Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3062 ggr
Shalin
2015-05-30 19:42

Jobba med engelska?

Hej gott folk.

Jag är i grunden utbildad till djurvårdare. Ingen sån som hjälper veterinären utan bara en sån som kan jobba på djurpark eller i djuraffär och så. Det är svårt att få jobb som har med djur att göra så jag började fundera på vad jag mer har för passion här i livet. Den passionen är språket engelska. Jag skulle hellre prata engelska hela dagarna än svenska. Tyvärr kan man inte flytta utomlands och börja jobba nånstans då man har pojkvän och familjen här i sverige förstås. 

Så andra alternativet är att jobba med det på något vis. Syrran har precis fått jobb där hon får skriva mejl på engelska hela dagarna. Låter inte så roligt kanske men jag skulle tycka det. Tyvärr bor hon lite väl långt bort för att jag skulle be om jobb där och pendla dit. Vet någon om någon slags utbildning man kan gå för att bli något särskilt där engelska behövs mycket? Eller ge förslag på jobb för jag kunde inte hitta nåt bra alls när jag sökte på google. Hittade bara om hur man söker jobb utomlands.


Annons:
horribleatnames
2015-05-30 19:47
#1

Översättare?

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

MelodyX
2015-05-30 19:47
#2

Jag tänker att engelska är väl något som är bra i många yrken, framförallt i högre utbildningar. Engelskalärare funkar ju, även som översättare kan det finnas jobb, hör av dig till förlag. De flesta brukar väl dock villja att man har en utbildning i engelska på papper, men det kanske du har?. Hur är du i språk annars? Går det att lära sig ytterligare ett språk så pass bra att man kan bli en tillgång för till exempel migrationsverket? Själv har jag i perioder jobbat med att lära ut engelska och svenska till flyktingar, har dock varit ett deltidsjobb bara.

MelodyX
2015-05-30 19:48
#3

Ang utbildningar. Du kan läsa engelskakurser ändå upp på magisternivå på universitetet. Jag har läst 60 poäng engelska (två terminer) på distans till exempel.

Cahira
2015-05-30 19:49
#4

Översättare, tolk m.m.

Jag kände som du, djurvårdare som föredrar engelska och fick chansen/erbjudandet och flyttade utomlands. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Shalin
2015-05-30 20:04
#5

Ja översättare kanske. Men vart söker man jobb då? Har inte sett nåt sånt på arbetsförmedlingen om man säger så :P Jaha förlag säger du hur hittar man sådana då? Jag bor nära helsingborg så söker jag på helsingborg och förlag och får upp några alternativ då kanske? 

Jag det skulle väl vara kul att lära sig nåt mer språk så det hade jag väl inte haft något emot precis och det kunde ju vara bra med. Nja jag gick ju engelska c på komvux mest för kul men under den tiden var jag så blyg och det enda vi gjorde var att läsa igenom en historia på några sidor och sedan frågade läraren saker om texten och man fick besvara frågor. Jag förstår inte hur det skulle vara ett bra sätt då vissa faktiskt har ett dåligt minne. Jag mindes inte mycket av vad jag hade läst och jag var även så blyg under den tiden så jag sa ju inte mycket precis. Fick väl bara godkänt.

På engelska b fick jag mvg och även på ett svårt prov, men då trivdes jag även enormt mycket mer med läraren och hans metoder var iallafall varierande.


MelodyX
2015-05-30 20:10
#6

Kolla distansutbildningarna. Då har du det på papper vilket ofta är viktigt när det kommer till språkrelaterade jobb. Både högskolan i väst och halmstad och många fler har enstaka kurser man kan läsa, inte så stor arbetsbörda heller om man kan språket redan (jag tror det är engelska B som är vad man måste ha för att söka men jag kan ha fel där). Förlag finns det en uppsjö av. De allra flesta översättningstjänster kan man säkert sköta på distans också.

Annons:
Cahira
2015-05-30 20:14
#7

Googla swedish english translate job

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Shalin
2015-05-30 20:15
#8

Tack så väldigt mycket för dina förslag. Jag ska absolut kolla någon sådan utbildning. Hade varit hur kul som helst att jobba med språket jag älskar så mycket. Bra det finns distansutbildning då jag redan har jobb med. Det jobbet jag har nu sliter för mycket på min kropp. Jag måste ha något lugnare.


Shalin
2015-05-30 20:18
#9

#7 Tack jag fick upp en hel del där ju 🙂 Så svårt att hitta rätt ord för att få upp det man vill söka på ibland.


Cahira
2015-05-30 20:23
#10

#9 Så lite så. :) Jag kommer göra samma när jag landat och blivit medborgare och så :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Shalin
2015-05-30 20:34
#11

#10 Vart är det du flyttar någonstans om jag får fråga? :) Måste både vara läskigt och spännande att flytta utomlands.


[Daisy-Moa-Elsa]
2015-05-31 09:29
#12

De flesta stora internationella företagen i Sverige finns ju på den globala marknaden och har vanligen engelska som affärsspråk.

Så många kontorsjobb på sådana företag innebär engelska hela dagarna, både i tal och skrift. Nu vet jag inte vilka företag som som kan finnas i Helsingborgstrakten som arbetar globalt men det är säkert lätt för dig att finna ut.

Cahira
2015-05-31 21:29
#13

#11 Minnesota. :) Varit här sen 2012 och har greencard och jobbar på medborgarskapet… hur lång tid det tar vet jag inte. Har en bra jurist och bra hjälp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Mrsarrow
2015-06-13 20:44
#14

Lärare? :-) Jag är språklärare och pratar franska hela dagarna, fantastiskt tycker jag!

Upp till toppen
Annons: