Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 1928 ggr
Lin''
4/21/15, 9:17 PM

Läkarutbildning

(Skriver på mobil o fungerar inte att skriva inlägg på datorn av någon konstig anledning, så ursäkta) Jag går i sexan (vet att det är lite tidigt) men funderar att gå läkarutbildningen på universitetet, jag vill nämligen bli allmänläkare eller liknande, men saken är den att jag har relativt dåliga betyg i flertal ämnen. Vi fick våra första betyg förra terminen och får våra andra när vårterminen slutar. Jag hade C endast i bild, matte och kemi. Jag hade B i religon och E i övriga ämnen samt F i idrott pga skolk vid bad. Jag undrar vad för betyg som krävs för att komma in i den linjen jag vill på gymnasiet och i vilka ämnen. Jag vet bara att betygen måste vara höga och att man måste plugga länge. Men en anledning till mina låga betyg är att jag "inte tar för mig" vilket gör att jag får särdeles låga ena. Jag har inte direkt lagt mig in i pluggandet och slappat ganska mycket eftersom jag haft svårt och förstå och släpper allt men bestämt mig att lägga i ett kol nu. Men då vad tror ni jag (man*) har för chanser att komma in på den linjen jag vill? Hur höga måste mina betyg vara & hur hög är lönen? Är det värt det och hur mycket tid måste jag lägga ned på pluggandet för att komma in? Allt känns hopplöst just nu..

Annons:
Sarah
4/21/15, 9:22 PM
#1

Du har ju några år på dig att få upp betygen så oroa dig inte ännu :) Gissar att det är bra att ha högsta betyg i de flesta ämnen på naturvetenskapligt program då du går ut gymnasiet om du vill bli läkare.

AMJJ
4/22/15, 8:50 PM
#2

Hej!

Som sagt så har du har några år på dig, det är ju gymnasiebetygen du söker in på dessutom. Rekommenderar dig att gå naturvetenskapligt program på gymnasiet om du vill söka till läkarlinjen. Vet du redan nu vilket gymnasium som du vill gå på så kolla med studie -och yrkesvägledaren på den gymnasieskolan hur höga betyg som krävs för att komma in på naturvetenskapligt program. 
Om du har svårt för något ämne, eller bara vill lägga på ett extra kol, så finns det studiehjälp att få. Antingen privat via en läxhjälpare, eller tror jag att vissa kommuner ställer upp med extra läxhjälp gratis efter skoltid någon dag i veckan. Gå in på din kommuns hemsida och kolla!
Det är svårt att komma in på läkarlinjen, det är det, men självklart är allt möjligt! Att du redan vet nu vad du vill hjälper, eftersom du då har ett mål att sträva mot. Det finns även möjlighet att läsa till läkare utomlands, samt att det finns andra utbildningar inom samma ämnesområde om det kan vara intressant? Sjuksköterska, kiropraktor, sjukgymnast m.fl.  
Lycka till, du når säkert ditt mål :)

Upp till toppen
Annons: