Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2797 ggr
Garnnystanet
2015-10-19 17:54

Skriva personligt brev

Jag ska skriva ett personligt brev men hur börjar man, förutom "hej jag heter …."?

Och vad är värt att ta med?

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
LinaLj
2015-10-19 18:06
#1

Att skriva PB är något av ett konststycke. Mina bästa råd:

Börja med något som får dig att stå ut från mängden men samtidigt är relevant. Tex: Glad, noggrann och erfaren servicemänniska söker nya utmaningar som kundtjänstmottagare hos er.

Om du söker ett utannonserat jobb så läs annonsen noga och se vad de har för krav och vad de har för önskemål och se sedan till att det finns med i PB't. Tex söker de någon som måste ha en viss utbildning och som helst har erfarenhet och dessutom vara kunnig i ett visst datorprogram så skriv hur du lever upp till det.

Håll brevet kort. Max en sida men ofta behövs inte så långt.

Du bör ha besvarat frågorna; Varför ska du få jobbet? och Vad skulle du bidra med?  

Sväva inte ut om "oviktiga" saker. Du behöver inte lista alla dina egenskaper eller alla dina fritidsintressen. Nämn det som är relevant för jobbet.

Kontrollera stavningen ett par gånger.

Hänvisa till ditt CV för detaljer.

Avsluta med en lite mer personlig hälsning och se till att alla kontaktuppgifter finns i brevet.

n00bArtWork
2015-11-09 15:48
#2

Tycker mitt PB inte är finemang men fått jobb på det.

Jag på tidigare arbetsplatser och nu Ingick efter studenten i vikariepool för kommunalt arbete i form av förskole & fritids pedagog samt lokalvård där jag blev inkallad med kort varsel på olika arbetsplatser med varierande arbetsuppgifter vilket krävde att man var flexibel och hade lätt för sig att störtdyka in på ett nytt ställe och försöka snabbt snappa upp den specifika platsens rutiner. Har även testat på säsongsjobb där jag med röj såg med ett gäng grabbar röjde sly längs E18 utanför Örebro, mycket trevligt att jobba fysiskt i ur och skur. Sedan har jag till och från i korta samt längre sammanhängande perioder arbetat på ett privatägt företag som säljer, reparerar samt servar lastbilar där jag främst vart administration med växeltelefon och reception där arbetsuppgifterna vart allt ifrån allmänna kontorsgöromål, fakturering, löpande bokföring av ingående och utgående betalningar samt viss avstämning av konton. Har vid kortare tillfällen även haft andra projekt som registerhantering av reservdelar och fakturering av specifika avdelningar. Just nu jobbar jag på ett bemanningsföretag som ambulerande tjänsteman, vilket har fått mig att vara hos olika företag med olika branscher med mycket olika rutiner, arbetsuppgifter och människor vilket har varit kul, givande och gett mig kontakter med flera större företag men en del av mig önskar vara stationerad på ett ställe en längre stund så att jag får större ansvar och flera och mer kvalificerade uppgifter likt mitt tidigare arbetsliv. ** Varför anställa mig?** Jag tror att mina erfarenheter på tidigare jobb och min vilja att lära mig samt utvecklas är något som skulle gynna er. Mina sociala kunskaper samt erfarenheter som att sitta i växel/reception är något jag trivs med och känner mig säker inom. Jag gillar problemlösning även om det krävs att jag är kreativ. Gillar att ha en ordning och reda på min arbetsplats för att kunna jobba effektivt, har en god perceptionsförmåga och har inga problem att växla mellan kvalificerade och mindre kvalificerade arbetsuppgifter såväl fysiska som regelrätt pappersarbete så länge jag känner att jag gör ett bra jobb.

InkaAthilea
2016-10-03 10:44
#3

Jag ser att inlägget är ett år gammalt och TS har kanske fått jobb.

Vill ändå dela med mig av några tips jag har:

Jag tror det viktigaste man kan göra är att verkligen vilja ha jobbet. Alltså satsa på jobb du vill ha, har kunskap inom osv.  Det är så mycket lättare att skriva ett PB då. Jag har märkt de jobben jag verkligen velat ha, är de jobb jag fått komma till intervju på.

Mina personliga brev har oftast börjat med en rubrik. Nåt som är relevant för jobbet du vill ha. T.ex. "sjuksköterska med 
ett varmt intresse för människor" 

Om du ska söka ett jobb som du inte har erfarenhet inom, fundera över hur arbetsuppgifterna kan se ut och hur dina kunskaper kan användas på arbetsplatsen. om du arbetat med det tidigare, kan du berätta kortfattat hur du arbetat och trycka på dina egenskaper.

Alltså, Skriv inte bara att du är ordningsam utan förklara hur du är ordningsam.

Om det är just sjuksköterska du vill söka jobb som, berätta om hur ditt intresse för människor ser ut.

Om du vill arbeta på¨ ett ställe där datorn är ett viktigt arbetsredskap, kanske du kan berätta att du ofta hjälper vänner med sina datorer, din hobby är att göra hemsidor. och vilka program du behärskar.

gå in på företagets hemsida och läs "om företaget" Gillar du deras policy, de kanske arbetar på ett speciellt sätt som verkligen  tilltalar dig.  Berätta!

Undvik negationer som "kanske" "nog" eller "inte"

:)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

InkaAthilea
2016-10-03 10:55
#4

Ska lägga till att jag provat detta sätt att skriva på med jobb jag inte varit sugen på också och fått komma på intervju även till såna jobb.

Jag har tidigare tyckt att det varit jättesvårt att skriva personligt brev men nu är det lättare. 

Jag har också lagt fokus på spontanansökningar till företag jag tycker är spännande och har på så sätt fått kortare uppdrag och behovsanställningar.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Upp till toppen
Annons: