Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
11. Praktik

Praktik ersättning?

2015-07-23 16:25 #0 av: ForeverEmma_

Jag är arbetslös (nyligen gått ut gymnasiet) och spontan sökte ett jobb idag och dem svarade mig att dem har inte söker någon personal just nu, men sparar min arbetsansökan och att dem eventuellt kan få ett ledigt jobb i början av nästa år. Men dem kunde erbjuda mig långtidspraktik eftersom dem vill att man ska ha gjort en praktik där innan så dem kan känna av om kemin mellan personalen funkar osv.

Men till min fråga. 

Får man någon form av ersättning från arbetsförmedlingen eller försäkringskassan under en praktik som man hittat själv under den tiden man är arbetslös?

Anmäl
2015-07-23 16:26 #1 av: Florrpan

ja, aktivitetsersättning på ca 3000kr/mån

Dvs, samma som om du vore arbetssökande. Men tar tar väl fortfarande 3 månader innan man kommer in i arbetsförmedlingens system och kan få ersättning vad jag vet.

Anmäl
2015-07-23 16:36 #2 av: ForeverEmma_

#1 Ja, det tar 3 månader innan man kommer in i arbetsförmedlingen system. 

Så måste jag varit inskriven i 3 månader innan jag kan ansöka om aktivitetsersättning? 

Anmäl
2015-07-24 20:01 #3 av: Amstel

Du kan PM:a mig för mer detaljerad information/svar på din fråga.

Anmäl
2015-07-24 20:48 #4 av: Florrpan

#3 Du kan skriva svaret här så andra kan få svaret också. Annars förloarar man syftet med ett sökbart forum...

Anmäl
2015-07-24 21:32 #5 av: Amstel

Du har helt rätt i att syftet med sökbara forum är öppna svar. Men det är också så att rätten till aktivitetesstöd/utvecklingsersättning varierar beroende på din bakgrund och hälsotillstånd. Uppgifter som inte alltid är rätt i öppna forum, vilket är anledningen till att jag uppmanade till ett PM.

Rent generellt har du rätt till utvecklingsersättning ( för dig som inte uppfyller ett arbetsvillkor, dvs a-kassa) eller aktivitetsstöd ( för dig som är berättigad ersättning från en a-kassa) som inskriven på AF under 90 dagar av arbetslöshet. Se länk.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Ar-du-under-25-ar-/Jobbgaranti-for-ungdomar.html

Men AF bedömer individuellt, en del ungdomar eller unga vuxna berättigas aktivitetesstöd/utvecklingsersättning tidigare än 90 dagar. Se länk.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Har-du-en-funktionsnedsattning.html

Anmäl
2015-07-25 13:07 #6 av: ForeverEmma_

Jag tror jag fått en uppfattning av det hela nu. Kommer självklart kontakta min handledare på arbetsförmedlingen sen när det börjar närma sig.

Denna praktik kommer börja i så fall i mitten av september och då kommer jag att ha varit med i arbetsförmedlingen i 3 månader och praktiken kommer att vara i ca 3 månader. Och jag har ingen funktionsnedsättning :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.