Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 5043 ggr
Moalinn
2015-12-03 00:33

Det här med att hitta jobb

Hur fasiken hittar man ett jobb? Speciellt med diagnosen autismliknande tillstånd (man märker till exempel av rätt bra att jag är tillbakadragen och har svårare att lära mig saker jag inte anser intressanta)? De jobb jag kan tänka mig är väldigt få, nästan obefintliga, så jag måste ju göra något för att kunna överleva här i livet. Jag har en liten vilja att hitta ett jobb, men då ett jobb som passar mig och inte på närmsta bästa café (som förövrigt är typ värsta tänkbara).

Livssituationen just nu: Är 20 år. Pluggar upp betyg på komvux och lever på lån av csn. Läser tre kurser varav jag antagligen kommer faila i en kurs, och kommer då alltså inte få ett "helt och fint" betygsdokument. Kommer inte heller kunna fortsätta till våren på grund av bristen av pengar.

Vad ska jag göraaa? Behöver jag ta kontakt med arbetsförmedlingen igen (var inskriven innan) efter att kurserna avslutats eller kontaktar de mig när det är dags? Vad kan jag säga till dem för att de ska ta mig på "allvar"? Jag har snackat med arbetspsykolog som i princip kom fram till att jag inte är så "dum i huvudet" (mina egna ord!) som jag får mig själv att framstå som och att jag absolut klarar av att jobba. Innan sommaren så kom de fram till att jag borde få en praktik men det blev inget med det då ingen av oss lyckades komma fram till något som skulle kunna passa mig. Men nu när jag varit "avskriven" så har jag väl inte rätt till varken ersättning eller praktik förrän om några månader? Är inte så himla glad i af egentligen. Finns det något jag själv kan göra? Alltså typ vägen till ett jobb, vad ska man göra, finns det någon "lista" på saker att tänka på (eller liknande)? 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
VildaVittra
2015-12-03 00:37
#1

Personlig assistent, till en brukare som kan föra sin egen talan, så du verkligen bara är dennes fötter och händer. 

PA blir man genom att man kontaktar de företag som finns i området, utbildning behövs sällan, även om det är bra att ha.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2015-12-03 10:03
#2

IT? Det passar oftast utmärkt att jobba med om man har en autistisk läggning. Testare och programmerare behöver inte ha så jättemycket kontakt med andra människor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Stallmima
2015-12-05 17:37
#3

Vad vill du jobba med?  Och vad kan du tänkas kunna utveckla dig till att jobba med?   Kolla sedan in olika liknande jobb som härrör från vad du skulle vilja jobba med….

LinaLj
2015-12-07 11:43
#4

#2 Det beror ju lite på vilken del av IT man arbetar inom och de flesta IT-jobb idag kräver högskoleutbildning.

#0 Det är du som måste kontakta arbetsförmedlingen, de kommer inte att höra av sig till dig. Men om du har en fastställd diagnos så är de skyldiga att hjälpa dig att hitta ett lämpligt arbete som fungerar utifrån dina förutsättningar. Så ta kontakt med dem så snart som möjligt och se till att stå på dig. Kom ihåg att om du får en handläggare på AF som du känner inte förstår dig eller som inte verkar vilja hjälpa dig så har du rätt att byta.

NatasjaHemby
2015-12-08 16:53
#5

Saker som kan öka chanserna att få ett arbete som inte kräver någon specifik utbildning:

* Körkort
* Truckkort
* Militärtjänstgöring
* Volontärarbete (här är möjligheterna oändliga!)
* Styrelsearbete

Om du fick ersättning från af fram tills dess att du började plugga bör du vara berättigad till ersättning direkt efter att studierna avslutas också. Men vänta inte med att registrera dig efter studierna, blir det ett tidsglapp finns risken att du "åker ur" systemet och får vänta tre månader igen. Kanske kan du anmäla datum för avslutade studier redan nu? Prata med dem!

SE*Simbelmynes

Moalinn
2015-12-09 20:35
#6

#1 Det är väl sista utvägen.

#2 Lite som #4 säger, jag har ju ingen utbildning inom IT alls. Har inte kollat på IT speciellt mycket men det jag har sett har iallafall krävt utbildning.

#3 Fotografering är det jag vill jobba med men kan även tänka mig hästar/djur. Jag vill studera fotografi på högskola/universitet men eftersom att jag inte har godkänt i alla ämnen kan jag inte söka in någonstans, och jag kan samtidigt inte fortsätta läsa då jag inga pengar har. Men andra eventuella jobb jag skulle kunna tänka mig är typ grafisk formgivning och lite sånt. Jag har erfarenheter från gymnasiet men är inte speciellt duktig. Vet inte vad man kan kolla på för jobb utifrån det här då det som sagt är ganska smalt och finns väldigt få jobb.

#4 och #5 Ser nu att det finns en fin liten "skriv in dig"-knapp på arbetsförmedlingens hemsida. Borde väl bara vara att skriva in mig igen och gå till dem så snart som möjligt? Menar, det sista bidraget från CSN kom nu i november så måste ju få någon rullning på det hela. Även om jag tror att kurserna håller på någon vecka/några veckor till, har inte riktigt koll faktiskt. AF har till och med fått min journal så de borde göra mer än de gjort tycker jag. Problemet är väl att vi inte lyckas komma fram till någon praktikplats. Men ska se vem jag får som handläggare nu, om det blir samma eller inte. Trivdes ganska bra med hon jag hade, även om det var mycket snack men lite verkstad.

Jag känner mig så låst. 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
LinaLj
2015-12-09 21:15
#7

#6 Ja man kan anmäla sig via hemsidan och där kan man boka en tid så man får komma dit och prata med sin handledare. Tyvärr så är min erfarenhet av AF att de inte gör något utöver det som de måste göra, och det är ibland på näppen att de gör det. Tyvärr måste man vara ganska drivande själv för att få igenom saker som man har rätt till. Jag har en kompis som nu för en vecka sedan fick godkänt att gå en utbildning genom AF efter att ha kämpat för det i tre månader. Han fick till slut gå upp en nivå i hierarkin på AF för att få rätt. Kul för honom att han nu får möjlighet att göra det han drömt om, men jag tänker på alla de som inte orkar kämpa så som han har gjort.

Moalinn
2016-01-08 12:54
#8

Var på möte med min handläggare i tisdags. Blev inskriven i ungdomsgarantin direkt men måste ju säga att jag är lite förvirrad över vad jag ska göra. Missade att fråga, och handläggaren kändes bara allmänt rörig. Hon ska dessutom sluta i slutet på januari så får en ny handläggare.

De tycker iallafall att jag ska läsa upp naturkunskapen, vilket jag håller med om, men jag får inget bidrag från CSN av att bara läsa en kurs och då räcker inte bidragen för mina utgifter. Så en praktik eller ett jobb vid sidan av är ett måste. Jag hoppas för allt i världen att det händer något snart.

Jag skulle vilja läsa någon kurs om grafisk formgivning då jag håller på med det på fritiden och hade varit kul att få mer kunskaper än de jag har idag. Antar dock att det är digitalt skapande, grafisk kommunikation och så vidare och de kurserna har jag redan läst 😐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

VildaVittra
2016-01-08 13:11
#9

Du kan inte fylla ut studierna med lite andra kurser? Vet att jag lade till bild osv för att få tillräckligt med poäng.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moalinn
2016-01-08 13:32
#10

Kan man göra det även om man har utbildningskontrakt? Har inte skrivit på något än! Men då jag är 20 kan jag läsa upp gymnasiekurser samtidigt som man får bidrag från både försäkringskassan och CSN, plus praktik/jobb vid sidan av (lite sur över att AF inte kläckte ur sig detta innan jag började studera i höstas. Fyllde 20 bara en månad efter kursstart …) Är lite tveksam på detta nämligen, annars hade det varit toppen!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

VildaVittra
2016-01-08 13:38
#11

#10 Ingen aning, men det skadar ju inte att fråga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Moalinn
2016-01-08 14:10
#12

Får göra det när jag träffar den nya handläggaren! 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-02-21 00:26
#13

Nu har det gått ett år och mina förhoppningar om AF väldigt små. Pluggade upp naturkunskap i höstas och hade praktik på ridskola vid sidan av, detta på 100% (samtidigt som jag tog körkort). För mig som hade varit så gott som helt sysslolös i två år blev totalt utmattad och orkade inget annat än praktik, skola och körkort. Att gå från 0 till 100% bara sådär förstod AF och AME att det var tufft och drog ner praktiken till 50%, studerade på 25% och tog körkort på 25% vilket var en lättnad även om praktiken och skolan blev lidande till slut ändå. Utbildningskontraktet tog slut i början på januari och efter det var det knäpptyst från både AF och AME. Jag blev inte helt klar med kursen och behövde skrivas in igen så jag kunde få klart skiten någon gång, gick till AF som skickade mig till AME. Gick till AME som skickade mig till studievägledare (allt detta utan minsta hjälp med namn, kontaktinformation och så vidare…). Studievägledare var sjuk och ledig och det hann gå 6 veckor innan något hände över huvud taget. Träffade syv förra veckan och vi kom fram till att jag borde hoppa in i kursen nu. Har nu fått klartecken från skolan och kommunen att jag får plugga, men då kommer AF och säger att det inte är "någon god idé att göra ett nytt utbildningskontrakt". Neeheeeee ok. Ska på möte med syv, AF, AME och någon mer imorgon men vad jag förstår kommer jag helt enkelt få vänta med att plugga tills hösten… :))) Alltså är jag helt enkelt tillbaka på ruta ett, där jag måste söka ett visst antal jobb i månaden för att få ersättning från FK :))))

Jag är sååå trött på allt detta nu. Vill bara bli klar med gymnasiet så jag kan söka någon utbildning och bli av med AF för några år iallafall. Eller få ett vettigt jobb med en vettig lön. Känns lite som att mitt mål aldrig kommer uppnås, jag kommer aldrig få jobba med det jag älskar mest. Att ens få ett jobb börjar kännas så otroligt orealistiskt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
taylor__lambert
2017-02-25 12:34
#14

Konstigt att de inte erbjudit dig det dom erbjöd mig. Gå en SMF kurs (studiemotiverande folkhögskole kurs) 3 mån och sedan gå på folkhögskola tills man blivit klar med sin gymnasiekompetens. Detta var något som hette "Jobb garantin för ungdomar" hos arbförmedlingen.

Jag går nu mitt andra år och blir klar i Maj vilket jag är sjukt glad över! Mycket enklare att gå på folkhögskola än komvux enligt mig då lärarna hjälper en väldigt mycket. Men folkhögskola är ju 100%, varje dag, och närvaro är A och O om man kommer klara gymnasiekompetensen eller inte.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Moalinn
2017-02-25 22:46
#15

#14 Ja, alltså 2015 märkte man att de ville bli av med mig eftersom att de skickade iväg mig till komvux med csnlån. Men det du pratar om är inget hört talas om men kan ana att det har sina anledningar också.

Nu har jag bara en enda liten kurs kvar där jag redan klarat det mesta men det som är kvar är ganska stora och omfattande grejer så att gå kursen igen är det mest optimala för mig som person. Gick ju på mötet i tisdags och då kopplade vi bort AME och AF och ska nu förlita mig till soc och något mer jag inte minns namnet på just för tillfället. Har vi tur får jag börja kursen igen till veckan annars ser jag det som helt kört tills jag fått ett jobb :)))

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

taylor__lambert
2017-02-26 19:34
#16

#15 sjukt! håller tummarna för att du kan gå kursen igen, blir klar och får ett jobb!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: