Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2254 ggr
Fridaaaa
1/10/16, 1:44 PM

Skriva bra CV?

Ska börja söka sommarjobb för fullt men tycker det är sjukt svårt att skriva CV!

Googlat, men får inte fram något vettigt haha!
Någon här som har bra tips? (vet att CV kan se väldigt olika ut!)

Ska söka till hunddagis, förskolor, djuraffärer bland annat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
vendelay
1/13/16, 8:50 PM
#1

CV:et ska innehålla dina arbetslivserfarenheter. Exempelvis kan du rada upp det såhär:

datum-datum heltidsanställd på zoobutiken blablabla, arbetsuppgifter
datum-datum timanställd på hunddagis blablabla arbetsuppgifter

Huvudsaken är att allt står i ordning och det senaste ska stå högst upp eftersom det är mest relevant. Om du har haft många jobb/praktikplatser behöver du bara ta med de som är relevanta för jobbet du söker. 

Utbildningar och meriterande kunskaper (hunddagis: hundkurser t.ex.) kan också stå med.

Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
1/13/16, 8:53 PM
#2

#1 Jo ungefär vad som bör vara med vet jag men tycker det är svårt att få till ett snyggt CV och få ihop viss text, som gör att det blir intressant liksom :)
Sägs så olika med vad som bör vara med och inte, vilket för det hela ännu svårare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
1/13/16, 9:01 PM
#3

Jag skulle säga att det som gör CV:et intressant är att dina arbetslivserfarenheter matchar jobbet du söker. I det personliga brevet/ansökan kan du berätta något om dig själv som fångar deras uppmärksamhet ännu mer, som visar varför de bör välja just dig :)

När jag skrev mitt CV utgick jag helt enkelt från betydelsen av ordet. CV betyder typ "levnadslopp". På wikipedia finns tips på vad det ska innehålla. Alla säger olika men ordet har ju faktiskt en betydelse, och då tycker inte jag att det går att slänga in precis vad som helst! (Men alla tycker olika, och det är självklart okej, jag bara säger vad jag tycker)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
1/13/16, 9:06 PM
#4

#3 Måste man alltid skicka med personligt brev? Sällan gjort det nämligen :) 
Ja jag har gått t.ex hos jobbcoach två gånger via AF innan jag började plugga. Båda ställerna sa olika. Fick sommarjobb genom att skriva CV som jobbcoachen inte tyckte man skulle skriva på tex :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
1/13/16, 9:11 PM
#5

Jag har aldrig fått jobb genom ams, de är, av min erfarenhet, sjukt dåliga på sitt jobb (är säkert inte personalens fel men faktum kvarstår: de är inte bra på det de gör) så jag brukar helt enkelt bara göra tvärtom mot vad de har sagt till mig och det funkar för mig 😃 Var arbetslös ett tag i somras när företaget jag jobbat på hastigt gick i konkurs och fick flera jobberbjudanden redan veckan därpå, så något rätt står det i mitt CV fastän ams hatar det haha. 

Jag tycker att du ska gå på känsla, skit i vad de på ams säger. Om du tycker att ditt CV representerar dig och om du känner dig nöjd med det så använd det. 

Nej, jag antar att du inte behöver skicka med personligt brev men jag gör det, för att "skryta" lite extra om kunskaper som är relevanta för jobbet :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
1/13/16, 9:12 PM
#6

#5 Nej jag har aldrig fått jobb via AF heller. 
Jobbcoach är dock inte påAF, inte som jag varit på utan som är via AF på något sätt. Detta var två olika kommuner med, men fick knappt något ut av det men var illa tvungen att gå.

Smart :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Silver83
1/13/16, 9:13 PM
#7

Vissa arbeten kräver ju personligt brev, men står det inte att det är ett måste så är det ju inget du behöver ha med heller. Men som #5 säger så är det där du kan skryta om vem du är, vad du kan och hur du är som person. Det som är relevant för yrket/jobbet du söker kan man alltid ordbajsa fram lite om :)

Halvdansken
1/13/16, 9:13 PM
#8

Beror ju på hur lång din CV är.
Min är på ca 6 sidor, så då är det bra att skicka med ett personligt brev, som i korthet berättar vad du kan och vad du vill och varför du söker detta jobbet.
Annars kan du ju bara lägga in de där mer personliga sakerna direkt (först) i CVn.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vendelay
1/13/16, 9:16 PM
#9

#6 Jaha, hoppsan! Trodde jobbcoach hade med ams att göra, jag har aldrig haft en jobbcoach så jag är inte insatt ☺️

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
1/13/16, 9:21 PM
#10

#9 Jo, jobbcoach är AF- s misslyckade påhitt.

Fridaaaa
1/13/16, 9:23 PM
#12

#9 Ja det har med AF att göra men det är via dem på något sätt, i alla fall där jag gått :) Men är bara något de har tror jag för att kunna skicka iväg folk för att det ska se bra ut för dem typ.

#8 Mitt är inte så långt, max 2 sidor då jag inte har hunnit göra så mycket olika saker i mitt liv än :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silver83
1/13/16, 9:26 PM
#13

#12 Att ditt CV inte är långt behöver inte betyda att du är mindre kvalificerad. Du kan ha haft ett nytt jobb varje år under en 10-års period, eller kanske 2 jobb som du stannat längre på. Mycket beror ju på hur lämplig du är som person till det ev. jobbet :)

Annons:
Loris M
1/13/16, 9:29 PM
#14

Senast jag sökte jobb använde jag den här mallen. Lite som det som #1 föreslår. Jag tycker att den är bra, enkel och överskådlig. 

http://www.cv-mallar.se/cv-mall-1

vendelay
1/13/16, 9:30 PM
#15

Personligen tycker jag att CV:et ska vara max en sida, personligt brev max en halv sida.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
1/13/16, 9:33 PM
#16

Fortsättning på #14

Jag ändrade dock ordning och hade inte utbildning längst upp som i mallen. Utan: 

Nuvarande anställning/sysselsättning

Tidigare anställningar

Utbildningar

vendelay
1/13/16, 9:36 PM
#17

Mitt CV har också samma ordning som #16 har :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Fridaaaa
1/13/16, 9:36 PM
#18

#13 Nej det vet jag, det sa jag inte heller :) Men syftade till det #8 Skrev bara :)
#14 Den sidan har jag kollat innan men tycker inte den är vidare bra, och går inte att ladda ner några mallar på min dator heller. :(

#15 Ja jag har fått lära mig att det bör inte vara längre än 2 sidor :) Och personligt brev 0,5-1 sida :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
1/13/16, 9:39 PM
#19

#18 Ja, för de får ju in massor med ansökningar och måste ha tid att gå igenom dem. Och endast de relevanta erfarenheterna (enligt mig!) ska stå med - de som passar jobbet och som inte ligger för långt bak i tiden.

Har du fått några tips som du känner att du kan använda haha?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
1/13/16, 9:39 PM
#20

#18 Den sidan är det inget fel på och inte den mallen heller. Jag har använt den mallen och fått jobb på universitet ;) 

Kan inte din dator ladda så ser du i alla fall hur det ser ut. Det är ett vanligt Word dok. så det kan du själv skriva, utan mall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: