Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2734 ggr
wingren
5/22/15, 2:50 PM

Tvingad till resa

Jobbar som personlig assistent i Halland på ett privat företag sedan ca 3 år hos samma person. Nu till frågan, kan dem tvinga mig att åka med henne till Stockholm 5 dagar i oktober utan att jag får lön under hela tiden? Jag har fobi för att vara hemifrån, åker aldrig utomlands eller på semester privat eftersom jag inte klarar av det. Har börjat träffa en psykolog för att komma över detta men har haft problem sen ungefär 10 år så det är inget som löser sig i en handvändning om det ens löser sig överhuvudtaget. Under resan kommer vi bo hos en anhörig till henne så kommer inte ha något privatliv alls under denna tiden. Vad ska jag göra? Jag mår så dåligt över detta och känner mig helt maktlös. Har inte heller råd att bli av med jobbet eftersom min sambo endast arbetstränar.

Annons:
Silver83
5/22/15, 2:53 PM
#1

Varför uteblir lönen för det första? Vet de om ditt problem? Om inte, så kanske du ska prata med dem om det. Det kanske kan få dem att förstå och sätta sig in i din situation?

VildaVittra
5/22/15, 3:02 PM
#2

Det är mycket ovanligt att man tvingar assistenter att åka med som inte vill. Sedan har du rätt till en klumpsumma för besväret, jag fick runt 4000 kr (utöver lönen) när jag åkte bort en månad med en brukare. 

Har du berättat för din chef om din fobi? De kanske kan hitta ett vandringshem som du kan bo på om brukaren inte behöver dig nattetid? Eller om du kan sova i ett tält i trädgården?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stallmima
5/22/15, 4:03 PM
#3

Och varför ska du inte få lön??  Herre gud vad arbetsgivare bollar med människor  😮  Prata med facket!

VildaVittra
5/22/15, 4:10 PM
#4

#3 Jag tror TS menar på att denne inte kommer få 24 h lön under hela dygnen de är borta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MelodyX
5/30/15, 8:00 PM
#5

Fast jag tänker om man ska bo med brukaren 24/7 ska man väl ha lön för den tiden?

wingren
6/5/15, 8:27 AM
#6

Jag tycker självklart med att man ska ha betalt hela tiden, men det är vården vi pratar om o den blir ju sämre varje dag som går.. Är inte med i facket men ska kolla med en kollega som är med där. Har apt (möte med arbetsledare o kollegor) på måndag

Annons:
Upp till toppen
Annons: