Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
20. Off topic (OT)

Hur hanterar ni kunder som klagar?

2016-02-19 18:29 #0 av: [Froggiii]

Hejsan! Jag har inte direkt varit ute i arbetslivet så väldigt länge lite mer än ett halv år kanske. Jag jobbar på ett cafe inne på ett sjukhus och till och från så kommer det ju människor och klagar. Om det inte är på priserna så är det för att kaffet är kallt (kan ju bero på all mjölk dom hällt i men så ser ju inte dom på saken) eller till att maten inte var bra. Jag undrar hur ni hanterar kunderna som klagar och verkligen inte förstår när man pratar med dom.

 Jag menar idag fick jag en kund som inte tyckte maten var bra, men ändå så var den mer eller mindre uppäten. Hade mannen kommit efter han först smakat på maten och inte tyckte den var bra hade vi ju erbjudit honom en annan rätt eller pengarna tillbaka, men jag förstår inte hur människor kan förvänta sig att få pengar tillbaka för en uppäten maträtt? Ändå när jag förklarat för honom förstod han ändå inte hur jag inte kunde ge honom pengarna tillbaka och han blev bara argare och argare, hur hanterar ni kunder som klagar och verkligen inte ger sig? Jätte tacksam för svar! :(

Anmäl
2016-02-19 18:35 #1 av: Tride

Han ville väl äta gratis? En sån kund är väl bara att strunta i? Jag menar du försökte ju förklara, men han ville inte ge sig, så det var väl bara för dig att gå därifrån? 

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Anmäl
2016-02-19 19:05 #2 av: [Froggiii]

#1 Tack för ditt svar :) Ja jag antar att jag kanske bara får inse att man inte kan göra alla kunder nöjda..

Anmäl
2016-02-19 19:48 #3 av: Tride

Hade han fått en gratis dessert kanske han blivit nöjd. Men han förtjänade det inte.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Anmäl
2016-02-23 12:59 #4 av: NatasjaHemby

Man blir härdad efter ett tag i servicebranschen. Jag är en väldigt känslig person som ganska lätt blir ledsen, upprörd eller osäker på grund av saker som folk säger till mig. Men när jag är på jobbet har jag min "servicemask" på mig och tänker att det inte är MIG kritiken är riktad mot, det är företaget.

Försök att alltid vara trevlig mot kunderna, även om du tycker att de är lite gnälliga. Var inte rädd för att be om ursäkt ifall de tycker att något blivit fel. Tänk att det inte är DU som ber om ursäkt, det är företaget som ber om ursäkt via dig. Om en gnällig kund verkar lite nöjdare när den lämnar stället så kan du känna dig stolt över att ha gjort ett bra jobb. Däremot kunder som är riktigt otrevliga, skriker, hotar eller trakasserar får man faktiskt lov att avhysa. Prata gärna med din arbetsgivaren (eller kollegor som jobbat där länge) om hur ni kan och får hantera riktigt svåra kunder.

SE*Simbelmynes

Anmäl
2016-02-28 21:31 #5 av: [Froggiii]

#4 Tack så mycket för dina tips! Jag är också ganska känslig och tar till mig saker väldigt lätt så ska verkligen träna på att det inte behöver vara kritik mot mig men mot förtaget. Ja försöker alltid så gott jag kan att vara trevlig mot kunderna men man blir verkligen förvånad över hur vissa människor beter sig! Ska ta och prata med mina kollegor! :)

Anmäl
2016-03-01 13:10 #6 av: taylor__lambert

I ditt fall och den situation du beskrev kan jag bara säga, försök att inte låta det beröra dig! Finns människor till allt. Är väl en sak om människan hade kommit tillbaka med en full tallrik, och det är ändå inte du som ska ta åt dig utan företaget som tillverkade den (ja, om det inte var du som tillverkade den då, då kan man ju självklart ta åt sig för att man slitit med det och få en sån kommentar, men det ska du ju ändå inte göra om människan käkat halva).

Jag brukar tänka, kommer endast en och klagar, så har den personen troligen en dålig dag, inget att ta åt sig över.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Anmäl
2016-03-13 12:48 #7 av: Devya

Jag skulle ha erbjudit gratis efterrätt eller något liknande. Man vill inte ha sura kunder för deras dåliga feedback sprider sig otroligt snabbt till andra också.

 Det beror ju också på vad för sorts ställe du jobbar på. Är det en snabbmatsplats så är det kanske inte så viktigt (t.ex. som burger king eller mcdonalds, folk kommer alltjämt att gå dit oberoende) men om det är en restaurang så ska man vara otroligt försiktig, speciellt om den endast har varit i gång i ett år eller dylikt). Det är så otroligt viktigt för restauranger att ha nöjda kunder.

Anmäl
2016-03-30 16:05 #8 av: Sindri

Ett sätt är att också använda "vi" istället för "jag". Du är bara en representant för stället och det är inte du som bestämmer eller sätter regler, det är företaget, och det är "vi".
Om det händer igen så säg bara till kunden, att hade ni kommit efter första tuggan så hade vi kunnat byta. Är de riktigt otrevliga kan man vara lite kallare och fråga om det tog så lång tid att känna att maten smakade äckligt.

Tufft att du som är känslig tar ett sånt jobb. Det är oerhört nyttigt att lära sig att stänga av sitt jag och ha en professionell attityd i jobbet. När jag var väldigt ung och känslig gjorde jag det själv och det är nog min bästa och nyttigaste arbetslivserfarenhet. Jag har burit med med det hela livet och varit hjälpt av det även i privata situationer.

Anmäl
2016-04-01 23:52 #9 av: [Froggiii]

#7 Det ligger inne på ett sjukhus så man kan väl inte direkt kalla det en restaurang, det finns vara maträtter som man då värmer i mikron och så finns det ju "dagens" som lagas på plats men på ett annat ställe på sjukhuset då det är väldigt stränga regler om att det inte får lukta någon mat eller vara massa matos osv.  Det är otroligt svårt att få alla kunder nöjda där, när dom liksom klagar på allt tex att kaffet är dyrt när det kostar 10kr för ta med och 15 för kaffe där med påtar. 

Men absolut hade jag erbjudit en gratis efterrätt om jag jobbade på en riktigt restaurang men det hade nog inte funkat direkt där. Får väl bjuda på en kopp kaffe eller något :)

#8 Jag har jobbat väldigt mycket på att inte ta till mig och jag måste säga att det går bättre, visst ibland kommer riktigt jobbiga kunder och det är väldigt svårt att inte ta till sig men jag tycker att det går bättre. Kände att det är ett bra sätt att växa som person tror jag kan ha nytta av det i framtiden, men jag har fortfarande en riktigt lång väg att gå tills jag kommer till att jag inte tar till mig alls...  

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.