Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 4140 ggr
lekandur
2015-08-11 20:28

Kunden har alltid rätt?

Tänkte att jag skriver på den här sidan också.
Jag skrev på tonåringar.ifokus om åldersrasism, ålderism, åldersdiskriminering kalla det vad du vill!

Men då kom vi osökt in på det här med att vi som jobbar i serviceyrket har som jobb att ALLTID vara trevlig mot kunderna oavsett hur de beter sig mot oss. 
Jag personligen tycker inte att det är rätt att en kund kan komma in, kränka dig och gå vinnande ur "striden" för att du måste vara trevlig till varje pris.
Det köper jag inte!

Hur tycker ni det är?
Kan en kund komma in och trycka ner dig i skorna och allt du ska göra är att le och vara trevlig? 
Eller tycker ni att man faktiskt har rätt att be en otrevlig kund, som gått på personligt plan, att gå ut ur butiken och komma tillbaka och få hjälp när hen lugnat ner sig? Alt. säga åt kunden att det inte är okej? 

För att förtydliga så menar jag ju inte att man ska gapa och skrika tillbaka på en kund utan säga åt på ett vuxet och pedagogiskt sätt att personen gått för långt

Åsikter anyone? 🙂

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
Fridaaaa
2015-08-11 20:35
#1

Kunden har alltid rätt till viss gräns. de kan inte bete sig hur som helst och säga vad som helst.

Om en kund försöker trycka ner en, och säger elaka/olämpliga saker, tycker jag man ska tala med en kollega först och främst och tala om det och utgå därifrån sen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2015-08-11 20:36
#2

Så klart man får slänga ut kunder som passerat gränsen för vad som är okej. Det har jag varit med om många gånger när jag jobbade inom hotell och restaurang. En del blev portade på livstid dessutom. 

En del kunder har ju helt orimliga krav, jag blev utskälld för att vi inte hade plankstek på menyn och dom var riktigt vidriga mot mig, plötsligt stod de utanför i regnet, chefen blev nämligen skogstokig. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2015-08-11 20:36
#3

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aleya
2015-08-11 20:39
#4

Alla har vi dåliga dagar. Fräser någon åt mig så kommer jag inte tappa humöret. Om det inte blir en stor skrik och gaptävling.

Men nej, jag tänker inte tappa ett bra rykte eller kanske eventuellt förlora jobbet bara för att någon ska ha turen att reta upp mig för att dom beter sig som fan och hans moster.

Man väljer sina strider. Och nej ingen tjänar på att vara otrevlig. Men du tjänar på att sansat säga att antingen löser vi detta eller så får du prata med en av mina kollegor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Allt oviktigt
2015-08-11 20:40
#5

När jag jobbade i butik hade jag en bra chef som gav mig fria händer när det kom till att skicka ut kunder som inte kunde uppföra sig på ett vettigt sätt. Min åsikt är att man absolut inte ska behöva stå ut med vad som helst.

panini
2015-08-11 20:48
#6

Lägger in mtt svar här också.

Min syster jobbar som servitör/bartender och hon får be en kund att gå ut från restaurangen om denna beter sig olämpligt eller går till personangrepp. Hon ska inte behöva stå och le och ta emot att hon "är en jävla fitta" för att hon inte har växel och hålla med för att kunden ska vara nöjd. Hon själv, hennes kollegor eller vakterna får lov att säga ifrån eller ta ut en person om denne stör eller är allmänt otrevlig.

Annons:
SilverEmma
2015-08-11 20:50
#7

Jag jobbar som telefonist på ett taxibolag och har en fantastisk chef som anser att jag inte behöver ta vilken skit som helst. Jag är i min fulla rätt att avsluta ett samtal om jag känner att jag blir otrevligt bemött utan anledning och jag har också rätt att neka folk en taxi om de ringer igen. Ibland kör man lite på känsla…ber de om ursäkt så kan jag tänka mig att skicka en bil till dem, ber de mig dra åt helvete gång på gång för att vi har 30 minuters väntetid eller för att det kostar mer än de har råd med så kan de gå.

lekandur
2015-08-11 20:55
#8

#4 är det så att du skulle förlora både jobb och rykte för att du stog upp för dig själv? Nu vet jag ju inte vad du jobbar med men jag undrar då hur cheferna tänker  som inte vågar låta sina anställda säga ifrån till kunder som beter sig illa? Hur mår man som anställd då?

Jag har haft turen med mig iom att mina chefer som jag haft har berättat för mig att så fort någon ger sig på mig på ett personligt plan så har jag rätt att be hen gå ut ur butiken och komma tillbaka när hen lugnat ner sig OM hen inte kan vara trevlig.  :)

Where you invest your love
you invest your life 

Aleya
2015-08-11 21:01
#9

#8 Om jag skulle ställa mig och bråka och jag skulle göra det flera gånger så kanske chefen inte skulle se det med ett gott öga, förlora jobbet är nog otroligt svårt, men jag har inte lust att ha ett snack med chefen om mitt beteende emot andra människor. Nu vet inte jag vad du menar med att stå upp. Men jag kan säga åt folk på ett fint sätt att lugna sig, varför ska man starta bråk?

För hela din tråd låter som om man ska ställa sig och gapa på en kund eller vad man nu jobbar med för att dom är oförskämda. Man får faktiskt skilja på jobb och privatliv vissa gånger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-11 21:03
#10

#9 Jag har inte sett någonstans någon som skriver att man ska ställa sig och gapa på en kund som är oförskämd?

lekandur
2015-08-11 21:09
#11

#9 nej jag har aldrig sagt att man ska ställa sig och gapa. Jag skrev att jag snäste till på en gubbe och jag har skrivit att jag har blivit sur och irriterad men jag har aldrig skrivit att jag agerade ut min ilska eller irritation förutom att snäsa av den gubben!

Jag har heller aldrig uppmanat till att man ska ställa sig och skrika och gapa. Nix!

När jag säger att man ska stå upp för sig själv så menar jag att man kan säga ifrån. Står någon och gapar om hur dålig och ful du är helt oprovocerat så menar jag inte att du ska skrika tillbaka. Utan man kan säga ifrån på ett trevligt sätt. Lugnt och sansat men ändå markera att det absolut inte är okej att göra som hen gör och  att hen kan komma tillbaka när hen lugnat sig eller säga till att "du behöver inte skrika på mig alt. kalla mig för saker för jag är inte otrevlig mot dig. Om du lugnar ner dig så kan jag fortsätta hjälpa dig" 

Sen så menar jag inte heller att man ska läxa upp varje otrevlig kund heller för det går inte. Jag säger att när det är på ett personligt plan, det är då jag tycker att man har rätt att säga ifrån :)

Where you invest your love
you invest your life 

Aleya
2015-08-11 21:10
#12

#10 jag tolkar det som att ts menar att man ska vara otrevlig tillbaka då man skriver"Kan en kund komma in och trycka ner dig i skorna och allt du ska göra är att le och vara trevlig? Funderar
Eller tycker ni att man faktiskt har rätt att be en otrevlig kund, som gått på personligt plan, att gå ut ur butiken och komma tillbaka och få hjälp när hen lugnat ner sig? Alt. säga åt kunden att det inte är okej? Arg"

Men det är min tolkning.(detta p g a smilysarna som används)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-11 21:13
#13

#12 det är din tolkning men av allt annat som ts skriver tycker jag inte det låter så allvarligt som du målar upp det.

Annons:
lekandur
2015-08-11 21:14
#14

#12 Nej det var inte meningen. Kanske ska ta bort gubbarna då. 🙂
Jag  menar ju inte att man ska vara otrevlig, aldrig.
Jag undrar ju hur långt en kund ska få gå och vad dom har rätt att säga, agera och dylikt innan det inte är okej längre. Tills man faktiskt bör säga ifrån -då på ett så pedagogiskt sätt man kan :)

Where you invest your love
you invest your life 

Aleya
2015-08-11 21:15
#15

#11 som jag skrev: man väljer sina strider.
Jag ser fortfarande inte att man ska ta det någon säger på jobbet som något personligt.

När man har jobbat i 13 år så lär man sig att det som sker på jobbet hör till jobbet. Och att man kan smidigt be om hjälp av andra om det blir problem eller man helt rätt och slätt inte kan svara på kunden och dennes irritation.

Jag går helst inte in i vissa diskussioner om jag märker att någon är irriterad över något, och känner jag att detta kan gå åt skogen så hämtar jag en kollega.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-11 21:16
#16

#15 Om någon attackerar en på ett personligt plan spelar det väl ingen roll om det sker på jobbet eller någon annan stans det är naturligt att ta illa upp, sen hur man agerar beror väl på vart man är.

Aleya
2015-08-11 21:22
#17

#16 Det är dock inte min åsikt att man kan ta illa upp. Jag har varit i så pass många situationer där folk står och svär åt en inom det yrket jag har jobbat inom förut, och inte kunnat slänga ut dom eller dylikt. (blir så inom vården)
Så jag har slutat bry mig ärligt talat, så jo man kan lära sig att koppla bort saker om än det går på personnivå.

Så jo, men kan enligt min koppla bort jobb och vad som är ens vanliga liv.

Edit: och ibland måste man.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haku
2015-08-11 21:23
#18

#17 Ja det är din åsikt, och jag skrev min åsikt.

lekandur
2015-08-11 21:27
#19

Det som fick mig att skapa tråden var ett svar jag fick inne på tonåringar.ifokus

"Jobbar du inom serviceyrket så är det faktiskt ditt jobb att ALLTID vara trevlig, oavsett. Jag har själv varit med om människor som bara måste dela med sig om hur fel man har, och då är det bara att le och be om ursäkt. Jag har själv blivit extremt frustrerad, som en gång var det en dam som knappt hann andas mellan meningarna hon kastade efter mig, men då är det bara att fortsätta le och vara trevlig"

Ska man behöva ta att en dam står och knappt kan andas mellan de meningar hon kastade och det enda du kan (ska) göra är att le och fortsätta vara trevlig?

Ska man inte ha rätt att få säga till kunden? Antingen om du säger till själv eller ber en kollega om hjälp? -på ett vuxet sätt, inte skrika tillbaka

Man lär sig säkerligen med tiden att inte påverkas av sånt. Men alla är ju inte lika starka i sitt psyke och speciellt inte unga vuxna som kanske är osäkra i sig själva?

Where you invest your love
you invest your life 

VildaVittra
2015-08-11 21:28
#20

#17 Du har alltså aldrig blivit hotad på jobbet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Aleya
2015-08-11 21:47
#21

#20 Jag har blivit svuren åt och hotad, antastad och någon gång nästan slagen. Men inom vården kan man inte göra så mycket om du har exempelvis en dement som blir uppvarvad och stressad av något och inte kan verbalt uttrycka vad som är fel.

Så jo, jag har nog blivit hotad flera gånger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
2015-08-11 21:59
#22

#21 Och du tror att det känns likadant som för dig om man blir hotad av en två meter vansinnigt arg karl som mycket väl kan mena det han säger? 
En dement är sjuk och inte medveten om vad denne säger, givetvis är det lättare att inte ta åt sig. Men att tro att den upplevelsen du haft kan agera rättesnöre för servitrisen som ska cykla hem ensam tre på natten är inte vidare logiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lekandur
2015-08-11 22:03
#23

#21 Ajdå, det är ju en helt annan situation att jobba inom den delen av serviceyrket. Men låt säga att en anhörig är på det viset. Helt oprovocerat då?
Skulle du kunna säga ifrån då på ett vuxet sätt? 
Eller hur mycket "skit" (kanske fel ordval men du förstår nog)  tycker du är okej att ta innan du får nog och inte tycker det är okej längre och säger ifrån, då på ett pedagogiskt vis? Vart går gränsen generellt enligt dig? :)

Where you invest your love
you invest your life 

Elsaharr
2015-08-11 22:56
#24

Jag tycker att det finns vissa gränser. Visst, det finns ju de kunder som inte är supertrevliga, och då får man bara le och vara trevlig. Men om han eller hon går över gränsen och säger personligt elaka saker så tycker jag faktiskt att man har rätt att säga ifrån.

Zingo ;D

lekandur
2015-08-11 23:01
#25

#24 precis!
Kan du ge ett exempel på när någon går över din gräns? 
Vad behövs för att du ska tycka att det inte känns okej längre?

Otrevliga kunder finns det alltid, kommer alltid göra. Men om vi  riktar in oss på "värstingarna" ?

Where you invest your love
you invest your life 

vallhund
2015-08-11 23:20
#26

Öknamn, tillmälen o fula ord, svordomar är de jag kommer på på rak arm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lekandur
2015-08-11 23:25
#27

Anser du att snorunge exempelvis är ett öknamn?

Eller är det ord som idiot, hora och bög som det inte är okej med?

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
vallhund
2015-08-11 23:31
#28

Definitivt, speciellt om det är oprovocerat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Elsaharr
2015-08-11 23:57
#29

Tycker verkligen att man går över gränsen då, om man säger idiot, fitta, hora eller andra saker. Då är det ju riktat mot en själv som människa. Man har inte rätt att kalla någon ex idiot rätt upp i ansiktet.

Zingo ;D

[Thiah]
2015-09-10 09:18
#30

Jag har fått svordomar och faktiskt en brödlimpa kastad på mig när jag jobbade u kassa. Det tolererar jag inte och mina kollegor kastade ut personen bums. Kunden har rätt till en viss gräns.

Ria74
2015-09-11 12:52
#31

När jag jobbade i butik ville alltid min chef att blev det hotfullt på något vis eller kunden började kalla mig otrevliga saker skulle jag säga att jag tyvärr inte kunde hjälpa hen utan jag skulle kalla på chefen sen tog han det istället. Men jag skulle aldrig börja bråka tillbaka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

vallhund
2015-09-11 14:45
#32

#31 Bra policy!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Åsa S
2015-09-30 11:23
#33

På mitt jobb har vi 2 ordningsvakter som står vid kassalinjen nästan hela dagarna så är det nån som blir otrevlig vilket inträffar i stort sett varje dag så kliver vakterna fram och blir det hotfullt så har de möjlighet ta personen i förvar och ringa polisen. Funkar bra för mig.

Vi har varit bra på att rapportera incidenter i min butik  både små och stora vilket gjorde att vi blev beviljade 2 vakter så jobbar man på ställen där det förekommer hot och våld från kunder så rapporterar man det direkt varje gång det händer.

lekandur
2015-10-03 12:13
#34

#33 Låter helt fantastiskt!!

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
Kalli
2015-10-12 23:00
#35

Äh, jag har skrikit på en kund att: NU GÅR DU UT! Ingen som sa något, han började så att säga. Så om kunden alltid har rätt? Nej, kunden har inte alltid rätt och det händer då och då att vi avvisar kunder som inte kan sköta sig.

Däremot har jag nog en ganska hög nivå, kunder som "bara" är sura, irriterande eller "nedlåtande" hanterar jag oftast med ett leende. Om möjligt ursäktar jag mig från situationen om jag försökt hjälpa så gott det går utan att det verkar duga. Det har faktiskt hänt att en kund bad om ursäkt nästa gång hen kom in i butiken.  Väldigt uppskattat. :)

Upp till toppen
Annons: