Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1642 ggr
JoannaLi
2015-11-25 12:10

Hur ser lagen/regeln ut?

I somras hade jag ett sommarjobb, och inte kändes det helt rätt allt som blev där, men nu när vi studerar reglerna kring arbetet i skolan så kan jag känna igen en hel del grejer som inte blev gjorda där jag jobbade. Tänkte nu att jag kunde höra med er hur ni har uppfattat det, så att jag har lite mer kött på benen innan jag började höra av mig inför nästa år. 

Det här med anställningsavtal. Det var inte tal om något sådant, alls. Däremot fick vi hem ett brev i posten där det stod bl.a. arbetsuppgifter, lön, semesterersättning, ungefärlig arbetstid. Är detta att anse som avställningsavtalet? För det var bara ett passivt informationsbrev, det krävde ingen signatur eller acceptans av arbetstagaren. 

Det var också sagt så att övertidsersättning inte betalades ut, utan att man skulle få motsvarande tid ledigt i slutet av sommarjobbsperioden. Kan jag motsäga mig detta? För ledig tid ger mig ingenting, men det skulle monetär ersättning göra. (Sen betalades det inte heller ut någon ledig tid, trots att vi, lågt räknat, jobbade 25 timmar övertid. Skulle jag ha kunnat överklaga detta på något sätt?)

Annons:
Åsa S
2015-11-25 12:18
#1

Nej det var inte ok anställningsbevis båda ska skriva under och både arbetsgivare och anställd ska ha varsitt underskrivet exemplar.

Ja du kan överklaga att du inte fått övertidsersättning och det gör du enklast genom att vända dig till ditt fackförbund (det är ju sånt här man är med i facket för).

Är du inte med i facket är det värre då är det väl mera din arbetsgivare du får ringa och prata med alt. får du söka juridisk hjälp (men denna får du betala för och det kan ju kosta mer än 25tim övertidsersättning)

Kan lägga till att man kan vara med i facket även om man är studerande för det är bra när man jobbar extra på lov etc. och det är ofta unga människor arbetsgivare försöker lura.

Stallmima
2015-11-30 21:17
#2

Precis som #1 säger gå med i facket, där får du mycket hjälp i dina undringar. Tyvärr utnyttjar vissa arbetsgivare okunniga ungdomar i deras företag, speciellt om de är små

Upp till toppen
Annons: