Annons:
Etikett04-yrken
Läst 1815 ggr
itiswhatitis
2015-10-29 10:49

Undersköterska någon?

Någon här som jobbar som undersköterska som kan berätta lite om sitt jobb? Trivsel, stress, raster, lön efter skatt osv?

Insta: isabellaroenne

Annons:
Aleya
2015-10-29 17:00
#1

Jobbat som det. Jobbar du på sjukhus kan jag säga dig att 30 ostörda min är ovanligt. Ja det är stress, oavsett om du är i hemtjänst, på sjukhus eller på äldreboende. Jag jobbar med annat nu. Men vet en uska som hade 19 000 innan skatt i början av detta året. Jag hade väl ca 20 000 innan skatt innan jag slutade. Så lönemässigt måste du avgöra själv om det är värt det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2015-10-29 17:02
#2

Vill tillägga att om du jobbar på äldreboende så ska du hinna vara husa också = städa, tvätta och gud vet vad. Samma inom hemtjänsten. Jobbar man på sjukhus kan man slippa det. Det är ju kul att jobba med människor. Men inte när man knappt har tid för det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

The_pearl
2015-10-31 23:19
#3

Arbetet i sig är fantastiskt kul! Och särskilt givande. Men man måste vara stresstålig! Man får räkna med tungt arbete och mycket att göra. Att hålla sin rast är svårt då tiden knappt räcker till att sitta ens 10 min ibland. Jag bytade från hemvården/särskilt boende till personlig assistent. Tycker det e mer kvalitet, man får den tiden man saknar i de andra arbetena. Har man tur så får man en brukare så man får nyttja vad man kan som uska. Facket är väldigt bra att gå med i! Inom hemvården finns det sällan arbetskläder, även om det blir vanligare hela tiden. Så var beredd på kläder som blir nersmutsade, blöta, förstörda. Använd alltså aldrig fina vardagskläder…! Strumpor är det en bra åtgång på! Så bunkra upp! (Ibland är det inte lönt att tvätta dom ens).

oddahviing
2015-10-31 23:35
#4

Beror på vad du är för person. Jag trivs inte som undersköterska eftersom jag inte  tycker om att jobba direkt med människor men har ändå jobbat med det ett par år och trivdes ändå hyfsat på hemtjänsten eftersom det var så fritt, ibland hade man tid över, ibland var det stressigt, man var ute mycket och fick motion (om man cykla eller gick) ibland åkte man bil och personerna man träffa var oftast ganska friska, men ibland fick man gå två och två till tunga och mer krävande personer vilket var helt ok ändå eftersom det finns utrustning till hjälp. Jag som timanställde kunde i princip välja när jag ville jobba och då blev det ofta helg eftersom det är mer betalt. Jag fick prova jobba på sjukhus men fick panik för det var för instängt och mycket spring och mycket människor och samma uppgifter hela tiden… väldigt opersonligt enligt mig och jag blir ibland rädd att sådan personal som jag jobba med har tagit hand om mig på sjukhus för att va ärlig… Äldreboende var väldigt tungt och mycket spring, väldigt lite rast men jag klarade det bättre än sjukhus pga miljön. Jag personligen skulle nog trivts allra bäst med personlig assistans eftersom jag vill ha just en lugn och mer personlig miljö om jag jobbar med människor, men jag testade aldrig på det. Hade lägre lön förr men när jag jobbade lite under heltid fick jag ut c:a 18.000 efter skatt, då inräknat OB, helger osv…. tycker det är lite väl lågt, men det var utan utbildning.

'-Headlights on the highway-'

Upp till toppen
Annons: