Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 1420 ggr
Bläcket
1/29/16, 12:03 PM

Skriva CV

Hej!

Håller på med detta fruktansvärda jobb att skriva CV, undrar:

1. Hur långt bör ett CV + personligt brev vara? Jag får CVt till en sida, med personligt brev/ansökan blir det ungefär en och en halv sida. (Båda är inräknade med en bild som är ungefär 3 x 3 cm). Är det för mycket?

2. Bör ansökan/personlig brev sitta ihop med CVt? Eller ska jag skicka det som två separata filer/papperskopior?

3. Måste jag ha med att jag gått en 3-årig gymnasieutbildning? Jag går en yrkeshögskoleutbildning nu, för att komma in på den krävs gymnasiekompetens. Har även läst lösa kurser på universitetet, bör jag ta med dessa?

Vore tacksam om ni kom med era tankar om detta. Ha en bra fredag :)

Annons:
Jaguar_
1/29/16, 12:11 PM
#1

Personligt brev inte ett helt a4, men max ett a4.. CV ska ha med allt som ha med jobb att göra och utbildningar. Så hur lång den är kvittar. Bild är trevligt så tumme upp. Cv och Ps ska vara separata.

😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Niklas
1/29/16, 12:13 PM
#2

Jag tycker max en sida för varje är lagom, men ta bort allt som inte är viktigt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[dynamitella]
1/29/16, 12:14 PM
#3

Ta med allt :) Gör en tidslinje från gymnasiet och framåt. Räkna med alla aktiviteter/kurser och skriv året intill i kronologisk ordning.
På så sätt visar du att du varit aktiv under åren även om du inte gått en 100%-ig utbildning eller haft heltidsjobb.

Cv brukar vara runt 2/3 - 1 helt A4. Personligt brev landar bäst på ca ett halvt A4.

ElLobo
1/29/16, 12:16 PM
#4

#0.1: CV bör efter de omdömen som jag har fått under årens tid, inte vara längre än max två sidor. Och personligt brev brukar vara lagom med en halv eller en sida. Det handlar om att visa på varför du passar till just det jobbet du söker, och ta fram dina bra egenskaper.

#0.2: Jag brukar skicka CV som en bifogad fil, och Personligt brev som en fil (eller direkt i brevet).

Lycka till!

nypisnina
1/29/16, 12:17 PM
#5

Usch, jag satt och skrev flera ansökningar igår, det är såååå svårt och jobbigt. Usch!

För flera år sedan gick jag i en jobbsökarkurs och där fick vi lära oss att ha personligt brev för sig och CV för sig.
Det personliga brevet får mer än gärna skrivas om beroende på vilket jobb man söker så att man anpassar det och endast tar upp det som är relevant för just det jobbet.
Igår skrev jag 3 väldigt olika personliga brev, det var för tre olika jobb. Det ena blev kort, inte ens en halv a4 och det andra blev nästan en hel a4 och det tredje blev någonstans mitt emellan.

Så om du går en utbildning som är väldigt relevant för just detta jobbet så skriv ner det och peka väldigt mycket på vad som gör just dig bra för det här jobbet - eftersom du gått eller går denna utbildningen om du förstår hur jag menar.
Det är samma sak om vem du är på fritiden.
Tex om det är något jobb jag söker där man söker någon som inte är rädd för att ta i så skriver jag en lite längre rad om att jag har två hästar som jag tar hand om, detsamma gäller om du söker ett sälj jobb så kan det vara väldigt bra att säga att du tävlar i något.

Igår tog jag bara med vad jag har gjort de senaste tio åren, men jag skrev även vad jag gick på gymnasiet på cv:t även om det säkerligen inte spelade någon roll för några av jobben, så kanske de ändå tänker att jag har gjort något i skolbänken, och beroende på vad man har valt på gymnasiet så kanske det talar om vad för slags människa man är.

CV:t spelar nog ingen större roll hur långt det blir, det är bra om det långt för ju mer arbetslivserfarenhet du haft desto bättre, samtidigt som jag påstår att man inte behöver ta med den praktik som man gjorde för 15 år sedan om inte det är något som är bra för just det jobbet som man söker.
Så även CV:t kan vara bra att anpassa på så vis.

Upp till toppen
Annons: