Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 3308 ggr
KitoBonito
2015-07-24 21:07

Dagersättning plus nattjobb

Hej alla! 

I sommar jobbar jag som timanställd inom kommunen, jag jobbar enbart natt och jag är fortfarande inskriven i Arbetsförmedlingen. Jag fick veta att nattarbete räknas som en "extra inkomst" och att jag ska kunna få dagersättning medan jag söker jobb i alla fall? När min kollega nämnde detta så minns jag den konversationen från introduktionsdagen på AF men jag kan inte hitta någon information alls på nätet. När jag ringde AFs kundtjänst så slingrade han sig väldigt kring min fråga. Just nu får jag ingen ersättning alls mer än det jobbet jag har i sommar och fattas nu cirka 5000:- för att kunna betala månadens räkningar eftersom jag bara fått lön för några dagar denna månad. Det vore oerhört viktigt för mig att veta om man har rätt till dagersättning när man jobbar natt. Han på kundtjänsten bad mig ringa min a-kassa och fråga dem vilket jag ska göra på måndag, men hoppas på att någon här på iFokus kan ge mig lite stöd i vad jag ska säga. Det är så himla lätt att bli nedsnackad när man inte är riktigt hundra på det själv. Känner ni till detta angående nattjobb som extrainkomst och att man har rätt till vanlig dagersättning om man jobbar natt som timanställd?

Tack! Ber om ursäkt för en mycket rörig text :P

Annons:
MagArne
2015-07-24 21:19
#1

Vem får du dagersättning av? Ring dem och få det svart på vitt.
Jag tror inte det spelar någon roll om du jobbar extra på natten eller dagen. Jobb som jobb.

KitoBonito
2015-07-24 21:49
#2

Ja jag ska prata med dem på måndag. Men eftersom jag har ett minne av att jobb under natt räknades som en "extra inkomst", alltså utöver huvudinkomst (fråga mig inte, jag plockar bara ur minnet) så vill jag gärna veta om jag är helt ute och cyklar eller ej! De kan ju säga i princip vad som helst i telefonen och kan jag ingenting om det så kan jag ju inte annat än att ta vad jag får.

vallhund
2015-08-11 21:46
#3

Nattarbetet räknas om till dagarbete.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2015-08-11 23:03
#4

När jag fick från fk, aktivitetsersättning eller vad det hette så sa dem at efter kl 17 eller om det var 19 minns inte och fram till 6-7 på morgonen minns inte exakt tider, hade de inte med att göra vad jag gjorde. Precis som på helgerna. Så till mig sa dem då att jag kunde jobba natt och få ersättning på dagen sålänge jag stod till arbetsmarknadens och arbetsförmedlingens förfogande på dagen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2015-08-11 23:22
#5

Man kan ju inte stå till förfogande för arbete på dagen om man jobbat på natten o skall jobba natten efter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2015-08-11 23:32
#6

#5 beror ju helt på när man börjar och slutar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: