Annons:
Etikett11-praktik
Läst 3393 ggr
ForeverEmma_
2015-07-23 16:25

Praktik ersättning?

Jag är arbetslös (nyligen gått ut gymnasiet) och spontan sökte ett jobb idag och dem svarade mig att dem har inte söker någon personal just nu, men sparar min arbetsansökan och att dem eventuellt kan få ett ledigt jobb i början av nästa år. Men dem kunde erbjuda mig långtidspraktik eftersom dem vill att man ska ha gjort en praktik där innan så dem kan känna av om kemin mellan personalen funkar osv.

Men till min fråga. 

Får man någon form av ersättning från arbetsförmedlingen eller försäkringskassan under en praktik som man hittat själv under den tiden man är arbetslös?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Florrpan
2015-07-23 16:26
#1

ja, aktivitetsersättning på ca 3000kr/mån

Dvs, samma som om du vore arbetssökande. Men tar tar väl fortfarande 3 månader innan man kommer in i arbetsförmedlingens system och kan få ersättning vad jag vet.

ForeverEmma_
2015-07-23 16:36
#2

#1 Ja, det tar 3 månader innan man kommer in i arbetsförmedlingen system. 

Så måste jag varit inskriven i 3 månader innan jag kan ansöka om aktivitetsersättning?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Amstel
2015-07-24 20:01
#3

Du kan PM:a mig för mer detaljerad information/svar på din fråga.

Florrpan
2015-07-24 20:48
#4

#3 Du kan skriva svaret här så andra kan få svaret också. Annars förloarar man syftet med ett sökbart forum…

Amstel
2015-07-24 21:32
#5

Du har helt rätt i att syftet med sökbara forum är öppna svar. Men det är också så att rätten till aktivitetesstöd/utvecklingsersättning varierar beroende på din bakgrund och hälsotillstånd. Uppgifter som inte alltid är rätt i öppna forum, vilket är anledningen till att jag uppmanade till ett PM.

Rent generellt har du rätt till utvecklingsersättning ( för dig som inte uppfyller ett arbetsvillkor, dvs a-kassa) eller aktivitetsstöd ( för dig som är berättigad ersättning från en a-kassa) som inskriven på AF under 90 dagar av arbetslöshet. Se länk.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Jobbgaranti-for-ungdomar.html

Men AF bedömer individuellt, en del ungdomar eller unga vuxna berättigas aktivitetesstöd/utvecklingsersättning tidigare än 90 dagar. Se länk.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Har-du-en-funktionsnedsattning.html

ForeverEmma_
2015-07-25 13:07
#6

Jag tror jag fått en uppfattning av det hela nu. Kommer självklart kontakta min handledare på arbetsförmedlingen sen när det börjar närma sig.

Denna praktik kommer börja i så fall i mitten av september och då kommer jag att ha varit med i arbetsförmedlingen i 3 månader och praktiken kommer att vara i ca 3 månader. Och jag har ingen funktionsnedsättning :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Fridaaaa
2015-07-27 09:24
#7

#6 Du får samma ersättning som när du inte går på praktik.

Min sambo fick betala 600 kr i resekostnad per månad resten betalade af om det översteg det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: