Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 6680 ggr
Christinaah
2015-06-04 15:51

Negativt bemötande.

Hejsan!
Var idag kallad till ett möte med min handläggare på AF och när jag kom dit så var inte hon där. (inte första gången det händer att hon inte kommer på möte.)
Fick då träffa en annan tjej som skulle ha varit med på detta mötet och jag blir minst sagt chockad av vilka dagisfasoner de håller på med.

Jag bor ute på landet med min sambo och har inte körkort (men jag håller på att ta det). Jag berättar då att ett jobb skulle betyda hur mycket som helst, men då säger den där kärringen att jag var inte alls intresserad utav jobb då jag valde att bo i ett hus på landet i stället för en lägenhet i stan. Och menar sen på att jag har inte rätt att få pengarna som jag får (aktivitetsstöd), för att jag inte kan ta ett jobb då jag inte har körkort. Jag kan absolut ta ett jobb, men jag kan tyvärr inte söka jobben som ligger 50 mil bort.

Kommer nu att ringa till dem och be att få byta handläggare då jag är trött på detta.
Har skött allting vad gäller aktivitetsrapport, praktik, möten osv och då får jag denna skiten? 
Någon mer här som blivit negativt bemött?

Annons:
Stallmima
2015-06-05 10:51
#1

Arbetsförmedlingen gör sällan rätt för sig, de kan i princip bete sig hur som helst med tanke på att din handläggare inte dök upp. Tycker du ska klaga på högre nivå om din situation, Lycka till!  🌺

Davbjo
2015-06-10 11:49
#2

Börja framtida möten med att lägga upp mobilen, och säg att du spelar in konversationen. Det ändrar nog tonen ska du se.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Sweetsalad
2015-06-14 22:14
#3

Mitt första möte med af glömmer jag nog aldrig. Jag fick höra att jag var en lat och handikappad person som troligen inte kommer få jobb. Och allt det där sa han till mig då jag nämde att jag inte hade gått klart gymnasiet(har gjort det nu) och att jag inte hade det för jag hade svårt med min dyslexi. Så min dyslexi va tydligen ett handikapp som skulle stoppa allt för mig. Sen att jag med bodde på landet va ju verkligen inget bra enligt han. Allt va i stort sätt fel på mig :/ jag tackade för mig och gick hem medans jag kände mig väldigt kränkt. Ringde dit senare och fick prata med en mycket trevligare person. Så jag rekomenderar att du hör av dig och säger hur du tycker om det hela och att du vill byta.

Stallmima
2015-06-14 22:57
#4

#3 Denna person som sade detta till dig tycker jag du ska anmäla!  Ingen ska utstå förnedring för man är arbetslös och söker jobb, de ska ha stöd!  Lycka till!  🌺

Aleya
2015-06-17 22:16
#5

Jag hade en handläggare som var vidrig. Hon tyckte att jag skulle söka ett sommarjobb ca 30 mil från mig. Jag frågade hur hon hade tänkt att jag skulle kunna ta mig dit och vart jag skulle bo om jag fick det eftersom jag inte skulle kunna säga nej om jag skulle få det? Ja det var ju inte hennes bekymmer men söka var jag tvungen. Be om att få byta. Man kan inte bete sig hur man vill.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Christinaah
2015-06-19 00:05
#6

Tack för alla svaren!
Tycker att det är förjävligt hur de kan bete sig emot människor! 
Hon skulle fixa en ny tid och har inte ens gjort det än :P 
Ska ringa och prata med de som sitter lite högre och se vad de säger.

Annons:
Carrosh
2015-06-19 02:57
#7

Har också haft sådana problem. För en massa år sedan (7-8 år sedan för att vara mer exakt) så träffade jag en jobbcoach. Jag hade skrivit in mig på AF, men hade precis fått ett timvik på kommunen (inringd vid behov). Men för att jag skulle få försörjningsstöd var jag tvungen att stå kvar på AF och söka jobb.

Kärringen på AF tyckte att jag borde säga upp mig från mitt jobb, efter att jag fått ställa in ett möte på AF, då jag blev inringd på jobb. "Hur ska du kunna söka jobb på heltid om du jobbar?"  😐

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Mia-45
2015-11-12 10:15
#8

Har samma dilemma med min handläggare. 
Hon lyssnar inte…hon kör över en…är otrevlig och bokar tider som inte stämmer. 
Jag vart nyfiken på en AMS-utbildning. Och hon sa att jag kan VÄLJA mellan det eller stöd och matchning. 
Jag funderade ett tag och hon satte i sta med att riva i om utbildningen. 
När jag då säger att jag kanske vill gå på stöd och matchning i stället eftersom jag har funktionshinder och inte vet om jag orkar med att plugga igen, så bokar hon en tid för studiebesök på skolan. 
Hon hänvisar mej fel och jag hittar inte dit. Fick säga detta 4 ggr innan hon lyssnade på mej att det var fel det hon sagt. 
Jag fråga igen då om jag inte kan ta stöd och matchning. Men då näst intill hotade hon mej med att då ska jag inte tro att det erbjudandet finns senare och att jag då får ge tillbaka till de och att hon då kan sätta mej på vilka jobb som helst. Även om jag har intyg på vad jag inte ska jobba med. 
Jag frågade sen i ett mail med men då fick jag till svar: Du ska gå på studiebesöket. Sen skriver vi handling. 
Alltså…ej valbart!!!

Har vart mycket mer än så här. Och jag skrev till hennes chef om att jag ville byta handläggare. Fick ett betskt mail från henne igår där det i stora ordalag är JAG som ljugit ihop detta. 
Att det var jag som ville gå utbildningen. Ja efter hot ja. 
Jag är ju så illa tvungen. Och jag får inte i nuläget byta handläggare då vi är mitt uppe i en utredning…..öhhhh? Den enda "utredning" jag ska på idag är på ett hörselprov. Intyg ska lämnas in idag på min funktionsnedsättning….vilket DE inte ville betala för. 
Nån utredning vet jag inte om.

Men kan jag byta till en arbetsförmedling i en annan kommun? Tex i grannkommunen? Har man rätt till detta?

n00bArtWork
2015-11-17 19:43
#9

Jodå haft idiot handläggare, de flesta är nedlåtande och otrevliga och oftast aldrig vart arbetssöskande som majoriteten själva.

Stallmima
2015-11-17 23:17
#10

Till alla som har det jobbigt med sina förmedlare uppmanar jag till att spela in samtalen ni för så har ni bevis att framlägga. Arbetssökande skall inte behandlas som skräp

LinaLj
2015-11-19 21:53
#11

Jag har haft tur när jag har behövt ha med AF att göra. Men jag har vänner som har råkat väldigt illa ut. Vad jag har hört så sitter det en kvinna på AF här i stan och är ansvarig för utbildningarna som ger olika besked till olika personer. Till exempel så fick min ena vän gå en truckutbildning utan problem när han bad om det trotts att han inte hade körkort eftersom det inte krävdes, men när min andra vän bad om samma utbildning två veckor senare så gick det inte alls för hon saknade körkort 🤔.

[GråHäxa]
2015-11-19 22:14
#12

Säger som #10 Spela in samtalen! Jag spelar alltid in samtal med myndigheter. Undantaget om det är någon jag träffat flera gånger som vunnit mitt förtroende.

Portie
2015-11-19 22:22
#13

Den sista handläggaren jag hade klankade ner på mina "drömmar". Ville börja plugga om jag inte skulle hitta ett jobb inom en viss tid, vill gärna jobba med djur så hade tänkt mig någon sådan utbildning. Men det tyckte hon inte var någon bra idé, hon sa att jag aldrig skulle kunna få ett jobb inom det ändå så det är bättre att ha djur som hobby. Blev väldigt irriterad på henne, det var inte det enda hon gjorde..

När jag väl hade fått jobb så ringde hon och besökte mig på jobbet för att kolla hur det gick och tjatade om att hon tyckte jag skulle vara inskriven hos af och därmed bli tvingad att gå på möten.. Men nej då jobbar jag mycket hellre. Hon hotade även med att jag skulle få en varning om jag sa nej.. :S skrev ut mig och bad henne att inte kontakta mig mer.

Annons:
Mia-45
2015-11-20 10:12
#14

Jösses sånt folk det finns!!! 😮
Jag har börjat min utbildning nu men med en annan inriktning än det var tänkt innan. 
Och jag ville avbryta pluggandet. Min handläggare sa då att jag kan avbryta här och nu. Men jag sa ändå att jag ville vänta och testa och se. 
När jag väl hade bestämt mej för att avbryta några dagar senare så vart det tydligen stört omöjligt….håhå jaja!! 😮
Så jag blev tvingad återigen. Men nu när vi bytte inriktning så trivs jag med det jag pluggar med. 

Men hur kan de vara så ombytliga??? Som hon med utbildningen här ovan där en fick utan körkort och den andra inte??? 🤔

Stallmima
2015-11-20 14:43
#15

en sak till jag kom på angående bokade möten:  Ta alltid skriftligt på detta, då kan de inte komma med bortförklaringar mm

Nosen
2015-12-06 21:07
#16

Den värsta jag har hört är:

En tjej med adhd som söker jobb och får hjälp på arbetsförmedlingen. Hon säger att hon är intresserad av att jobba i kök, som kock kanske. Arbetsförmedlaren får reda på att hon har adhd och säger något i stil med att "det finns ju vassa knivar och sådant i kök, om du får ett aggressionsutbrott vad händer då?" Hon fortsätter med att ge som förslag att tjejen kanske kan söka som lastbilschaufför "för då träffar man ju inte så mycket folk" :O

Om hon inte vet vad adhd är så kan hon väl fråga och inte uttala sig på detta viset och behandla folk på det sättet??!! Hon kände ju inte ens tjejen..

PS! Tjejen jobbar i kök nu och trivs :)

TjockaBerta
2015-12-07 14:52
#17

#16 Om hon skulle få ett utbrott bakom ratten då? Tänkte inte handläggaren på det? :D

>>>Malum domesticum<<<

Nosen
2015-12-08 17:56
#18

#17 nej hon tänkte nog inte alls xD

91Marran
2015-12-18 03:01
#19

Min kompis jobbade tidigare som timvikarie för ett bussbolag i Kalmar, en månad när hon fick lite mindre jobb skrev hon i sig på af i tre veckor. Eftersom hon klarar att jobba heltid så blev hon tvungen att söka ett lika dant timvik i Kiruna. Kul pendlingsavstånd!

En annan som flyttat ner till Kalmarområdet från sthlm blev ombedd att söka jobb i sthlm. Låter ju rätt så långt, bara det att han flyttade ner för att bo med sin flickvän och fick slängt i ansiktet att det finns andra tjejer i Stockholm.

Mvh
Mig

n00bArtWork
2016-01-10 17:05
#20

#19 sjukaste jag hört.. hade nog inte kunnat låna bli att kasta ur mig något spydigt tillbaka.

Annons:
91Marran
2016-01-11 20:16
#21

#20 inte jag heller.

Mvh
Mig

[Caamilla1224]
2016-03-09 13:01
#22

Ursäkta för långt inlägg!

Kanske en död tråd nu men tänkte försöka puffa upp den lite och berätta mina erfarenheter med AF. 

Jag skrev in mig  där direkt jag tog studenten och på första mötet så möts jag av en bitter gubbe som sa nå liknande när jag berättade att jag gått ut gymnasiet med samlat betygsdokument: "mjaaahhaa, och vad ska vi göra av dig då…". Redan där och då tappade jag förtroendet för honom och ville inte gå dit mer. Jag gick på diverse CV-möten och rekryteringsmöten som var bokade men skrev sedan ut mig och försörjde mig genom att ta diverse småjobb (svart). 2 år senare var tvungen tillbaka till AF igen då småjobben tog slut.

 Denna gången fick jag en kvinna som till en början verkade helt ok och hjälpsam. Tills jag berättade att jag varken hade slutbetyg eller körkort. Där och då satte hon mig i "loser" facket igen och våra möten bestod inte av så mkt mer än att hon satt och såg allmänt besvärad ut. Hon skickade flera jobbanvisningar i veckan med omkring 15-25 mils avstånd från min bostad som hon tyckte jag skulle söka och PENDLA med buss och tåg varje dag om jag fick det. Hennes motivering när jag sa att jag har djur och inte har någon som kan ta hand om dem sa hon att det skulle man tänkt på innan man skaffa husdjur som ung.

 Hon kom för sent på många möten och vissa uteblev hon helt ifrån, vilket kostade mig ungefär 100 kr för varje gång för bussen. Hon gav mig felaktig information ang. ersättning från försäkringskassan vilket resulterade i några månader utan ersättning och med massa krångel och dålig kommunikation mellan F-kassan,  AF och mig. 

Hon försökte få in mig på någon folkhögskola och då tänkte jag  "ja fan, det kan jag testa". Det hon glömde berätta var att det var en förberedelsekurs för fortsatta studier där man fick gå med och va med de som redan gick på folkhögskolan, men du fick inga som helst andra kunskaper. Då tackade jag för mig och gick. Hon blev då vääääldigt irriterad på mig för att jag tackat nej på folkhögskolan och fick då in mig på deras PI-kurs (Personlig Inventering). Gick där 3 månader och gick därifrån med samma kunskaper om mig själv som innan. 

Då tog jag tag i mig själv och flyttade till centrum (10 mil därifrån). Skrev in mig på AF här istället och redan på första mötet fick jag den hjälp jag behövde. De tipsade mig om att börja plugga på komvux. Sa då att jag behövde ett jobb för att kunna försörja mig då man inte kommer så långt med bara studiebidraget. Då berättade hon för mig att CSN börjat med det högre bidraget som var på dubbelt så mycket och gjorde det möjligt för fler att plugga upp sina betyg. Så nu sitter jag här, 1,5 år senare, har läst in hela gymnasiet på nytt, fått ett slutbetyg och tagit körkort. Och direkt min hand läkt klart från min operation ska jag tillbaka till AF, och jag är rädd. Verkligen livrädd för att gå dit och kanske bli bemött dåligt igen…

Upp till toppen
Annons: