Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3418 ggr
ElinP
8/13/15, 8:42 AM

Hantera kollegor

Hej!

Tänkte höra lite vad ni har för erfarenhet av kollegor, och hur man hanterar de man inte klickar super med bäst?

Har ofta haft väldigt underbara människor som blivit mina kompisar som kollegor, men med mitt nya jobb så har jag haft svårigheter jag inte förväntade mig vilket får mig att må dåligt vid tanken på jobbet. 

Så vill gärna höra lite vad ni har för erfarenheter! Dela gärna med er!

Annons:
Gronstedt
8/13/15, 10:21 AM
#1

Kolleger jobbar man med, man behöver inte gilla dem eller ens trivas med dem. Så länge det inte kommer till öppna otrevligheter, utan alla håller sig sakliga och hövliga, så räcker det bra.

Halvdansken
8/13/15, 10:34 AM
#2

Faktiskt är det så att några av dem som jag hade lite svårt för, är de som jagkommer bäst överens med nu. Plötsligt upptäcker man nåt gemensamt, så löser det upp lite knutar. Men jag håller helt med #1. Det är en del av jobbet att acceptera att man inte alltid kommer överens med alla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

OberonsMatte
9/6/15, 1:15 PM
#3

Det beror på vad det är som inte klickar och vad man stör sig på eller inte trivs med. Utifrån det är det lättare att ge konkreta råd.

Sajtvärd Katter iFokus

VästkustFia
9/14/15, 9:15 PM
#4

Har samma erfarenhet som #2. Man kan inte vänta sig att man går lika bra ihop med alla, men över tid lär man känna varandra bättre och både man själv och andra kan ju förändras.

Ibland beror svårigheterna mer på organisationen/ledningen och vilka förutsättningar som ges för att samarbetet ska kunna fungera. Vet inte om det kan vara så i ditt fall.

n00bArtWork
9/24/15, 10:25 AM
#5

Jag har jobbat som vikarie som förskolepedagog samt lokalvård där jag pga att jag kom och "inkräktade" fast de ringt mig pga att de hade brist i personal styrkan blev mer eller mindre hatad bara pga min existens, allt jag sa va fel, allt jag gjorde fel, när jag försökte få vägledning så var det inte välkommet, tyvärr var det såhär på alla ställen i samma ort men de filialer som låg utanför den lilla orten där var dem trevliga och tyckte det va kul att en ny kom som hade idéer på lut om hur vi skulle göra dagarna mer kreativa och roliga och jag är en riktig städ expert men fick ändå klagomål över att jag ej kommit efter arbetstid och moppat golvet där dem hade tappat en burk sylt dagen innan och låtit det ligga.

Så jag är trots att detta är nästan 6 år sedan fortfarande ont i magen när jag ska till ett nytt ställe för jag är beredd på hatet (fast jag jobbat på massa ställen där de höjer mig till skyarna men det finns inga öppna jobb platser hos dem).

Halvdansken
9/24/15, 10:40 AM
#6

#5. Nu vet jag ju inte mer om situationen än vad du skriver, men om du kommer som vikarie och  började med att ha " idéer på lut om hur vi skulle göra dagarna mer kreativa och roliga" så kanske folk blir lite irriterade.

Jag börjar alltid med att hålla mig i bakgrunden ett par veckor för att få koll på vem som är vem, sas, och hur gruppen fungerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
10/7/15, 9:11 PM
#7

Man hanterar kollegor kollegialt och professionellt!

Man har lixom inte valt dem, det har någon annan gjort.. och man är där för att utföra ett arbete tillsammans.

Det är på sin höjd på firmafesten efter några glas som man kan uttrycka det ena och andra.. och man kan be om ursäkt nästa arbetsdag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
10/12/15, 10:35 PM
#8

Har haft varierande upplevelser på arbetsplatser, berättar mer i nytt inlägg

[Daisy-Moa-Elsa]
10/15/15, 7:42 PM
#9

De jag inte klickar med har jag en ren arbetsrelation med.

Jag har kollegor som blivit och är nära vänner, dock inte där jag jobbar nu och finner inget problem i det.  Vissa kollegor gillar jag på en personlig nivå förutom jobbnivå andra inte, så det är upp till mig att behålla en jobbnivå när jag arbetar

n00bArtWork
10/17/15, 11:45 PM
#10

#6 Gav dem bara idéer om de frågade efter det, annars var jag bakgrunds person eftersom jag inte lärde känna någon förutom de där riktigt bitchiga människorna man gömde sig bakom gardiner för att slippa tas med (inte bokstavligen)

oddahviing
10/31/15, 11:45 PM
#11

Min syster fick ett helt nytt jobb förut på ett apotek som apotekschef, och känner jag min syster rätt så är hon en stjärna, men de gamla föråldrade tanterna på hennes nya jobb satte sig i strid mot henne, antagligen för att hon var yngre och ny och faktiskt hade rätt utbildning. Hon satte ner kaffe tiden med 15 minuter eftersom hon inte tyckte att det behövdes 45 minuter för att fylla på kaffe i maskinen, hon försökte göra allting mer effektivt, men såklart blev det bara klagomål och det slutade med att hon inte ville vara kvar så hon gick tillbaka till sitt gamla jobb istället. Tror inte hon hade någon vän alls på det nya jobbet.

'-Headlights on the highway-'

[Daisy-Moa-Elsa]
11/1/15, 1:33 AM
#12

#11 låter som om din syster ville tillfredsställa ledningen först och inte sin personal. Vilket många chefer tror att är framgången som chef. Dock är matematiken oftast relativt enkel din framgång som chef är inte mer än vad din personal presterar 

Din syster är iallafall en erfarenhet rikare, vilket inte är så dumt inte

Upp till toppen
Annons: