Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3346 ggr
ennycc
2015-08-12 21:17

Vad skulle ni valt?

Har fått så många möjligheter som jag är jättetacksam för men jag har verkligen ingen aning om vad jag ska göra. Har ångest och känner bara mest att skita i allt och jobba kvar på mitt nuvarande deltidsjobb (85kr/h, kass lön). Har nyss gått en skönhetsutbildning för 20.000 kr som jag tror jag kommer tjäna in ganska snabbt med att jobba med det, vet  bara inte hur?!

1. Har fått erbjudande om deltidsjobb och kmr få 100kr/h. Det är ett populärt företag bland bloggare och jag kanske kan göra karriär där? Dock måste jag jobba gratis i 6h för att se om jag passar dem och det känns sådär. Måste också gå en utbildning i en annan stad för att lära mig deras andra behandlingar och det vet jag inte om jag kan, vill eller ens kommer vara bra på? 

2. Starta eget (kan ingenting om det) och jobba hemifrån. Får köpa utrustning en gång för några tusen. Vet inte om jag känner mig säker att ta hem folk jag inte känner hela tiden? Samtidigt känner jag flera det funkat för.

3. Hyra plats på salong för 2500 i månaden och då slippa betala utrustningen, men kommer jag få tillräckligt med kunder att betala hyran och tjäna pengar på det? Är student så hyran är ganska dyr för mig

GAAAHHH

Annons:
ennycc
2015-08-12 21:21
#1

Tillägg på punkt 1. Jag kanske är grym på behandlingarna och då får jag liksom lära mig det gratis?! Och kommer få nytta av det i framtiden??

VildaVittra
2015-08-12 21:22
#2

Vad är 6 timmars gratisarbete att bråka om? 

Och om du nyss gått utbildningen skulle jag inte starta eget, bättre att vänta tills du är varm i kläderna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ennycc
2015-08-12 21:31
#3

#2 har provjobbat förut och då blivit utnyttjad, arbetsgivaren hörde aldrig av sig igen. Om man jobbar ska man ju få betalt tycker jag. Annars är det som att be att få provsmaka maten på en restaurang innan man köper (om man nu gör det)

Halvdansken
2015-08-13 10:36
#4

Håller med #2. 6 timmar är ju mindre än en dag. Se det som en lång anställningsintervju.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-08-16 01:01
#5

Arbetsförmedlingen avrådde i alla fall förr att man jobbar gratis. 6 timmar från ts, 6 timmar av nästa osv. En del sätter det i system. Så jag hade inte gjort det utan betalning.

Åsa S
2015-08-16 15:16
#6

Nä man ska aldrig jobba gratis. Företagen har faktiskt möjlighet skriva ett kontrkt där man provjobbar några timmar och får betalt för det så de kan lätt låta nån provjobba mot betalning under nån dag. Jobbar man gratis och det inte finns papper på det så gäller ju inga försäkringar den som provjobbar får ingenting ifall den skadar sig under gratistimmarna + om gratisjobbaren orsakar skador på arbetsplatsen eller felbehandlar kunder kan det ju bli väldigt dyrt för arbetsplatsen ifall inga försäkringar gäller.

Annons:
Honestyisdead
2015-08-16 15:52
#7

#6 Precis. Försäkring är väldigt viktigt.

Halvdansken
2015-08-16 16:04
#8

Beror ju lite på vad man ska göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-08-16 16:34
#9

#8 Hur menar du?

Halvdansken
2015-08-16 16:41
#10

#9 Om man ska sitta på ett kontor, och snacka med folk, gå till lunch, kolla lite på deras datasystem. Det kan bli en trevlig dag.  - Eller man ska ner i en gruva o jobba 6 timmar, eller praktisera på ett fängelse, eller som polis?
Ok - lite överdrivet, men jag reagerar på det där med försäkring.  Helt ärligt, vad kan hända på 6 timmar om det inte är ett högriskarbete?

Jag har själv "jobbat gratis" några timmar här o där när jag var ung och försökte komma in i olika branscher. Klädbutiker, reklam, bar, försäljning…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-08-16 16:43
#11

Mycket kan hända.

Halvdansken
2015-08-16 16:46
#12

#11. Vad kan hända?  Har aldrig hänt mig nåt….

Du har superkoll på alla försäkringar hoppas jag. Hemförsäkring, bil (förutom ansvar), olycka, drulle, djur, dödsfall, kapital, pension, barn, resor….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-08-16 17:08
#13

#12 Man kan skada dig på alla jobb. Att det inte hänt dig något säger väldigt lite eftersom många skadar sig på alla möjliga olika jobb.

Jag har koll på mina försäkringar ja.

Oavsett så ska man aldrig jobba gratis i Sverige. Om man inte är volontär då dvs. Men att jobba gratis i hopp om att företaget sedan ska vilja anställa en efter 6 timmar är ganska dumt tycker jag. 6 timmar säger inte mycket. Bättre att provanställa då.

Annons:
Halvdansken
2015-08-16 17:14
#14

Firmor anställer ofta först efter 1-2-3 intervjuer, och då på  prov i 3-6 månder.

Det kostar att anställa.
Har du skadat dig allvarligt på ett kontorsjobb???

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-08-16 17:17
#15

#14 Du är ganska blåögd om du inte inser att man kan skada sig på alla jobb.

Man kan skada sig hemma i sängen också.

[Melbun]
2015-08-16 20:11
#16

#14 På mitt jobb rasade hela taket in. Tur var det att det hände under natten och inte under dagen men ja egentligen hade det ju kunnat hända när som helst. Så ja det hade inte varit omöjligt att pricka in just den dagen att bli mosad av ett tak :d (Även om det kanske inte är så vanligt att det händer hehe)

Honestyisdead
2015-08-16 20:15
#17

#16 Precis, olyckor kan ske överallt, när som helst. Det betyder inte att de måste göra det. Men risken finns alltid. Således ska man vara försäkrad.

Åsa S
2015-08-16 20:24
#18

#16 Delar av taket rasade in på mitt jobb med fast på dagen var ju tur ingen stod under och olyckor kan hända varsomhelst, man kan halka, få nån allergichock av nått ämne man inte utsatts för förut, bli rånad, utsatt för våld, ryggskada av tunga lyft, en flaska i huvudet av en ilsken kund (butiksjobb) etc.

Kan lägga till att där jag jobbar behöver aldrig nån jobba gratis så det finns företag som fixar det där utan att utnyttja folk + det där med att man alltid har provanställning när man blir anställd stämmer inte det går att förhandla bort, det brukar min man göra, han ser det som förolämping att bli erbjuden provanställning när man jobbat med sitt yrke i mer än några år så han har inte haft några provanställningar sedan han nästan var nyutexaminerad.

Upp till toppen
Annons: