Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
15. A-kassa och andra bidrag

Vilken a-kassa

2015-08-28 17:47 #0 av: Kamillah

Jag jobbar inom skola som vikarie men även i en butik(handels), vilken a-kassa är bäst för mig att gå med i?
Har försökt söka runt men fattar verkligen ingenting om detta.

"You meet thousands of people and none of them really touch you. And then you meet one person, and your life has changed.. Forever."

Anmäl
2015-08-28 17:53 #1 av: Outlawly

Jobbar du mest i skolan - välj den akassa
Mest i butik- välj den

Jobbar du lika mycket i båda välj vilken du vill :)

Anmäl
2015-08-28 17:55 #2 av: Pysslan

www.lr.se   Lärarnas Riksförbund

www.handels.se  Handelsanställdas förbund

Kontakta båda och beskriv dina anställningsförhållanden, de kan säkert hjälpa dig att avgöra vilken a-kassa som passar dig bäst.

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  Blomma

Anmäl
2015-08-28 17:56 #3 av: Kamillah

#1 Tack, men tänkte lite mer specifikt? Vilken är "den" a-kassan? Någon ni kan rekommendera?

Och jo, jag extrajobbar endast på båda men just nu så kommer det vara väldigt mycket 50/50.

"You meet thousands of people and none of them really touch you. And then you meet one person, and your life has changed.. Forever."

Anmäl
2015-08-28 17:58 #4 av: Pysslan

"den" a-kassan?

Vad jag vet så finns det ingen a-kassa som inte är knuten till ett fackförbund.

Den här sidan kanske kan hjälpa dig 

www.a-kassa.net/?gclid=CO6Wq62SzMcCFWgMcwodD4EDhw

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  Blomma

Anmäl
2015-08-28 18:06 #5 av: Kamillah

#4 Tack, ska kolla runt lite där :) Och mejla de olika.

Anmäl
2015-08-28 20:40 #6 av: Outlawly

Jag uppfattade som att du inte visste om du skulle gå med i skolan eller handels a-kassa. Men att du visste vilka du kunde välja mellan därför skrev jag "den" som den som tillhör det yrket där du jobbar mest.

För jag vet inte vad de olika heter. Men du behöver inte gå med i facket för att komma med i akassan :)

Anmäl
2015-09-25 05:20 #7 av: fridelfina

Alfakassan är obunden fackligt och oberoende av vilken bransch man jobbar i. Kanske ett alternativ?

Anmäl
2015-09-26 13:53 #8 av: Madde

#7: Jag tror inte man ska välja Alfakassan bara för att man inte kan komma fram till om man ska välja Handels eller Kommunals A-kassa. 

Sen är väl frågan vad man vill i framtiden. Vill man jobb mer inom kommunals område kanske man ska välja kommunal, vill man satsa mer på Handels område borde man välja det. 

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Anmäl
2015-09-26 20:18 #9 av: fridelfina

.... Och när anser du att man väljer alfakassan då?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.