Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01. Allmänt 02. Vägen till ett jobb 03. Utbildning 04. Yrken 05. Arbetsförmedlingen 06. CV & Personligt Brev 07. Anställningsintervju 08. Jobbsajter 09. Bemanningsföretag 10. Personal sökes 11. Praktik 12. Jag har fått jobb! 13. Fackförbund 14. Arbetsvillkor 15. A-kassa och andra bidrag 16. Försäkringskassan 17. Starta eget 18. Pension 19. Budgettips 20. Off topic (OT) 21. Presentationer 22. Om sajten & iFokus 23. Tävlingar!
05. Arbetsförmedlingen

Negativt bemötande.

2015-06-04 15:51 #0 av: Christinaah

Hejsan!
Var idag kallad till ett möte med min handläggare på AF och när jag kom dit så var inte hon där. (inte första gången det händer att hon inte kommer på möte.)
Fick då träffa en annan tjej som skulle ha varit med på detta mötet och jag blir minst sagt chockad av vilka dagisfasoner de håller på med.

Jag bor ute på landet med min sambo och har inte körkort (men jag håller på att ta det). Jag berättar då att ett jobb skulle betyda hur mycket som helst, men då säger den där kärringen att jag var inte alls intresserad utav jobb då jag valde att bo i ett hus på landet i stället för en lägenhet i stan. Och menar sen på att jag har inte rätt att få pengarna som jag får (aktivitetsstöd), för att jag inte kan ta ett jobb då jag inte har körkort. Jag kan absolut ta ett jobb, men jag kan tyvärr inte söka jobben som ligger 50 mil bort.

Kommer nu att ringa till dem och be att få byta handläggare då jag är trött på detta.
Har skött allting vad gäller aktivitetsrapport, praktik, möten osv och då får jag denna skiten? 
Någon mer här som blivit negativt bemött?

Anmäl
2015-06-05 10:51 #1 av: Stallmima

Arbetsförmedlingen gör sällan rätt för sig, de kan i princip bete sig hur som helst med tanke på att din handläggare inte dök upp. Tycker du ska klaga på högre nivå om din situation, Lycka till!  Blomma

Anmäl
2015-06-10 11:49 #2 av: Davbjo

Börja framtida möten med att lägga upp mobilen, och säg att du spelar in konversationen. Det ändrar nog tonen ska du se.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Anmäl
2015-06-14 22:14 #3 av: Sweetsalad

Mitt första möte med af glömmer jag nog aldrig. Jag fick höra att jag var en lat och handikappad person som troligen inte kommer få jobb. Och allt det där sa han till mig då jag nämde att jag inte hade gått klart gymnasiet(har gjort det nu) och att jag inte hade det för jag hade svårt med min dyslexi. Så min dyslexi va tydligen ett handikapp som skulle stoppa allt för mig. Sen att jag med bodde på landet va ju verkligen inget bra enligt han. Allt va i stort sätt fel på mig :/ jag tackade för mig och gick hem medans jag kände mig väldigt kränkt. Ringde dit senare och fick prata med en mycket trevligare person. Så jag rekomenderar att du hör av dig och säger hur du tycker om det hela och att du vill byta.

Anmäl
2015-06-14 22:57 #4 av: Stallmima

#3 Denna person som sade detta till dig tycker jag du ska anmäla!  Ingen ska utstå förnedring för man är arbetslös och söker jobb, de ska ha stöd!  Lycka till!  Blomma

Anmäl
2015-06-17 22:16 #5 av: Aleya

Jag hade en handläggare som var vidrig. Hon tyckte att jag skulle söka ett sommarjobb ca 30 mil från mig. Jag frågade hur hon hade tänkt att jag skulle kunna ta mig dit och vart jag skulle bo om jag fick det eftersom jag inte skulle kunna säga nej om jag skulle få det? Ja det var ju inte hennes bekymmer men söka var jag tvungen.

Be om att få byta. Man kan inte bete sig hur man vill.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Värd för Endometrios

Anmäl
2015-06-19 00:05 #6 av: Christinaah

Tack för alla svaren!
Tycker att det är förjävligt hur de kan bete sig emot människor! 
Hon skulle fixa en ny tid och har inte ens gjort det än :P 
Ska ringa och prata med de som sitter lite högre och se vad de säger.

Anmäl
2015-06-19 02:57 #7 av: Carrosh

Har också haft sådana problem. För en massa år sedan (7-8 år sedan för att vara mer exakt) så träffade jag en jobbcoach. Jag hade skrivit in mig på AF, men hade precis fått ett timvik på kommunen (inringd vid behov). Men för att jag skulle få försörjningsstöd var jag tvungen att stå kvar på AF och söka jobb.

Kärringen på AF tyckte att jag borde säga upp mig från mitt jobb, efter att jag fått ställa in ett möte på AF, då jag blev inringd på jobb. "Hur ska du kunna söka jobb på heltid om du jobbar?"  Oberörd

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anmäl
2015-11-12 10:15 #8 av: Mia-45

Har samma dilemma med min handläggare. 
Hon lyssnar inte...hon kör över en...är otrevlig och bokar tider som inte stämmer. 
Jag vart nyfiken på en AMS-utbildning. Och hon sa att jag kan VÄLJA mellan det eller stöd och matchning. 
Jag funderade ett tag och hon satte i sta med att riva i om utbildningen. 
När jag då säger att jag kanske vill gå på stöd och matchning i stället eftersom jag har funktionshinder och inte vet om jag orkar med att plugga igen, så bokar hon en tid för studiebesök på skolan. 
Hon hänvisar mej fel och jag hittar inte dit. Fick säga detta 4 ggr innan hon lyssnade på mej att det var fel det hon sagt. 
Jag fråga igen då om jag inte kan ta stöd och matchning. Men då näst intill hotade hon mej med att då ska jag inte tro att det erbjudandet finns senare och att jag då får ge tillbaka till de och att hon då kan sätta mej på vilka jobb som helst. Även om jag har intyg på vad jag inte ska jobba med. 
Jag frågade sen i ett mail med men då fick jag till svar: Du ska gå på studiebesöket. Sen skriver vi handling. 
Alltså...ej valbart!!!

Har vart mycket mer än så här. Och jag skrev till hennes chef om att jag ville byta handläggare. Fick ett betskt mail från henne igår där det i stora ordalag är JAG som ljugit ihop detta. 
Att det var jag som ville gå utbildningen. Ja efter hot ja. 
Jag är ju så illa tvungen. Och jag får inte i nuläget byta handläggare då vi är mitt uppe i en utredning.....öhhhh? Den enda "utredning" jag ska på idag är på ett hörselprov. Intyg ska lämnas in idag på min funktionsnedsättning....vilket DE inte ville betala för. 
Nån utredning vet jag inte om.

Men kan jag byta till en arbetsförmedling i en annan kommun? Tex i grannkommunen? Har man rätt till detta?

Anmäl
2015-11-17 19:43 #9 av: n00bArtWork

Jodå haft idiot handläggare, de flesta är nedlåtande och otrevliga och oftast aldrig vart arbetssöskande som majoriteten själva.

Anmäl
2015-11-17 23:17 #10 av: Stallmima

Till alla som har det jobbigt med sina förmedlare uppmanar jag till att spela in samtalen ni för så har ni bevis att framlägga. Arbetssökande skall inte behandlas som skräp

Anmäl
2015-11-19 21:53 #11 av: LinaLj

Jag har haft tur när jag har behövt ha med AF att göra. Men jag har vänner som har råkat väldigt illa ut. Vad jag har hört så sitter det en kvinna på AF här i stan och är ansvarig för utbildningarna som ger olika besked till olika personer. Till exempel så fick min ena vän gå en truckutbildning utan problem när han bad om det trotts att han inte hade körkort eftersom det inte krävdes, men när min andra vän bad om samma utbildning två veckor senare så gick det inte alls för hon saknade körkort Funderar.

Anmäl
2015-11-19 22:14 #12 av: GråHäxa

Säger som #10 Spela in samtalen! Jag spelar alltid in samtal med myndigheter. Undantaget om det är någon jag träffat flera gånger som vunnit mitt förtroende.

Anmäl
2015-11-19 22:22 #13 av: Portie

Den sista handläggaren jag hade klankade ner på mina "drömmar". Ville börja plugga om jag inte skulle hitta ett jobb inom en viss tid, vill gärna jobba med djur så hade tänkt mig någon sådan utbildning. Men det tyckte hon inte var någon bra idé, hon sa att jag aldrig skulle kunna få ett jobb inom det ändå så det är bättre att ha djur som hobby. Blev väldigt irriterad på henne, det var inte det enda hon gjorde..

När jag väl hade fått jobb så ringde hon och besökte mig på jobbet för att kolla hur det gick och tjatade om att hon tyckte jag skulle vara inskriven hos af och därmed bli tvingad att gå på möten.. Men nej då jobbar jag mycket hellre. Hon hotade även med att jag skulle få en varning om jag sa nej.. :S skrev ut mig och bad henne att inte kontakta mig mer.

Anmäl
2015-11-20 10:12 #14 av: Mia-45

Jösses sånt folk det finns!!! Förskräckt
Jag har börjat min utbildning nu men med en annan inriktning än det var tänkt innan. 
Och jag ville avbryta pluggandet. Min handläggare sa då att jag kan avbryta här och nu. Men jag sa ändå att jag ville vänta och testa och se. 
När jag väl hade bestämt mej för att avbryta några dagar senare så vart det tydligen stört omöjligt....håhå jaja!! Förskräckt
Så jag blev tvingad återigen. Men nu när vi bytte inriktning så trivs jag med det jag pluggar med. 

Men hur kan de vara så ombytliga??? Som hon med utbildningen här ovan där en fick utan körkort och den andra inte??? Funderar

Anmäl
2015-11-20 14:43 #15 av: Stallmima

en sak till jag kom på angående bokade möten:  Ta alltid skriftligt på detta, då kan de inte komma med bortförklaringar mm

Anmäl
2015-12-06 21:07 #16 av: Nosen

Den värsta jag har hört är:

En tjej med adhd som söker jobb och får hjälp på arbetsförmedlingen. Hon säger att hon är intresserad av att jobba i kök, som kock kanske. Arbetsförmedlaren får reda på att hon har adhd och säger något i stil med att "det finns ju vassa knivar och sådant i kök, om du får ett aggressionsutbrott vad händer då?" Hon fortsätter med att ge som förslag att tjejen kanske kan söka som lastbilschaufför "för då träffar man ju inte så mycket folk" :O

Om hon inte vet vad adhd är så kan hon väl fråga och inte uttala sig på detta viset och behandla folk på det sättet??!! Hon kände ju inte ens tjejen..

PS! Tjejen jobbar i kök nu och trivs :)

Anmäl
2015-12-07 14:52 #17 av: TjockaBerta

Om hon skulle få ett utbrott bakom ratten då? Tänkte inte handläggaren på det? :D

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-12-08 17:56 #18 av: Nosen

#17 nej hon tänkte nog inte alls xD

Anmäl
2015-12-18 03:01 #19 av: 91Marran

Min kompis jobbade tidigare som timvikarie för ett bussbolag i Kalmar, en månad när hon fick lite mindre jobb skrev hon i sig på af i tre veckor. Eftersom hon klarar att jobba heltid så blev hon tvungen att söka ett lika dant timvik i Kiruna. Kul pendlingsavstånd!

En annan som flyttat ner till Kalmarområdet från sthlm blev ombedd att söka jobb i sthlm. Låter ju rätt så långt, bara det att han flyttade ner för att bo med sin flickvän och fick slängt i ansiktet att det finns andra tjejer i Stockholm.

Anmäl
2016-01-10 17:05 #20 av: n00bArtWork

#19 sjukaste jag hört.. hade nog inte kunnat låna bli att kasta ur mig något spydigt tillbaka.

Anmäl
2016-01-11 20:16 #21 av: 91Marran

#20 inte jag heller.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.