Annons:
Etikett04-yrken
Läst 2526 ggr
BuGoG
2/9/16, 8:19 PM

Estetik och media?

Hej! Jag funderar just nu över mitt gymnasieval. Jag undrar om det är möjligt att jobba på t.ex Ica efter 3 år på estet?

Annons:
[Outlawly]
2/9/16, 8:23 PM
#1

Ja det är fullt möjligt.
Jag gick från estet bild till att jobba i butik på en flygplats.

Men du kanske kommer börja på ICAs lager/golvet och kassan och sen kan man jobba upp sig till skiftledare m.m.
Se till att börja jobba extra på helger så du har du större chans till fast efter studenten.

BuGoG
2/9/16, 8:47 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Vad tyckte du om estetiska linjen? Har googlat runt lite och många tycker det är en slapp linje som man går mest för att chilla. Även att man intr har några möjligheter efter gymnasiet. Stämmer verkligen det? Jag har väldigt svårt att tro på det. Skulle uppskatta din ärliga åsikt! :)

Moalinn
2/9/16, 9:54 PM
#3

#2 Gick estetik och media, inriktning foto på gymnasiet. Jag tror att allt beror på skola, snarare än programmet. Det här med möjligheter efter gymnasiet är lite svårt att säga, det beror helt på vad du vill jobba som men det finns väldigt mycket att lära. Jag har alltid velat jobba inom media och då var estetiska programmet en självklarhet. Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program vilket gör att du får en grundläggande högskolebehörighet när du går ut (förutsatt att du har minst E i alla ämnen).

Det är ett väldigt roligt program. Kurserna är roliga, man får liksom vara kreativ så gott som varje dag och är man en kreativ person är det väldigt trevligt haha. Nackdelen jag såg var att det var väldigt mycket studiofoto. Positiva är väl att man lär sig att ljussätta och allt sånt (vilket ger en ännu en liten chans att komma ut i arbetslivet som fotograf) men som djur- och naturfotograf var det ruskigt tråkigt.

Skolan jag gick på var ganska slö (till exempel i princip aldrig prov utan bara inlämningsuppgifter) men skulle inte säga att programmet i sig var slött. Kurserna som ingår är kanske inte de mest energikrävande (beror såklart på vilket betyg man vill ha) men det sätter verkligen kreativiteten på prov. Vi hade flera projekt som skulle genomföras och då gällde det att ligga i för att inte hamna efter. De var ganska hårda med deadline i och med att man ute i arbetslivet hela tiden jobbar mot deadlines. Nackdelen med programmet är att det är känt som att vara ett "chillprogram", alltså man söker in bara för att man är skoltrött och det ska inte vara så mycket att göra. Detta gör att man hamnar i en klass med oengagerade och lite smått konstiga människor. Det hela kändes som en tävling om vem som var bäst snarare än att ta del av varandras kunskaper. Men nu är kommunen skolan ligger i väldigt underlig också så kan bero på det haha!

Vet inte om det var så mycket till hjälp. Fråga gärna om det är något mer du undrar! Jag tror absolut det är fullt möjligt att börja jobba på ICA efter studenten.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

BuGoG
2/10/16, 12:42 PM
#4

#3 Tack så mycket! Jag tänkte även på dehär med fortsatta utbildningar Är det många högskoleutbildningar som endast kräver grundläggande högskolebehörighet eller kräver dom flesta särskild behörighet? Det är nog det som avgör det hela. Ska man satsa på grundläggande högskolebehörighet eller särskild? Vet ju inte vad jag vill gå för utbildning efter gymsniset. Är det så smart om jag väljer ett program med grundläggande eller med särskild behörighet Hoppas du/ni förstår!

Upp till toppen
Annons: