Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2869 ggr
Swadika
12/1/15, 1:51 PM

Ingen referens

Jag ska på arbetsintervju imorgon till ett jobb jag verkligen vill ha. Fick idag ett mejl med adress och skrev de i mejlet att de vill ha en referens men jag har ingen. Är student idag, har jobbat lite men aldrig mer än några månader (oftast sommarjobb) mitt förra jobb slutade jag för 1 år sedan och jobbet var hemifrån så jag träffade aldrig chefen. 

Hur gör man när man inte har någon referens? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
VildaVittra
12/1/15, 1:55 PM
#1

Du kan ge den chefen som referens, det dom vill kolla är att du utförde ditt jobb och skötte dig, och sånt står ju i din förra chefs papper.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Swadika
12/1/15, 2:21 PM
#2

#1 Jo jag vet, men jag inte pratat med personen på över ett år. Jag vet inte ens om de har papper. Det var inte världens mest seriösa företag plus att det låg i Danmark så inte säkert det fungerar.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Ria74
12/1/15, 7:18 PM
#3

Förklara hur det ligger till och erbjud det företaget du var anställd hos som referens. Har du förklarat att det var så länge sen du jobbade där så tvivlar jag på att dom ringer upp den arbetsgivaren.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Åsa S
12/1/15, 8:06 PM
#4

Om du är student kan du ju be nån lärare vara din referens är du en bra student så lär det funka bra. En referens behöver inte vara från nått jobb utan kan vara nån som kan intyga att du jobbar bra, är ärlig mm och det kan vara en lärare, tränare el dyl. som vet vem du är och kan gå i god för dig.

Swadika
12/2/15, 1:22 PM
#5

Gah, en till intervju som vill ha TVÅ referenser. Måste alla jobb man vill ha behöva referenser. 

#3 Tack får försöka hitta telefonnummer till personen och fråga om det är okej att jag använder honom som referens. 

#4 Jag läser på distans och har aldrig träffat mina lärare dock :(

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Åsa S
12/2/15, 9:16 PM
#6

Kan ju finnas nån annan som kan passa till referens nån måste du ju ha kontakt med som kan intyga vem du är.

Annars kanske det är läge volontärjobba för nån ideell förening el dyl och få kontakt med folk som kan vara din referens sedan då du söker jobb.

Annons:
Swadika
12/2/15, 10:06 PM
#7

#6 familj och vänner ja, men det vill de inte ha. 

Hade inte planerat att söka några jobb nu då jag pluggar. Får jag inte dessa jobb (antagligen inte eftersom jag inte har någon referens) så lär jag inte söka något annat förs jag pluggat klart, och då har jag förhoppningsvis en referens från praktik. Det var bara att ett drömjobb dök upp som jag sökte, trodde inte jag hade någon chans.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Nosen
12/6/15, 9:02 PM
#8

Då kanske dom söker någon specifikt som har arbetserfarenhet? Men det är synd i sådana fall, de kan ju missa riktiga guldklimpar!

[Daisy-Moa-Elsa]
12/7/15, 12:09 AM
#9

Det är ju svårt som nybliven student att "hosta" fram jobbrefererenser.

Om du är så pass intressant att de ber dig om referens, borde de även förstått att om du idag är student inte kan ha högvis med arbetsreferenser. Så vore jag dig, skulle jag återkoppla till dem just med att du idag är student och därmed inte kan ge jobbreferenser men gärna private referenser eller från skolan.

Swadika
12/7/15, 11:36 AM
#10

#9 Kommer nog göra så som du skriver. Tycker du jag ska mejla innan och skriva så, eller berätta det på intervjun?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Daisy-Moa-Elsa]
12/7/15, 11:56 AM
#11

Jag skulle vänta till intervjun.

Swadika
12/7/15, 3:06 PM
#12

#11 Vad bra, det är så jag också tänker. Då gör jag det :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: