Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2464 ggr
Varga
9/6/15, 12:53 PM

Mer sjuk än någonsin

Hej, jag hoppas att det här inlägget hamnar rätt nu, vet inte riktigt i vare sig vilken kategori det hör hemma eller om det ens hör hemma på Jobb iFokus…

Hur som helst. För ungefär ett halvår sedan så började jag jobba som personlig assistent. Över lag är det nog det bästa jobbet jag haft - folk påpekar att jag blivit mer ansvarstagande, jag träffade min pojkvän där och flera av mina kollegor känns som vänner för livet. Min brukare har dygnet runt-vård av två assistenter konstant, jag är en av dem som jobbar natt och eftersom jag är en nattmänniska passar det mig perfekt. Jag får även ha med hunden dit på nätterna. Men jag har ett problem - sedan jag började jobba hos min brukare så har jag blivit sjuk typ minst en gång i månaden.

Detta är väldigt ofördelaktigt då min brukare är rätt infektionskänslig, så vi får absolut inte komma och jobba om vi har feber eller halsont till exempel. Vilket såklart är just den typen av sjuk som jag (och även mina kollegor) blir. Dessutom drabbas flera av oss av väldigt elak huvudvärk.

Vi har börjat diskutera i gruppen vad det kan bero på, och våra misstankar är att eftersom vår brukare är konstant frusen så får vi sällan öppna fönster eller dörrar, och temperaturen där inne sjunker aldrig under 26 grader. Inte ens ventiler får vara öppna för luftcirkulation för de stör tydligen hans sömn och gör även de att han fryser. Vi som jobbar natt får knappt röra på oss eftersom han är så ljudkänslig, och detta gör att det blir svårt att gå ut och ta luft utomhus. Addera att flera av assistenterna har med sig sina hundar till jobbet och att det städas allt för sällan på dagen så kan nog luften inte vara så bra där inne.

Min fundering är väl delvis om det känns som att vår teori om det låter rimligt, och i såna fall om ni har lite vetenskaplig koll på varför det leder till att vi blir sjuka. Vi känner nämligen att vi behöver lite "kött på benen" inför vår brukare för att han är minst sagt envis. Vi har sagt flera gånger att vi mår dåligt av att ha det som det är, det är flera som har funderat på att sluta delvis pga just att det är så fruktansvärt varmt och stillastående där, men det blir ändå ingen förändring och ber vi om att få öppna fönster eller balkongdörr så säger han nej.

I och med det så undrar jag vad det finns för regler kring det här? Nu har vi precis bytt företag, så vi hoppas att den här chefen kommer att kunna hjälpa oss mer, men det är ju svårt när vi jobbar både för ett företag och för en brukare. Det blir lite som att vi har två chefer… Så, vad kan man egentligen kräva av en arbetsplats som personlig assistent?

Utöver det här så trivs jag som sagt jättebra, jag har jättebra arbetstider, helt okej lön och OB-ersättning, att jag kan ta med hunden är ett stoooort plus och jag trivs jättebra med de flesta av kollegorna. Men jag kan inte hålla på och bli sjuk en gång i månaden! Det ska också nämnas att jag innan jag började på det här jobbet var en sådan person som blev sjuk max en gång vartannat år, och nu har det varit minst en gång i månaden. Jag känner inte heller av problemen när jag inte jobbar, utan jag kan känna mig helt frisk, sen gå dit och så direkt känner jag av problem i halsen. Detta är nästan varje arbetspass. Och det skrämmer ju såklart min brukare också, som är livrädd för att bli sjuk eftersom han redan är så dålig, och det känns jättepinsamt att "gå dit sjuk" fast man kände sig helt frisk hemma…

Ber om ursäkt för långt inlägg, ville mest försöka få med så mycket info som möjligt :p

Annons:
[TanatosNyx]
9/6/15, 1:01 PM
#1

Min spontana tanke är att det ligger något mer än dålig ventilation bakom era hälsoproblem. Helt klart är de ju knutet till arbetsplatsen. Kan det t.ex. finnas mögel eller annat som påverkar er hälsa negativt på arbetsplatsen? 

Det är ju viktigt att gå till botten med det hela, dels för eran skull, men också för brukarens.

Går det att göra aktiviteter utanför hemmet med denna brukare? Isåfall kan en ta brukaren och en städa/vädra/kolla läget för att sedan stänga och värma upp igen innan brukaren kommer hem.

Man har ju ett ansvar gentemot den sjuka också, även om h*n envisas.

Madde
9/15/15, 8:13 AM
#2

Först ska ni påtala detta till eran chef, lyssnar inte chefen får ni kontakta ett skyddsombud om ni inte har något så kanske det finns något regionalt skyddsombud som kan komma och titta på hur ni ha det. 

Eran arbetsmiljö känns inte helt rätt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Gronstedt
9/24/15, 10:39 AM
#3

Det verkar ju nästan mer om något slags allergisk reaktion än som egentlig infektion. Om ventilationen är så dålig kan sådant lätt uppkomma, och det är absolut inte bra för brukaren heller, om han är känslig. 

Prata med skyddsombud, det minsta de kan göra är att utföra mätningar, så att ni får svart på vitt hur luften på er arbetsplats är.

Tänk dock på att den första åtgärden för att förbättra situationen förmodligen blir att förbjuda er att ta med hundarna.

Lorita
9/25/15, 7:08 AM
#4

Som chef hade jag börjat med att ta bort hundarna. Hundarna kan vara en bidragande orsak till att ni mår dåligt. 

Gröna växter kan rena luften 
Jag kollat upp luftfuktigheten. Temperaturen får ni säkert stå ut med men det finns ventilationer som inte drar.  Luftväxling är viktigt i ett rum. 

Hur stort är rummet och hur många vistas där + antal hundar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Varga
10/3/15, 7:23 PM
#5

Hm, hundarna kan jag inte tänka mig är ett problem, i och med att de är där mer sällan än vad de är hemma, och det är enbart på jobbet som vi har problem. Dessutom är det brukaren som bestämmer om det får vara hundar där eller inte, inte chefen, eftersom brukaren har en egen lägenhet och vissa av hundarna är en del i hans välmående och rehabilitering. De får honom att aktivera sig och allmänt må bättre psykiskt.

Dessutom verkar även hundarna påverkas av den dåliga luften på jobbet…

Det andra ska jag kolla upp. Vi fick på senaste personalmötet godkänt av både brukaren och chefen att köpa in en luftrenare så vi får se om det kan hjälpa till med luften.

Gröna växter nämnde jag faktiskt själv på senaste personalmötet, så tanken är att vi ska köpa in några sådana. :)

Upp till toppen
Annons: