Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
04. Yrken

Hur är det att vara mellanstadielärare?

2015-11-12 19:22 #0 av: Krosse

Hej!
Jag har funderat på att utbilda mig till lärare eftersom jag vill jobba med människor i utveckling. Jag undrar från er som jobbar inom skolan. Hur är det att vara exempelvis mellanstadielärare?

Anmäl
2015-11-12 19:35 #1 av: zakkris

Nu är jag bara vikarie. Men det jag märkt att man ska tänka på är att kunna motivera barnen. De är som svårast att motivera när de går i klass 3 & 4. 5an blir de mer bråk och stök ( det jag märkt iaf) 6an, de är lättast, de är oftast motiverade att få betyg och vill göra bra ifrån sig.

Detta är de jag märkt av ett års vikarierande på olika skolor.

Anmäl
2015-11-12 19:36 #2 av: jojjehanna

Jätteroligt men också krävande, stressigt och man kopplar nog inte riktigt bort jobbet. Men jag älskar kontakten med eleverna, gillar att träffa föräldrarna och tycker mitt jobb ger mig mycket. Jag har jobbat i allt från åk 1-7 och alla åldrar har sin tjusning. Har varit mest på just mellanstadiet och är där nu. Jag tycker jobbet är utvecklande för en själv också.

Anmäl
2015-11-14 22:38 #3 av: Krosse

Tack för era beskrivande svar. Snällt! Jag kommer försöka få följa med en lärare under en dag, så får man en direkt inblick^^

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.