Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1282 ggr
Nosen
2015-12-06 20:52

Fast jobb?

Jag har arbetat minst 3768 timmar på en treårsperiod.  Har då även arbetat sommarvikariat så har jobbat året runt förutom en vecka ledigt här och där som jag har tagit ut som obetald ledighet. Har fått ut semesterersättning i en pengasumma.

Har även samlat på mig komptimmar som jag har efter egen begäran fått ut i en pengasumma. 

Jag ses som "extrapersonal"

När kan man kräva fast jobb?

Annons:
Aleya
2015-12-06 20:55
#1

Beror ju på om dom har las eller ej.
Jag tror du inte har rätt att kräva något om jag ska vara helt ärligt. Utan det är arbetsgivaren som ska erbjuda.

Prata med facket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nosen
2015-12-06 21:00
#2

Okej, har i alla fall gjort det tydligt att jag vill ha fast om det finns plats för mig. Men de har inte sagt något än.

Känns bara som att jag jobbar och jobbar men ändå finns det "inget behov".

:/

Aleya
2015-12-06 21:03
#3

Tror facket är bäst att prata med som sagt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nosen
2015-12-06 21:09
#4

Jo självklart :) men syftade mer på antalet timmar, om kanske någon visste vart gränsen går.. Har hört något om 2000 timmar på en tvåårsperiod eller nått liknande och att det skulle ge automatiskt fast jobb. :)

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-06 23:55
#5

Tror inte antalet timmar spelar någon roll utan vad för avtal du har med arbetsgivaren.

Var har du hört att 2000 hrs på en två årsperiod ger fast anställning?

NatasjaHemby
2015-12-08 17:07
#6

För den som arbetat sammanlagt minst två år under en femårsperiod hos samma arbetsgivaren övergår visstidsanställningen eller vikariatet automatiskt till en tillsvidareanställning. Detta går dock att avtala bort genom kollektivavtal. Läs igenom företagets kollektivavtal, så har du förmodligen svaret där. Har ni inget kollektivavtal så gäller ovanstående.  Källa: https://lagen.nu/1982:80 (framförallt §5 och §2).

#1 LAS = Lagen om anställningsskydd och inget man kan "ha" eller "inte ha". Det är en lag som gäller i hela Sverige, precis som vilken annan lag som helst.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: