svarade aldrig. Då ringde jag de idag och de svarade inte. 

Anledning till att jag skickade mail först var för att jag är lite nervös att prata eller ses ansiktet mot ansiktet. 

Jag är så förbannad. Trött på att de ge kontakt information till oss men inte svara. 

Tycker ni att jag borde jobba hos de? Eller söka en annan butik som har djur? 

Vad finns det för jobb för mig? Inte mycket erfarenheter, förutom att jag har jobbat på ica (prao), restaurang och själv har en hamster.

Jag fyller 16 i år…

Annons:
Aleya
2016-03-11 16:59
#1

Gå dit istället. Då får du ju svar direkt. Har dom ens annonserat ut en tjänst? Om dom inte har det är det bättre gå dit. Annars kan du ju söka sommarjobb via skolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2016-03-11 17:05
#2

Jag tror inte att de tar emot praktikanter. Jag har frågat där flera gånger.

[candy_suki]
2016-03-11 17:28
#3

#1 Jag tror inte att de har annonserat ut en tjänst. Jag ska kanske dit imorgon.

Vad menar du med ''söka via skolan?''

#2 Inte? Jag har sett en gymnasie elev med inriktning ''hud'' jobbat där, det var därför jag tänkte också arbeta om jag kunde.

Aleya
2016-03-11 17:36
#4

#3  Om det inte är utannonserat så är det bättre att gå dit med sina papper och ansöka.

För att skolan ska när man är i din ålder kunna hjälpa dig att finna ett sommarjobb. Visst är det kanske inom park och trädgård eller dylikt. Men det är ett sommarjobb och en bra början.
Man hade då så förr i skolan. Men kolla på din kommuns hemsida så kanske det står något om sommarjobb.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[candy_suki]
2016-03-11 17:41
#5

#4 Jaha! Tack för att du sa det! Jag visste inte att man kunde söka via skolan! Ska kolla upp det!

Aleya
2016-03-11 17:46
#6

#5 trodde dom gav sådant info som förr i tiden, men tydligen inte. 🤔
Det kan ju dock vara sent för att söka. Det är ändå mars.
Vet när jag sökte sommarjobb började jag redan i slutet av januari om det gick.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-11 17:48
#7

#3 Då kanske det inte är några problem! Detta var butiken i Karlstad, så det kanske går bra på andra ställen🙂

taylor__lambert
2016-03-11 17:50
#8

Skolan brukar bara hjälpa till om det handlar om praktik plats. Är det sommarjobb du söker får man leta reda på det själv.

Föreslår att du besöker arbetsförmedlingen om det är sommar jobb du är ute efter. Där finns de flesta annonser ute, samt att de också kan hjälpa till i ditt sökande.

Djurmagazinet tar emot praktikanter i mån av plats men också beroende på vilken man går till.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[candy_suki]
2016-03-11 17:59
#9

#6 Ja…. Det kan ju vara lite försent i för sig…

#7 Japp!

#8 När jag söker på arbetsförmedlingen så ger de bara jobb för de som har erfarenheter. Det flesta resultat var ''sjuksköterskor'' ''vikare till skolan'' ''assistent'' o.s.v :/

taylor__lambert
2016-03-11 18:12
#10

#9 beror på vad man söker på och vart man bor. Även om det står att de söker en person med olika kvalifikationer behöver det nödvändigtvis inte vara så!

Jag har gått på några jobb intervjuer där de tex begärt kassavana och ändå har de tyckt att jag var rätt person för jobbet. Man kan alltid höra sig runt, får man ett nej är inte det hela världen huvudsaken är att man försöker och får man möjlighet till att göra en intervju så lär man sig efter varje gång så blir man bättre och bättre på det.

Gå till olika cafés, hunddagis, katthem, hundstall, häststall, Lidl, det bästa man kan göra om man inte hittar online är att gå dit och be om att få prata med personalansvarig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vendelay
2016-03-11 21:54
#11

Ett bra tips är att praktisera eller volontärarbeta, om du inte har så mycket jobberfarenhet. Det blir visserligen inga pengar under den tiden men det ger dig större möjlighet till att få jobb du senare faktiskt vill jobba med!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2016-03-12 07:57
#12

Våga även vidga dina sökområden. Butiker är de ställen som brukar få flest ansökningar. Lägger de ut ett sommarjobb kan de få hundratals ansökningar medans ett sommarjobb på kyrkogård eller trädgårdsfirma, bostadsbolag, lager kanske får 1-2ansökningar. Fråga runt i din omgivning om folk har tips, fråga även dina kompisars föräldrar kanske de har tips om sommarjobb på företag du kanske aldrig ens hört talas om men som ändå kan vara en väg in på ett jobb.

[candy_suki]
2016-03-12 15:52
#13

#10 Va bra! Jag ska kolla efter hunddagis, hundstall och sådant :)

#11 Låter intressant faktiskt! 

Tack för att du gav mig förslag om volontärarbete, nu har jag sökt en hel del om det och få många förslag. Innan visste jag inte hur jag skulle söka och vad jag skulle söka! :D

Annons:
smellcaramell
2016-03-15 14:23
#14

Djuraffärer brukar tyvärr bara ta emot praktikanter/sommarjobbare/vikarier som gått/går någon form av djurinriktad utbildning på gymnasiet(eller högre utbildning än då), men det skadar aldrig att fråga! Bäst är det att personligen åka dit och prata med dem. 

Finns ju dock jätte många olika djurrelaterade platser man kan höra med. Travstall, ridskolor, djurpensionat, hunddagis, djurpark(om det finns någon i närheten) o.s.v.

IdaStranne
2016-03-15 18:05
#15

Tänkte precis skriva som #14
Jag läser djurvård på gymnasiet o tar studenten nu. 
Har varit på olika praktikplatser (bland annat 3 olika djuraffärer, universeum, djursjukhus, hunddagis m.m.). Kan säga att många av dem vill inte ens ta emot ungdomar som läser djurvård/hund eller liknande som går i 1an. Dem tar nästan bara emot 2or o 3or från naturbruksskolor och oftast så vill dem ha kontrakt med gymnasieskolan osv. Så det är svårt för en icke-erfaren person att söka dit om man inte kommit upp till vuxen ålder. 

Ett tips är att du kollar runt vad dem har för djur (kolla ex fiskarter; kampfisk, tetror, malar osv, gnagare o kanin; löwenkanin, dvärghamster, natalmus) osv. Läs på om dem flesta arterna så du blir kunnig. Kolla gärna upp o lär dig om olika foder som dem säljer osv. 

Därefter så går du personligen till affären och visar vad du kan o frågar därefter om du kan få timjobb eller något :) Det brukar gå lättare.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

[candy_suki]
2016-03-15 19:25
#16

#14 Jaha, va tråkig att höra :/ hunddagis är väl ännu svårare att söka på? Jag testade söka in på några och de säger att de bara ta emot de kunniga. Annars skulle jag gärna vilja sommarjobba på hunddagis. 

#15 Jag tänkte läsa djurvård på gymnasiet men ändrade det till naturvetenskap. Ifall om jag vill ändra mig kan jag göra det senare för då har jag brett utbildning. 

Vissa saker som står på nätet om djur är väl inte så ''sant'' direkt..? Jag kollade runt hamster och en av de sidorna står ''de ska ha saltsten'' vilket de inte borde ha. Men det låter intressant och smart att lära allt så att man bli kunniga! Tack :)

taylor__lambert
2016-03-15 22:28
#17

vill du bli kunnig inom olika djurarter kolla på föreningar, där står riktig fakta. Svenska hamster föreningen heter den för små gnagare tex.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: